نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 17:52

قبل از بررسی هویت اشیا پیش داوری نکنید

مدیرکل اداره موزه‌های کشور گفت: امیدواریم بتوانیم چند پرونده اشیای تاریخی که مراحل پایانی استرداد را می‌گذرانند حداکثر تا اوایل سال آینده به ایران برگردانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی نقش برجسته استردادی از لندن به ایران، روز دوشنبه در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل اداره موزه‌های کشور گفت: برای پیگیری استرداد آثار تاریخی ایران در بسیاری از مواقع سکوت می‌کنیم تا به نتیجه برسد. دلیلش این نیست که کاری انجام نمی‌شود استرداد این نقش برجسته نیز حساس بود. برخی گفتند بعد از اینکه فیلم و مصاحبه‌ای منتشر شد ما پیگیر شدیم در حالی که این طور نبود. ما پروژه‌هایی را در دستور کار داریم اما نمی‌توانیم اطلاعات زیادی درباره روند پیگیری آنها بدهیم. در آینده نزدیک اموال فرهنگی تاریخی تعددی که از کشور خارج شده را به ایران برمی‌گردانیم.

وی گفت: پیش داوری پیش از بررسی هویت شیء و انتشار اطلاعات و مستندات نداشته باشید. در برخی از پرونده‌ها ارائه این نظرات به روند پیگیری آسیب می‌زند یا مسیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ادیب زاده گفت: زمانی که آثار استردادی به ایران می آیند برای اولین بار در موزه ملی به نمایش گذاشته می‌شوند بعد از آن بر اساس درجه اهمیت و ویژگی‌های دیگر در استان‌ها به نمایش گذاشته خواهند شد. نقش برجسته ساسانی هم همین طور بود. برخی از افراد شتاب زده اظهارنظرهایی کردند و فضا مشوش شد. نگرانی‌هایی ایجاد کردند ولی ما قویاً رد می‌کنیم. این اثر با کارشناسی افراد در بریتانیا بررسی شد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد ارائه مقالات به ویژه پژوهش‌های باستان شناسی و حفاظت خواهیم بود گفت: پرونده‌های مهمی در دست اقدام داریم امیدواریم بتوانیم چند پرونده اشیای تاریخی که استرداد آنها مراحل پایانی را می‌گذرانند حداکثر تا اوایل سال آینده به ایران برگردانیم. این پرونده شامل مجموعه قابل توجهی از آثاری است که ده‌ها سال پیش از این خارج شده اند.

ادیب زاده گفت: فرایند استرداد اشیای تاریخی ارتباط زیادی با حوزه قاچاق دارد اگر این آثار به هر طریقی خارج شده اند به این معنا نیست که به راحتی می‌توان به کشور برگرداند برخی از آثار در دوره قاجار به هر نحوی به صورت قانونی خارج شده اند و امکان برگشت این آثار که بیشتر در موزه‌ها می‌بینیم وجود ندارد. برخی از آثار که قرار است قاچاق شوند در مبادی ورودی و خروجی توقیف می‌شوند. با پلیس فرودگاه‌ها همکاری خوبی داریم تا کنون کشفیات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است آخرین محموله نیز شامل ۳۶۰۰ قطعه شیء تاریخی بود که در فرودگاه امام توقیف شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430910

مهمترین اخبار ایران و جهان: