نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 17:52

همایش «پیر غلامان حسینی شهدا» در خوزستان برگزار می‌شود

اهواز- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: با برگزاری همایش پیر غلامان حسینی شهدا در استان به استقبال ماه محرم خواهیم رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن نورانی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بنیاد شهید امسال بر اساس یک طرح جدید، سرلشکر شهید «علی هاشمی» را به عنوان شهید شاخص کشور معرفی کرد و بر این اساس ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور ویژه برنامه‌هایی را برای این شهید برگزار کرده‌اند؛ همچنین تا پایان سال جاری برنامه‌های دیگر با محوریت این شهید در سایر استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار جلسه مشترک فرماندهان نواحی سپاه خوزستان با حضور سردار شاهوار پور و رؤسای بنیاد شهید شهرستان‌های استان برگزار شد، تصریح کرد: این نشست در راستای هم افزایی بیشتر صورت گرفت تا بتوانیم رسالتی را که برعهده داریم به خوبی انجام دهیم؛ لذا مقرر شده در زمینه‌های اشتغال، اقدامات فرهنگی و ساماندهی مزار شهدا را که از اولویت‌های اصلی ما در سال‌جاری هستند، همکاری لازم با بنیاد شهید صورت گیرد تا خدمات درخوری در این راستا ارائه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: حدود ۱۳۴ حسینیه توسط خانواده شهدا در سطح استان راه اندازی شده که به‌عنوان مراکز فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مردمی کردن این سنت حسنه به‌طور چشمگیر مشغول فعالیت هستند.

نورانی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم ادامه داد: فردا با برگزاری همایش پیر غلامان حسینی شهدا، در حسینیه شهید آل مبارک در شهرستان اهواز به استقبال ماه محرم و عزای حسینی خواهیم رفت.

وی افزود: برای ایام اربعین امسال برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌ایم که از جمله آن می‌توان به طرح نایب الشهید اشاره داشت، این طرح به‌صورت پیاده روی به نیابت از شهدا است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان بیان کرد: در خصوص توزیع محصولات فرهنگی نیز برنامه‌های ویژه و جدیدی را آغاز کرده‌ایم، به طور مثال اپلیکیشن‌هایی برای نوجوانان طراحی شده که آنها حین بازی و مرحله به مرحله با زندگی و شخصیت شهدا آشنا می‌شوند؛ لذا از این طریق می‌توانند بخوبی شهدا را بشناسند.

برگزاری ویژه برنامه شهدای مدافع حرم در خوزستان

نورانی ادامه داد: ۱۸ مرداد ماه سالروز شهادت شهید «محسن حججی» است که روز شهدای مدافع حرم نامگذاری شد و در این راستا برنامه‌هایی را در خوزستان برگزار خواهیم کرد که از جمله آن می‌توان به ویژه برنامه شهدای مدافع حرم اشاره کرد.

وی در ادامه ۲۶ مرداد را سالروز ورود آزادگان به کشور اعلام و عنوان کرد: به مناسبت این روز نیز ویژه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که در شهرهای مختلف خوزستان و با همکاری مؤسسه پیام آزادگان انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در خصوص ساماندهی گلزار شهدا گفت: این مسئله بسیار مهم است و امسال آن را به یک نهضت تبدیل کرده‌ایم؛ با توجه به گذشت ۴۰ سال باید گلزار شهدا به خصوص شهدای پراکنده در روستاهای استان، مرمت و بازسازی شوند که این کار را با حفظ شئونات و هماهنگی با خانواده شهدا انجام خواهیم داد.

نورانی اضافه کرد: در سطح استان حدود ۷۲۵ گلزار و حدود ۱۷ هزار مزار شهدا وجود دارد که از این تعداد قریب ۷۰ درصد بازسازی شده‌اند؛ اکنون حدود ۴۹۸ مزار شهید در حال مرمت و بازسازی است و حدود ۶۰۰ مزار دیگر برون سپاری شده که قصد داریم تا پایان سال آینده آنها را به پایان برسانیم.

وی بیان کرد: در سطح استان ۶ مرکز فرهنگی گلزار شهدا در شهرهایی از جمله دزفول، بهبهان، رامهرمز و آبادان وجود دارد که در آینده نزدیک اندیمشک هم به آنها اضافه خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان اظهار کرد: امسال کنگره ۲۴ هزار شهید خوزستان را برگزار خواهیم کرد که در این کنگره بنیاد شهید مسئولیت ۲ کمیته را برعهده دارد؛ یکی از آنها تجلیل و سپاس از ۲۴ هزار خانواده شهید در سراسر کشور است زیرا تعدادی از خانواده‌های شهدا خارج از استان سکونت دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1363998

مهمترین اخبار ایران و جهان: