نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 01:47

مهارت آموزی کلید رفع مشکل بیکاری است

رشت - استاندار گیلان با بیان اینکه مهارت آموزی راهی برای رفع مشکل بیکاری است، گفت: ۶.۱ دهم درصد بیکاری در استان جوانان فاقد حرفه و مهارت کافی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی امروز سه شنبه در جلسه شورای مهارت در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان در رشت اظهار کرد: این جوانان به لحاظ نظری و تئوری کار بلد هستند اما مهارت لازم برای انجام کار را ندارند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای کار در رشته‌های مهارتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برخورداری مهارت در رشته‌های مختلف مهارتی و فنی و حرفه‌ای، نقش مهمی در اشتغال جوانان دارد.

عباسی با اشاره به درآمد خوب نیروهای شاغل در رشته‌های مهارتی اضافه کرد: فرهنگ مهارت آموزی باید گسترش یابد و خانواده‌ها نیز باید به اهمیت فراگیری فرزندان به آموزش‌های مهارتی توجه کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه استاد شاگردی باید نوین باشد و این مهم مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مهارت آموزی باید در محیط کار واقعی انجام شود، شاگرد برای مهارت آموزی باید محل کار واقعی را از نزدیک بنگرد و انجام کار را در محل مشاهده کند.

عباسی در ادامه با تاکید بر شناسایی نخبگان مهارتی استان تصریح کرد: برای ترویج کارآفرینی تلاش شود ضمن اینکه باید جوانان را به کارآفرینی تشویق کرد.

وی با اشاره به نقش آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی به جوانان و نوجوانان اضافه کرد: تسهیلات مورد نیاز باید به این آموزشگاه‌ها داده شود.

استاندار گیلان، فعالیت تیم‌های سیار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را کار خوبی دانست و بیان کرد: مسابقه‌های مهارتی نیز کار خوبی است این مهم موجب تشویق جوانان و نوجوانان می‌شود، جوانان برگزیده در این حوزه را معرفی کنید تا تشویق و تقدیر شوند.

عباسی ادامه داد: نرخ بیکاری در گیلان ۶.۱ درصد و میانگین نرخ بیکاری در کشور ۸.۲ است که این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان ۲.۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است و از این لحاظ گیلان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای مهارت با بیان اینکه بستر برای کارهای دانش بنیان و فناوری در استان با هم افزایی موجود دانشگاه‌ها و مراکز تولید علم و دانش فراهم است، افزود: رویکردهای تحولی در بخش اشتغال مورد توجه قرار گیرد، باید با حرکتی منسجم و هماهنگ برای کاهش نرخ بیکاری در گیلان اقدام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه مشاغل خانگی و روستایی باید تقویت شود، عنوان کرد: سال گذشته اشتغال انفرادی خوبی داشتیم ضمن اینکه مورد رصد و راستی آزمایی قرار گرفت و اشتغال پایدار بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1422610

مهمترین اخبار ایران و جهان: