نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 22:51

روزانه ۲۴ مادر در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که به‌دلیل عدم دریافت کمک‌های بهداشتی لازم، روزانه ۲۴ مادر در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان بهداشت جهانی امروز سه شنبه طی گزارش اخیر خود در مورد وضعیت مادران افغانستان هشدار داد: روزانه حدود ۲۴ مادر به دلایلی که قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می‌ دهند.

بر اساس اعلام این نهاد، این مرگ غم‌ انگیز مستقیماً ناشی از عدم دریافت کمک‌ های بهداشتی لازم توسط این مادران است. این مشکل با کمبود بودجه تشدید شده است و رسیدگی سریع به این چالش‌ ها ضروری است.

این سازمان در گزارش خود اضافه می کند: پیش‌ بینی می‌ شود در صورت ادامه کمبود بودجه فعلی، این تعداد به طرز چشمگیری افزایش یابد.

سازمان بهداشت جهانی در مورد نظام بهداشتی به شدت آسیب دیده افغانستان هشدار داد و تاکید کرد که میلیون‌ ها نفر به‌ دلیل ناامنی غذایی و سوء‌ تغذیه با خطرات جدی بیماری‌ های عفونی، شیوع مداوم و خشکسالی روبرو هستند.

این نهاد همچنین خواستار افزایش سرمایه‌ گذاری در ارائه خدمات بهداشتی در افغانستان شد و اعلام کرد: به ۱۲۵ میلیون دلار بودجه اضافی برای ادامه تامین نیازهای بهداشتی اولیه تا باقیمانده سال ۲۰۲۳ نیاز است. ادامه کمبود بودجه در نظام مراقبت‌ های بهداشتی افغانستان، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

مقامات طالبان بارها گزارش‌ ها و آمار مربوط به سطح فقر در افغانستان را رد کرده‌ اند. ملا عبدالغنی برادر معاون نخست‌ وزیر در امور اقتصادی طالبان پیشتر رسانه‌ ها و غرب را به بزرگ‌نمایی در مورد بحران انسانی در افغانستان متهم کرده بود.

نزدیک به ۲ سال از خروج کامل نیروهای تروریست آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌ شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

اشغالگران غربی در سال ۲۰۰۱ به بهانه پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن سرکرده گروهک تروریستی القاعده به سرکردگی نیروهای تروریست آمریکایی به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1476010

مهمترین اخبار ایران و جهان: