نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 17:52

صفویه اولین دولت ملی ایران را با عشق به مکتب اهل بیت(ع) تاسیس کرد

استاندار اردبیل ضمن تشریح رویدادهای برنامه‌ریزی شده برای گرامی‌داشت شیخ صفی‌الدین با اشاره به شخصیت عرفانی، اسلامی و مجاهدانه شیخ صفی و خاندان صفویه گفت: اندیشه‌های تمدن‌ساز این خاندان که برخواسته از اسلام حقیقی است و اولین دولت ملی را بنیاد کرده، نیاز جامعه امروز، برای ادامه مسیر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد عاملی عصر امروز در آستانه‌ی روز شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی و هفته‌ی اردبیل در نشست خبری با رسانه‌های ملی و بین‌المللی اظهار کرد: مبانی فکری، شخصیت عرفانی، اسلامی و مجاهدانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و خاندان صفویه، در کنار اندیشه‌های تمدن‌سازشان که برخواسته از اسلام حقیقی است و نیاز جامعه امروز، برای ادامه مسیر است.

وی افزود: خاندان صفویه ذیل رهبری شیخ صفی‌الدین با مبانی فکری ناب اسلام و تشیع اولین دولت ملی تاریخ را تاسیس کرده است که با تمام شرایط و شاخص‌های تشکیل یک دولت مدرن هم‌خوانی دارد و تمامی اندیشمندان سیاسی و حتی آن‌ها که متعلق به فلاسفه غرب هستند، نسبت به شکل‌گیری اولین دولت ملی در دوران صفویان در ایران اذعان دارند.

شیخ صفی‌الدین یک عالم، مفسر و محدث بوده  است

استاندار اردبیل به شخصیت معنوی و عرفان شیخ صفی‌الدین اشاره کرد و گفت: تمام آموزه‌هایی که از این شخصیت باقی مانده، نشانگر این است که او یک عالم، مفسر، محدث بوده و به دنبال اجرای دین خالص، پاک از انحراف‌ها و اصیل بوده است.

وی ادامه داد: شیخ صفی‌الدین عرفان و علم خود را همواره در مسیر مجاهدت، تلاش و خدمت به مردم و جامعه قرار داده اما به چنین شخصیتی که در کنار آموزه‌های عالمانه و حکیمانه مسیری را در کشور پایه‌گذاری کرده، کمی دیر توجه شده و کمی مورد غفلت قرار گرفته است.

خاندان صفویه سرنوشت ملتی را به عشق به مکتب اهل بیت(ع) گره زدند

عاملی تصریح کرد: ایران ما مفاخر بسیار ارزشمند و موثری در زمینه‌های علمی، فرهنگی داشته که در جغرافیای ایران اسلامی و فرامرزی دارای آثار فاخر و ارزشمندی بوده‌اند اما شخصیت‌هایی نیز همچون شیخ صفی‌الدین و خاندان صفوی را داریم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه علمی، فرهنگی و عرفانی، با ایجاد کشور یکپارچه، سرنوشت ملتی را  با عشق به مکتب اهل بیت(ع) تعیین کردند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه مجاهدت شیخ صفی‌الدین چندین دهه در نسل او ادامه یافت، اظهار داشت: در حال حاضر برای ادامه راه جامعه به اندیشه‌های اصیل اسلامی او نیاز داریم و در ادامه مسیر برگزاری بزرگداشت این شخصیت طی سال‌ها گذشته، امسال نیز به صورت ویژه با همکاری انجمن ملی مفاخر فرهنگی کشور، بزرگداشت این عالم در هفته استان اردبیل و روز شیخ صفی الدین برگزار خواهد شد.

برگزاری آیین بزرگ‌داشت در روز شیخ‌صفی‌الدین/ ۲ همایش ملی در دانشگاه تهران و دانشگاه محقق

عاملی به تاثیرگذاری بین‌المللی شیخ صفی‌الدین اشاره کرد و گفت: امسال به همت  انجمن ملی مفاخر فرهنگی، این شخصیت برجسته را که تاثیراتش فراتر از مرزها بوده و طبق اعلام تاریخ در زمان حیات، خارج از گستره‌ی مرزی ایران، مریدان او بیش از یک‌صد هزار نفر بوده‌اند، بیشتر معرفی خواهیم کرد و برنامه‌ی ملی نیز در محل انجمن ملی در تابستان امسال خواهیم داشت.

وی  نیاز نسل امروز به شناخت شخصیت‌های عرفانی و بزرگی چون شیخ صفی الدین را یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به تلاقی روز شیخ صفی‌الدین با ایام ماه محرم، برنامه آیینی ویژه‌ای در طول این هفته در محوطه بقعه این عزیز برگزار می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: همچنین در اختتامیه هفته استان اردبیل و بزرگداشت شیخ صفی‌الدین، برنامه‌ای با محور بررسی ابعاد شخصیت و تاثیرگذاری شیخ صفی‌الدین با حضور اساتید استانی و ملی برگزار خواهد شد.

عاملی برگزاری ۲ برنامه‌ی علمی در دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی را در آبان از دیگر رویدادهای تعریف‌شده جهت تشریح شخصیت شیخ صفی‌الدین با حضور اساتید برجسته و نخبگان عنوان کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1406354

مهمترین اخبار ایران و جهان: