نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 11:39

جریان دایمی زاینده‌رود نوش‌دارویی برای کاهش اثرات فرونشست زمین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان دایمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه مطالعات اولیه در خصوص وضعیت فرونشست زمین توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای دشت اصفهان برخوار تهیه شده، مقرر شد اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های کاهش خطر توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه درخواست استان تسریع در تخصیص اعتبار مصوب به استان برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار پیشنهادی مرکز تحقیقات است، تأکید کرد: برای احیای آبخوان‌ها و جبران کسری منابع آب زیرزمینی لازم است وزارت نیرو به صورت ویژه در جهت اجرای طرح‌های تأمین آب استان و احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، تأمین حقابه‌های قانونی زیست محیطی و کشاورزی زاینده‌رود اقدام و از بارگذاری‌های غیرقانونی و خارج از ظرفیت حوضه آبریز خودداری شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: جریان دایمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش  اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به حادثه فروریزش اتوبان شهید آقابابایی بیان کرد: وقوع این حادثه و حوادث مشابه می‌توانست خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند که باید برنامه‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین  به صورت ملی برای استان اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: تأمین اعتبارات مورد نیاز استان برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب، اجرای طرح‌های تامین آب و احیای زاینده‌رود، بررسی موضوع فرونشست زمین در جلسات شورای عالی آب و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با تدوین برنامه‌های حمایتی و اجرایی ملی برای کاهش خطر و پیشگیری از تشدید آثار این پدیده در استان اصفهان مورد درخواست استان است.

شیشه‌فروش افزود: با مطالعات انجام شده از ۳۵ دشت مطالعاتی استان ۲۹ دشت استان مواجه با کاهش سطح آب‌های زیرمینی شده و در دشت‌های اصفهان، برخوار، مهیار، دامنه، کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، اردستان، شهرضا، فلاورجان و بادرود اثرات فرونشست زمین ناشی از تخلیه آب‌های زیر زمینی آشکار شده و باعث بروز خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی، راه‌ها، مدارس و اماکن مسکونی شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1270598

مهمترین اخبار ایران و جهان: