نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 16:42

غار شاه‌ قنداب، مقدس در باور محلی‌ها

غار شاه قنداب را به مکانی مقدس می‌شناسند، محلی برای گرفتن حاجات و رسیدن به مراد دل می دانند. داستان‌های زیادی هم در این مورد نقل کرده اند، روایاتی که اگر چه سند محکمی ندارد ولی در باور مردم محلی اعتقادی راسخ ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، از جمله مناطق دیدنی ایران استان پهناور اصفهان است که در جای جای آن مناظر طبیعی و تاریخی بی‌شماری دیده می‌شود. یکی از انواع این قابلیت‌ها که به این استان جلوه و نمای خاصی بخشیده است، وجود انواع غارها که هر یک در نوع خود در جهان بی‌نظیر است.

غار شاه قنداب یکی از غارهای دیدنی استان اصفهان است که در ۵۷ کیلومتری جنوب شرق شهرضا و ۳۵ کیلومتری غرب رامشه واقع شده است.

شاه قنداب دارای وسعت تقریبی ۸۲ هزار هکتار است، بخشی از آن در جنوب غربی شهرستان اصفهان و بخشی دیگر در جنوب شرقی شهرستان شهرضا در منطقه‌ای کوهستانی با تپه ماهورهای متعدد واقع شده است.

 

در این‌گونه غارها معمولا کربنات کلسیم که تشکیل دهنده سنگ آهک در این مناطق است در واکنش با آب‌های جوی که در غالب ریزش‌های جوی در این مناطق جاری می‌شود از گذشته‌های دور باعث انحلال کربنات کلسیم و تشکیل بی‌کربنات شده و به تدریج مزینه تشکیل این غارها را فراهم آورده است.

غار در حال حاضر زنده است به این صورت که شاهد جریان آب در آن هستیم، در سایر مناطق غار نیز دهلیزهای فرعی زیادی وجود دارد. جریان آب در این غار باعث می‌شود که پس از اشباع از کربنات کلسیم و تشکیل بی‌کربنات مجددا شاهد بروز پدیده‌های استلاکمیت و استلاکتیت باشیم.

در دیواره‌های غار شاهد لندفیدهای اکسید منگنز هستیم که وجه زیبایی را به این غار داده است.
غار شاه قنداب محل‌های فراوانی برای اکتشافات غارنوردان دارد هر چند در انتهای غار ادامه اکتشافات بدون تجهیزات ممکن نیست.

 

سیمای عمومی غار شاه قنداب شهرضا

در درون این غار دو سنگ قندیل بسیار زیبا از سقف تا کف غار کشیده شده است که البته اکنون یکی از آنها شکسته شده و همچنین چشمه‌ای قرار دارد که آب آن قابل شرب نیست. بر سقف چشمه اشکال مختلف زیبایی همانند پوست ببر قرار دارد و غار آهکی شاه قنداب در رخ نمودهای دوره کرتاسه و اواخر دوره دوم زمین شناسی واقع شد.

 شاه قنداب به باور مردم محلی، مکانی مقدس بوده و داستان‌های عجیبی هم درباره آن نقل شده است. بر اساس یکی از این باورها دو ستون سنگی میان غار، جایگاه عبور خضر نبی(ع) بوده و یا بر اساس روایتی دیگر هر کس شبی را در این غار بیتوته کند به مراد دل رسیده و دعاهای وی مستجاب می شود و روایات مختلفی مبنی بر تقدس غار زیبای شاه قنداب وجود دارد. روایاتی که اگر چه سند محکمی مبنی بر آن وجود ندارد ولی در باور مردم محلی اعتقادی راسخ ایجاد کرده است.

در سال ۹۳ غارنوردها توانستند در عملیات پاکسازی این غار ۶۷۰ کیلوگرم زباله را از این غار خارج کنند. گزارش غارنوردهای اصفهانی از پاکسازی غار شاه قنداب مشخص کرده است که زباله‌ها، موم شمع‌ها و پارچه‌ها و قفل‌هایی که دخیل بسته شده بودند امکان تنفس را از این اثر طبیعی کشور گرفته بود.

دیدن این غار برای یک بار خالی از لطف نیست و شنیدن این روایات از زبان مردم محلی هم لطفی دیگر دارد. منطقه‌ای که کوه و غار شاه قنداب در آن واقع شده است از مناظر زیبا و هوای بسیار خوبی برخوردار است و در زمستان  با کمی برف مناظر بدیعی را به تماشا می‌گذارد.

 

مسیر رسیدن به غار

در مسیر اصفهان به شیراز حدود ۴۵ کیلومتر بعد از شهرضا به سه راهی رامشه یا ایستگاه بازرسی شهید امامی می‌رسید سپس حدود ۱۸ کیلومتر به طرف رامشه بعد از روستای اسدآباد سمت راست یک جاده خاکی وجود دارد که پس از طی ۲ کیلومتر جاده خاکی به کوه شاه قنداب می‌رسید. در محل درختانی وجود دارد و یک راه پاکوب از سمت چپ شما را به سمت غار هدایت می‌کند. بعد از نیم ساعت کوهپیمایی به دهانه غار می‌رسید.

در نزدیکی غار درختان کهن‌سالی نیز وجود دارد که شکل‌های خاص و زیبایی به خود گرفته‌اند. قبل از ورود به غار چراغ قوه خود را روشن کنید و با کلاه ایمنی وارد غار شوید. مسیر داخل غار توسط چند طنابچه علامت گذاری شده است تا محل ستون‌های داخل غار و چشمه کوچک شما را هدایت خواهند کرد در ابتدا با یک تالار  بسیار بزرگ برخورد خواهید کرد که از زیبایی خاص و عظمتی وصف‌ناپذیر برخوردار است.

بعد از رسیدن به ستون‌ها و چشمه و استفاده از زیبایی‌های آن و استفاده از سکوت غار برای برگشت آماده شوید. حواستان باشد شمع روشن نکنید و هیچگونه زباله‌ای در غار به جا نگذارید.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1424810

مهمترین اخبار ایران و جهان: