نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 11:43

کنگره آمریکا به دنبال استیضاح جو بایدن

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که قصد دارند رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص پرونده فساد اعضای خانواده‌اش استیضاح کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد که مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده‌شدن برای استیضاح «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در ارتباط با پرونده طرح‌ فساد اعضای خانواده وی در خارج از کشور هستند.

رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد که بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی مدعی شده بود که هرگز درباره تجارت و کار سخنی به میان نیاورده است و بعلاوه خانواده‌اش حتی «یک دلار نیز از چین» دریافت نکرده‌اند.

مک کارتی در این خصوص توضی داد: «ما اثبات کرده‌ایم که چنین چیزی صحت ندارد... این پرونده به سمت تحقیقات استیضاح می‌رود که به کنگره بیشترین قدرت را برای به دست آوردن سایر اطلاعات لازم ارائه می‌دهد».

مک کارتی همچنین ادامه داد که بایدن در حال استفاده از روش‌هایی است که در دوران دولت «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا استفاده می‌شده است به این مفهوم که بایدن از دولت به عنوان سلاحی در راستای منافع خانواده‌اش استفاده می کند و به کنگره اجازه نظارت بر این اقدامات را نمی‌دهد.

پیش‌تر، «چاک گراسلی»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا یک سند داخلی از اف.بی.آی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود که جو بایدن در یک طرح غیرقانونی برای دریافت رشوه از طرف‌های خارجی دخالت داشته است.

در این سند ماجرای جلسه‌ای در سال ۲۰۱۶ شرح داده شده که در آن «نیکولا زلوچفسکی»، مدیرعامل شرکت انرژی بوریسما در اوکراین گفته که دو پرداخت ۵ میلیون دلاری به «بایدن‌ها» داشته است. زلوچوسکی مشخص نکرده که این وجوه را به کدام یک از اعضای خانواده بایدن (یا خود او) پرداخت کرده است.

طبق این گزارش، در سند اف‌بی‌آی، به طور صریح آمده است که بوریسما به هانتر بایدن، پیشنهاد یک صندلی در هیأت مدیره را داده است «تا از طریق پدرش (جو بایدن که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود) ما را در مقابل انواع مشکلات محافظت کند».

«هانتر بایدن» فرزند دوم جو بایدن پسری دردساز برای خاندان بزرگ بایدن است. بر خلاف «بو بایدن» پسر دیگر معاون اول رئیس‌جمهور سابق آمریکا که یک سال در عراق خدمت کرد و در ماجرایی احساسی به خاطر سرطان مغز درگذشت، هانتر همیشه برای پدر خود شرمساری به بار آورده است.

در حالی که تمام اعضای خانواده بایدن به خدمت در نیروی دریایی آمریکا افتخار می‌کنند، هانتر بایدن تنها به مدت دو سال به عنوان نیروی ذخیره در این نیرو خدمت کرد. وی در دوران خدمت خود افسر روابط عمومی این نیرو در ایالات ویرجینیا محسوب می‌شد که در نهایت با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش مصرف کوکایینش در سال ۲۰۱۴ از نیروی دریایی اخراج شد.

طبق این گزارش، «جوزف زیگلر» بازرس جنایی سرویس درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) اخیراً اعلام کرده است که هانتر بایدن و شرکای تجاری وی، ۱۷ میلیون دلار از منابع خارجی دریافت کرده‌اند که ۷.۳ میلیون دلار آن از شرکت بوریسما اوکراین بوده است.

زیگلر در سخنان پایانی خود توصیه کرد که کنگره یک مشاور ویژه برای بررسی بیشتر پرونده هانتر بایدن منصوب کند.

پیش از این، «جیمز کومر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که مأموران اف بی آی و سرویس درآمد داخلی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰، نتوانستند در خصوص هانتر بایدن تحقیقات انجام دهند زیرا دستور گرفته بودند که به هانتر نزدیک نشوند و منتظر تماس خود هانتر بمانند و در نتیجه، هانتر هیچ تماسی با آن‌ها نگرفت و تحقیقاتی در خصوص او انجام نشد.

در اکتبر ۲۰۲۰، نیویورک‌پست یکسری از ایمیل‌های ارسال شده به هانتر بایدن را منتشر کرد که نشان می‌داد او برای کارفرمایانش در شرکت بوریسما اوکراین، خود را بعنوان نماینده پدرش بعنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد که پسر بایدن، میلیون‌ها دلار برای لابی‌گری به منظور فراهم آوردن دسترسی افراد به پدرش دریافت کرده است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌داد که ایمیل‌ها حاکی از آن بود که هانتر بایدن پسر جو بایدن در زمان معاون ریاست جمهوری پدرش از میلیاردر چینی می‌خواهد ۱۰ میلیون دلار پرداخت کند تا او را به کاخ سفید معرفی کند!

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چندی پیش، شان دافی، تحلیلگر فاکس بیزینس تصریح کرد که ثابت شدن صحت اطلاعات مبنی بر دریافت رشوه توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از شرکت اوکراینی بوریسما ، شانس او را برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ سلب خواهد کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1400954

مهمترین اخبار ایران و جهان: