نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 08:34

نخستین کارخانه نوآوری اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد/ تأسیس شهرک طلا و جواهر با نگاه بین‌المللی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: منظور از اصفهان هوشمند، کارخانه نوآوری است که در این راستا تفاهم‌نامهٔ چهار جانبه‌ای امضا شد تا بتوانیم نخستین کارخانه نوآوری اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار داشت: حوزه مراکز لجستیک (بندرخشک)، یکی از پیشران‌های اقتصادی استان است و باتوجه به مساعدت‌های وزیر راه و شهرسازی، تفویض اختیار کامل این امر به استان سپرده شده است.

وی ادامه داد: در این راستا دهکده لجستیک (بندرخشک) و ۲ پارک لجستیک (به دو صورت عمومی و کشاورزی) در نظر گرفته شده‌ و در سند آمایش مراکز لجستیک کشور مصوب سال ۱۳۹۷ و آمایش استانی قرار گرفته‌اند.

 نقش متذکر شد: در بحث مناطق ویژه اقتصادی لازم دیدیم به صورت ویژه ورود کنیم زیرا این موضوعِ بسیار مهم در اصفهان مغفول مانده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: از سنوات گذشته به صورت پراکنده حدود چهار منطقه ویژه اقتصادی بعلاوه منطقه ویژه اقتصادی کاشان برای استان در نظر گرفته شده که با مشکلاتی مواجه هستند.

وی افزود: از این رو در شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز لجستیک (بندر خشک) و مناطق ویژه اقتصادی، قصد داریم با برداشتن موانع به رشد اقتصادی استان کمک کنیم.

نقش عنوان کرد: منظور از اصفهان هوشمند،کارخانه نوآوری است که در این راستا انتهای فعالیت دولت قبلی، تفاهم‌نامهٔ چهار جانبه‌ای میان وزارت ICT، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، استانداری و معاونت علمی و فناوری امضاء شد تا بتوانیم نخستین کارخانه نوآوری اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در خصوص شهرک ساخت طلا و جواهرات، باید گفت این شهرک صرفا یک شهرک «صنفی» صرف نیست بلکه هدف ما تأسیس یک شهرک ساخت طلا و جواهرات بین‌المللی با نگاه مدرن است.

توسعه استان با نگاه به مسائل زیست محیطی و آب

همچنین در این نشست ضمن بررسی طرح‌های اقتصادی پیشران استان، مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، گفت: ضمن اینکه تمایل داریم حوزه‌های اشتغال و تولید در استان رونق بگیرند اما این مهم در نظر گرفته شود که از لحاظ زیرساختی نیز مشکلات عدیده‌ای داریم.

وی تاکید کرد: از این رو در جلسات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مجموعه مدیریت استان قوی و بدون دغدغه از مصوبات دفاع کند تا به نتایج قابل قبولی دست یابیم.

زینلیان عنوان کرد: یکی از اهداف ما در حمایت از اینگونه پروژه‌ها، توجه ویژه به آب استان بر مبنای طرح‌های اقتصادی است نه اینکه طرح‌های اقتصادی باری بر استان بیفزایند و مدیریت استان را دچار چالش کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: از این رو مسائل زیست محیطی از جمله آب استان در مصوبات مد نظر قرار بگیرد تا در آینده مردم استان با مشکل مواجه نشوند.

احداث سه شهرک تخصصی در دستور کار استان است

همچنین امید شریفی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: ۱۲ پروژه شاخص و پیشران از سنوات گذشته برای استان پیش‌بینی شده اما برخی از این پروژه‌ها علی‌رغم اهمیتی که برای رشد اقتصادی استان دارند سالیان بسیاری است که بلاتکلیف مانده‌اند.

وی گفت: امیدواریم با تدبیر شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز لجستیک (بندر خشک) و مناطق ویژه اقتصادی استان و همت مدیران این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

شریفی ضمن ارائه گزارش از مهمترین پروژه‌های پیشران اقتصادی استان، خاطرنشان کرد: بررسی مراکز لجستیک (بندرخشک)، پایانه‌های صادراتی، مناطق ویژه اقتصادی، موضوع دانش‌بنیان و صنایع IT و شهرک‌های تخصصی استان از جمله موضوعات مهم در نظر گرفته شده برای این نشست است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: برای هر کدام از پروژه‌های استان نمودار زمان‌بندی مشخصی تعریف شده تا براساس احصای اطلاعات به زمان‌بندی مشخصی برای اجرا نیز، دست یابیم.
وی ادامه داد: دهکده لجستیک از جمله شاخص‌ترین موضوعات نشست است‌.

اجرای مجتمع هوشمند در اصفهان

شریفی در خصوص مجتمع اصفهان هوشمند (کارخانه نوآوری) گفت: فرایند اجرایی اولیه این پروژه انجام شده و با برداشتن موانع، مراحل عملیاتی و استقرار این مجتمع‌ می‌توانیم در ایام نزدیک شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم باشیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خاطرنشان کرد: سه شهرک تخصصی ساخت طلا و جواهرات، پوشاک، کیف و کفش و شهرک تخصصی تبدیلات گازی (شیمی پارک) نیز در دست اقدام هستند و با مشارکت شورا و همت همه اعضاء می‌توانیم جهشی را در اقتصاد استان رقم بزنیم.

پایان پیام/۶۳۱۳۸/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1212910

مهمترین اخبار ایران و جهان: