نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 14:09

۱۵ برابر مسکن مهر زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شده است

مشهد ـ استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون برای ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی زمین تأمین شده که حدود ۱۵ برابر مسکن مهر در ۱۶ سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری در جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: برابر ابلاغ وزارت راه و شهرسازی برنامه چهار ساله نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی ۳۹۱ هزار ۲۰ واحد بوده است. در بخش حمایتی ۱۹۵ هزار و ۸۲۰ واحد و روستایی ۶۴ هزار واحد و بازآفرینی ۵۶ هزار و ۲۰۶ واحد و خودمالک هم ۷۴ هزار و ۹۸۰ واحد است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در بخش حمایتی، همه خدمات اعم از زمین و تسهیلات و آماده سازی و غیره توسط ما ارائه می‌شود و در بخش روستایی نیز تسهیلات ارائه می‌شود. در استان خراسان رضوی زمین هم در روستاها واگذار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش بازآفرینی بیشتر جنبه تسهیلات و تخفیف پروانه دارد و در بخش خودمالک هم به همین ترتیب است.

نظری با بیان اینکه قصد داریم تا چند ماه آینده یک جهشی در حوزه ساخت مسکن و نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی ایجاد کنیم، گفت: در استان خراسان رضوی رویکرد اصلی ما تقدم دادن به روستاها بوده است، با این نگاه که روستاییان برای مهاجرت به شهرهای کوچک و مرکز استان ترغیب نشوند. برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان باید تقدم را به آنها می‌دادیم که این رویکرد اول ما است.

استاندار خراسان رضوی گفت: رویکرد دوم که از ابتدا مدنظر داشته‌ایم واگذاری زمین به مردم بود. ۱۸۰ هزار واحد معادل ۴۰ میلیون مترمربع و ۴ هکتار زمین تأمین شده است.

وی تصریح کرد: این مقدار الحاق در خراسان رضوی حدود ۱۵ برابر مسکن مهر در سال‌های گذشته بوده است.

به گفته نظری ۱۳۴ سایت شهری در حال آماده سازی و خدمات زیربنایی داریم که ۶۱ سایت در حال آماده سازی است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در تسهیلات بانکی نیز متأسفانه به نسبت عملیات اجرا اعم از تأمین زمین و صدور پروانه‌ها و زیر ساخت‌ها در واگذاری تسهیلات در بخش عقب ماندگی وجود دارد که نیازمند دستور شماست.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مسائل بانکی بین مصوبات شورای عالی مسکن و آنچه بانک‌ها ابلاغ می‌کنند باید همگرایی وجود داشته باشد. دو بانک که تسهیلات را ابلاغ کرده هنوز نرخ سود را ۱۸ درصد نکرده‌اند و همچنین شروطی هم گذاشته‌اند. همچنین ضمانت‌ها نیز جزو مشکلات است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1419810

مهمترین اخبار ایران و جهان: