نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 08:29

امام جمعه سمنان: برخی‌ها جوانان را برای مهاجرت تشویق می‌کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با ابراز تأسف از فضای عمومی جامعه برای ناامید کردن نخبگان نسبت به آینده گفت: متأسفانه برخی افراد، جوانان با استعدادمان را از حضور در کشور منصرف و آن‌ها را برای سفر به خارج از کشور تشویق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در جمع مدیران، پژوهشگران و کارکنان جهاد دانشگاهی سمنان با تبریک سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، به روایت مشهور امام علی (ع) در مورد اهمیت علم اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یجِدهُ صیلَ عَلَیهِ» که این روایت به وضوح جایگاه علم و دانش را نشان می‌دهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان سمنان با بیان اینکه جامعه ایران باید پرچم‌دار حدیث «العِلمُ سُلطانٌ» در بخش‌های مختلف باشد، افزود: متأسفانه گاهی به اهمیت جمله «ما می‌توانیم» کم‌توجهی می‌کنیم و توان و ظرفیت داخلی را نادیده می‌گیریم.

امام جمعه سمنان ادامه داد: برخی افراد تصور می‌کنند همه چیز در جایی دیگر قرار دارد که این نگرش در دوره‌های مختلف کشور را با آسیب مواجه کرده است.

مطیعی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی شعار «ما می‌توانیم» را در بخش‌های مختلف علمی و پژوهشی نمایان کرده است، گفت: در حوزه علم و فناوری می‌توان گفت به بخش قابل توجهی از آنچه می‌خواستیم، دست یافته‌ایم و شعار «می‌شود می‌توانیم» به «شد و توانستیم» تغییر یافته است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه دستاوردهای جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد این مجموعه از اهداف خود نیز پیشی گرفته است، گفت: آسیب‌شناسی و ارزیابی برنامه‌ها و اقدامات، نقش مهمی در تحقق اهداف علمی و پژوهشی دارند؛ بنابراین باید به این بعد به‌طور ویژه توجه کرد.

مطیعی دستاوردهای جهاد دانشگاهی سمنان را مایه افتخار استان سمنان دانست و افزود: جهاد دانشگاهی باید از ظرفیت خود برای بهره‌گیری از نخبگان و تربیت نیروهای مستعد استفاده کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با ابراز تأسف از فضای عمومی جامعه برای ناامید کردن نخبگان نسبت به آینده گفت: متأسفانه برخی افراد، جوانان با استعدادمان را از حضور در کشور منصرف و آن‌ها را برای سفر به خارج از کشور تشویق می‌کنند.

امام جمعه سمنان افزود: امکانات تحصیلی و آموزشی غرب را انکار نمی‌کنیم اما این امر دلیلی برای مأیوس شدن از حضور در کشور یا بازگشت به کشور پس از تحصیل نمی‌شود.

مطیعی، شناسایی استعدادها و حمایت از آن‌ها را یکی از وظایف نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: مسؤولان جهاد دانشگاهی سمنان، زمینه بازدید دانشجویان از طرح‌ها و دستاوردهای علمی را فراهم کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان سمنان با بیان اینکه در کار جهادی نباید منتظر امکانات حداکثری بود، تصریح کرد: مدیران جهاد دانشگاهی حتی در تنگناها هم نباید از تحقق شعار ما می‌توانیم ناامید شوند.

مطیعی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در جهاد دانشگاهی در بخش بهداشت و درمان گفت: جهاد دانشگاهی در کنار طرح‌های پژوهشی درمانی، به موضوع پیشگیری از بیماری‌ها و غربالگری سرطان نیز توجه داشته باشد.

امام جمعه سمنان به اعجاز علمی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی یکی از آن مجموعه‌هایی است که می‌تواند اعجاز علمی قرآن را برای اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان تشریح کند و شگفتی‌های علمی قرآن را با بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران و محققان در اختیار جامعه قرار دهد.

مطیعی توجه به معنویت در کنار پیگیری مسائل علمی را راهگشای بسیاری از چالش‌ها دانست و گفت: توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه اطهار (س) در همه کارها به ویژه کارهای جهادی دارای آثار و برکات فراوانی خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه رفع کمبودهای جهاد دانشگاهی سمنان در بخش‌های مختلف بویژه بخش غربالگری سرطان و نیز پژوهش‌های قرآنی دارای اولویت است، خاطرنشان کرد: بدون تردید توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی سمنان به حل مسائل و معضلات استان سمنان کمک شایانی خواهد کرد.

علی منصفی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز ضمن تقدیر از حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از جهاد دانشگاهی، به تشریح اقدامات انجام شده در این مرکز علمی و پژوهشی و برنامه‌های پیش‌رو پرداخت.

وی با اشاره به طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: اخذ مجوز مرکز ترمیم زخم، ایجاد سامانه خدمات پزشکی در منزل، راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان بانوان و مرکز درمان ناباروری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی نظیر فعالیت‌های قرآنی و خبری از مهم‌ترین اقدامات جهاد دانشگاهی سمنان در یک سال گذشته بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان «تولید دانش فنی» را مهم‌ترین مأموریت این مجموعه دانست و گفت: جهاد دانشگاهی، قطع وابستگی به خارج در مسائل اساسی کشور را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433198

مهمترین اخبار ایران و جهان: