نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 07:06

۴۲ درصد اقتصاد کردستان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر 42.5 درصد از اقتصاد استان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها توانسته اشتغالزایی مناسبی را در استان ایجاد کند.

بختیار خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با توجه به شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» و تاکید هر ساله مقام معظم رهبری بر تولید، حمایت از واحدهای تولیدی دانش بنیان و توسعه این واحدها از اولویت‌های این سازمان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در حال حاضر 42.5 درصد از اقتصاد استان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها توانسته اشتغالزایی مناسبی را در استان ایجاد کند.

وی به اشتغال ۲۳۵ هزار نفری در کردستان در حوزه های صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: میزان اشتغال زایی بخش صنعت در کردستان ۲۰ هزار و ۱۵۸ نفر، بخش معدن ۵ هزار و ۸۲ نفر و در حوزه تجارت نیز بیش از 209 هزار و 975 نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه امسال در شعار سال عنوان رشد تولید اضافه شده، اظهار کرد: همین مسئله نشان از اهمیت تولید دارد و برنامه‌ریزی علمی و متناسب با شرایط موجود در بخش تولید ضروری است.

خلیقی با عنوان اینکه در حال حاضر ۳۸ واحد تولیدی دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر شده است، ادامه داد: امسال ۳ واحد به واحدهای صنعتی دانش بنیان استان اضافه شده است.

وی به طرح‌های پیشران در دست اجرای این اداره کل نیز اشاره کرد و یادآور شد: زنجیره فولاد بیجار و قروه، پتروشیمی بعثت بیجار، طلای سقز و فعالسازی معدن فرومنگنز قروه از طرح‌های پیشران استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها که برای بهره‌برداری از آنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و زمینه ایجاد ۶ هزار و ۱۰۰ شغل فراهم می‌شود.

خلیقی گفت: بر اساس پایش واحدهای تولیدی و صنعتی استان از مجموع هزار و ۲۷ واحد صنعتی استان ۶۵ درصد یعنی ۶۶۹ واحد فعال است که ۱۹۹ مورد آن نیمه‌فعال و بقیه هم قابلیت احیا دارند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی های صورت گرفته در سال جاری ۲۶ واحد از واحدهای راکد به چرخه فعالیت بازگردانده شده است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1442854

مهمترین اخبار ایران و جهان: