نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 18:49

انجام ۴۲۵ ساعت پرواز توسط بالگردهای جنگی هوانیروز در عملیات مرصاد

کرمانشاه- فرمانده هوانیروز کرمانشاه با بیان اینکه قرارگاه فرماندهی عملیات هوایی مرصاد در آسمان تشکیل شد، گفت: ۴۲۵ ساعت پرواز توسط بالگردهای جنگی هوانیروز در عملیات مرصاد انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رحیم عینی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری به منظور تشریح نقش هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات غرورآفرین مرصاد که در سالن جلسات این پایگاه برگزار شد، اظهار کرد: در این عملیات هوانیروز دوشادوش سایر رزمندگان و بسیج مردمی نقش مهمی در یورش به ستون منافقین داشت.

وی افزود: در عملیات مرصاد ۶۵ فروند انواع بالگرد هوانیروز ۴۲۵ ساعت پرواز را به انجام رسانند که طی این پروازها سه هزار و ۳۳۶ نفر از رزمندگان یگان‌های مختلف ارتش، سپاه، بسیج، ایلات منطقه و مردم در قالب هلی‌برد جابجا شدند.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه اضافه کرد: در این عملیات ۱۱۵ دستگاه خودرو و همچنین ۳۰ دستگاه تانک و تانکر سوخت دشمن توسط بالگردهای هوانیروز کاملاً منهدم شد.

عینی خاطرنشان کرد: در عملیات مرصاد خلبان بالگرد جنگی حسین فرزانه مورد اصابت پدافند منافقین قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی به تشریح چگونگی عملیات مرصاد پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس تنها عملیات هوایی که قرارگاه فرماندهی آن در آسمان با هدایت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی تشکیل شد، عملیات مرصاد بود.

عینی توضیح داد: در این عملیات ابتدا با دستور و فرماندهی شهید سپهبد صیاد شیرازی ستون منافقین در گردنه چهار زبر در ابتدا، وسط و انتها توسط بالگردهای هوانیروز به آتش بسته شدند و سپس رزمندگان اسلام از همه جهات به این ستون فروپاشیده هجوم آوردند و آنها را به هلاکت رساندند.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با تاکید بر اینکه عملیات مرصاد اوج عزت، شکوه و بالندگی نیروهای مسلح و همچنین اوج خفت منافقین کوردل بود، تصریح کرد: این عملیات از لحاظ بازه زمانی در مقیاس بسیار کوتاه و از لحاظ تاکتیک و تکنیک در ابعاد بسیار وسیع رخ داد.

وی با بیان اینکه نقش پر رنگ هوانیروز در کنار سایر نیروهای مسلح و مردم طی هشت سال جنگ تحمیلی بر هیچکس پوشیده نیست، افزود: هوانیروز طی جنگ تحمیلی در سه مرحله نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

به گفته وی، مرحله اول آغاز تهاجم رژیم بعث عراق بود که به محض تهاجم بلافاصله هوانیروز در قالب تیم‌های آتش در سراسر جبهه‌های جنوب، غرب و شمال غرب اعزام و استقرار اولیه شدند به گونه‌ای که در منطقه غرب کشور در روزهای ابتدایی جنگ خاکریز اول را با دشمن تشکیل داد.

عینی ادامه داد: مرحله دوم حین تهاجم دشمن بود به طوری که هیچ عملیاتی حتی عملیات‌های مشترک با سپاه بدون حضور هوانیروز به دلیل وضعیت واکنش سریع در پشتیبانی از نیروهای زمینی و آتش نزدیک در عملیات‌ها، جابجایی رزمندگان در مناطق کوهستانی و صعب العبور، رساندن آذوقه و انتقال و تخلیه مجروحین انجام نمی‌شد.

وی با بیان اینکه مرحله آخر در عملیات مرصاد است، اضافه کرد: با پشتیبانی آتش هوانیروز در این عملیات پایان تهاجم دشمن رقم خورد.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است، تاکید کرد: باید زوایای عملیات مرصاد و نیز هم افزایی منحصر به فرد تمام یگان‌های مسلح نظامی و بسیج مردمی برای نسل جوان تبیین شود.

عینی به بحث توانمندی‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: هوانیروز امروز متفاوت با گذشته است چرا که عمده قطعات مصرفی توسط جوانان و کارکنان خدوم این یگان تولید می‌شود و حتی صنعت هوانیروز از دیگر یگان‌های دارای بالگرد نیز پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به ارتقا برد موشک‌های نظامی کشو تا حد لازم، گفت: بالگردهای هوانیروز کرمانشاه به سامانه دید در شب یوسف مجهز شده‌اند و هم اکنون توان انجام مأموریت در ۲۴ ساعت شبانه روز را دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1402754

مهمترین اخبار ایران و جهان: