نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 14:23

افتتاح دفتر هماهنگی ساخت خط ریلی ازبکستان-افغانستان-پاکستان درتاشکند

دفتر هماهنگی طرح ساخت خط ریلی جدید «ازبکستان - افغانستان - پاکستان» در شهر «تاشکند» افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دفتر هماهنگی طرح ساخت خط ریلی جدید «ازبکستان - افغانستان - پاکستان» در شهر «تاشکند» افتتاح شد.

مراسم افتتاح دفتر هماهنگی طرح ساخت خط ریلی جدید «ازبکستان - افغانستان - پاکستان» در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این مراسم «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان، «الهام محکم‌اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، «عبدالله هاشم‌اف» مشاور وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، «اکمل کمال‌اف» معاون رئیس شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان»، «احمد فاروق» سفیر پاکستان در ازبکستان، «احمد خالد المی» سفیر افغانستان در ازبکستان و «بخت‌الرحمن شرافت» رئیس اداره راه آهن افغانستان شرکت کردند.

گفتنی است، هدف دفتر طراحی هماهنگی اقدامات مشترک برای تنظیم امکان سنجی و تسریع اجرای عملی طرح است.

همه شرکت کنندگان تاکید کردند که افتتاح به موقع دفتر طراحی اقدامات طرفین را برای تسریع اجرای عملی طرح هماهنگ می‌کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در این مراسم خاطرنشان کرد: به ابتکار رئیس جمهور ازبکستان از سال 2018 میلادی اقدامات سازنده‌ای انجام شده و افتتاح دفتر طراحی یک مرحله دوره‌ای برای تسریع اجرای طرح است.

سفیر پاکستان در ازبکستان نیز گفت: افتتاح به موقع دفتر طراحی به طور مستقیم در شهر «تاشکند» برای هماهنگی ساخت طرح، کشورهای آسیای مرکزی را به جمعیت 230 میلیونی بازار پاکستان متصل و همچنین امکان تجارت متقابل با کشورهای حوضه خلیج فارس از طریق مسیرهای قابل رقابت را فراهم می‌کند. اجرای این طرح به توسعه بیش از پیش مناطق کمک و همچنین روابط مردم را که به تاریخ مشترک احترام می‌گذارند، احیا می‌کند.

«بخت‌الرحمن شرافت» رئیس اداره راه آهن افغانستان نیز اظهار داشت: افتتاح دفتر طراحی در شهر «تاشکند» امکان سازماندهی مؤثرتر فعالیت متخصصان را فراهم می‌کند. همچنین اجرای به موقع این طرح امکان انتقال میلیون‌ها تن منابع طبیعی و دیگر کالاها از روسیه و آسیای مرکزی به کشورهای آسیای جنوبی فراهم می‌کند.

وی در این میان از طرف ازبکستان که بیش از طرف افغان به توسعه بخش واقعی اقتصاد افغانستان اهمیت می‌دهد، قدردانی کرد.

طی روزهای اخیر مذاکرات سه جانبه دوره‌ای در مورد پیشبرد بیش از پیش طرح ساخت خط ریلی «ازبکستان - افغانستان – پاکستان» برگزار شد که در آن طرفین تسریع اجرای این طرح را بررسی کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1213854

مهمترین اخبار ایران و جهان: