نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 14:18

فارس من| جلوی مرگِ جاده‌ای در خوزستان را بگیرید

وجود جاده‌هایی با روسازی غیراستاندارد، طرح هندسی خطرآفرین و عدم رعایت اصول ایمنی از موارد حادثه آفرین در استان خوزستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب و حادثه‌خیز بودن جاده‌ها در استان خوزستان شدند. این کمپین با عنوان «به وضعیت جاده‌های استان خوزستان رسیدگی شود» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

وجود جاده‌هایی با ظرفیت نامناسب، روسازی غیرایمن، طرح هندسی خطرآفرین و شیب‌های قائم تند و طولانی از جمله موارد حادثه آفرین در بخش ساخت‌وساز جاده‌ای به شمار می‌روند و از آنجایی که خوزستان از نظر حمل‌ونقل کالا و مسافر رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است توجه به بهسازی راه‌ها برای جلوگیری از تصادفات و خطرات جاده‌ای یکی از اولویت‌های مهم در این استان به شمار می‌آید.

آمار بالای تصادف در جاده لالی به دزفول

یکی از مناطق خوزستان که دارای راه‌های دسترسی و جاده‌ای خطرناک است جاده لالی به دزفول است. این گذرگاه سالیان درازی است که با اوضاع بسیار نامناسبی رو به رو است به صورتی که عرض کم و کوهستانی بودن و پیچ های پی‌درپی آن موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده است. بالا بودن آمار تصادفات رانندگی و واژگونی‌ وسایل نقلیه نیز شاهدی بر این ادعاست که این جاده بی‌کیفیت و ناایمن و به دور از استانداردهای راه‌سازی است. 

دومین جاده‌ای که به عنوان اصلی‌ترین و پرترددترین محور مواصلاتی مردم شهرستان لالی شناخته می‌شود، جاده‌ای است که از لالی آغاز می‌شود و تا دوراهی مسجدسلیمان به صورت غیر استاندارد امتداد می‌یابد. این جاده یک‌طرفه و دارای عرض کم است که حوادث تلخ بسیار زیادی را طی ماه‌ها و سالیان اخیر به خود دیده است. 

جاده‌های حادثه‌خیز در حمیدیه

طی روزهای گذشته رضا علی نسب دادستان عمومی و انقلاب شهرستان حمیدیه با اعلام ورود دادستانی به رفع مشکلات جاده‌ای در این شهرستان اظهار گفت: ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های درون شهری و برون شهری این شهرستان شناسایی شده که دستگاه های مربوطه هر چه سریعتر نسبت به بهسازی این جاده ها اقدام کنند.

وی گفت: دادستانی این شهرستان در جایگاه نظارت بر حقوق عامه به موضوع اصلاح نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه در جاده های بین شهری ورود کرده است و در صورت مشاهده ترک فعل از سوی مسئولان در این رابطه مطابق قوانین و مقررات برخورد می‌شود.

دادستان شهرستان حمیدیه بیان کرد: ضرورت اصلاح هندسی جاده‌ها، نصب روشنایی و علائم هشداری کاهنده سرعت، خط کشی محورها، مرمت آسفالت جاده‌ها و آگاه‌سازی رانندگان از نقاط حادثه‌خیز از اقدامات موثری است که باید به سرعت در این منطقه انجام شود.

لزوم تعریض جاده اهواز – مسجدسلیمان

رحمان بهرامی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص تعریض جاده اهواز – مسجدسلیمان اظهار کرد: دو قطعه ۱۰ کیلومتری از سه راهی نفت سفید به سمت آبگنجی و سه راهی گاوسوار به سمت آبگاه در دستور کار است تا نسبت به تعریض آن اقدام شود.

بهرامی ادامه داد: اخیرا نیز محور ملاثانی حدفاصل پلیس راه تا شهر جدید رامین پس از برگزاری مناقصه وارد فاز اجرایی شده و کار تعریض محور توسط پیمانکار در حال انجام است. برای قطعه آبگنجی به سمت دره خزینه نیز پیمانکار مشخص شده و در روزهای آینده عملیات اجرایی تعریض این قطعه آغاز خواهد شد.

پروژه چهارخطه جاده دزفول – شوشتر به کجا رسید؟

بهرامی همچنین در خصوص پروژه چهارخطه جاده دزفول – شوشتر اظهار کرد: محور دزفول – شوشتر ۶۰ کیلومتر طول دارد که ۳۰ کیلومتر از این مسیر به صورت چهارخطه است و ۳۰ کیلومتر دیگر آن از سال ۱۳۹۹ در حال چهار خطه شدن است.

وی افزود: این پروژه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل منابع ملی و ماده ۵۶ در حال تامین منابع است تا بتوانیم به سرعت آن را اجرایی کنیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه گفت: این پروژه در دو قطعه ابتدایی خود و در حدود ۱۰ کیلومتر دارای معارض است که در حال پیگیری برای حل مشکلات آن هستیم تا معارضان این محور رفع و طرح به سرعت نهایی شود.

لزوم ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی ایذه

یارمحمد رسالتی دادستان ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تلاش برای حفظ امنیت مردم و نظارت بر حسن انجام امور، یکی از وظایف دادستانی است و در این خصوص پیگیری‌های لازم به صورت مستمر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برخورد با مدیران متخلف در حوزه راهداری ادامه داد: رفع نواقص جاده‌ای، زیرسازی مناسب جاده‌ای، توسعه راه‌‎ها و تکمیل پروژه‌های راه‌سازی و ایمن‌سازی راه‌ها از مهم‌ترین مطالبات این دادسرا به عنوان ناظر بر حقوق عامه است.

رسالتی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر اداره کل راهداری خوزستان به وضعیت جاده‌های این شهرستان گفت: ضرورت دارد تا سه ماه آینده پیمانکار بهسازی و تعریض محور خوزستان به چهارمحال و بختیاری تعیین و نواقص جاده‌های روستایی اطراف برطرف شود.

وجود ۱۴۰ نقطه حادثه خیز در خوزستان

سال گذشته سرهنگ رضا دولتشاهی رییس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ نقطه حادثه خیز در استان خوزستان وجود دارد، اظهار کرد: توسعه راه‌های روستایی بدون توجه به الزامات ایمنی و زیرساخت‌های فرهنگی از چالش‌های ترافیکی در استان خوزستان است.

دولتشاهی با اشاره به غیراستاندارد بودن بسیاری از جاده‌های خوزستان گفت: در بعضی محور‌های استان از جمله؛ اهواز-امیدیه، اهواز-بندر ماهشهر، اهواز-خرمشهر و... دوربرگردان‌ها و تقاطع‌هایی وجود دارد که استاندارد‌های لازم ندارند و سبب وقوع حوادث مرگبار می‌شوند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف جاده‌های اختصاصی در خوزستان نظیر جاده‌های اختصاصی نفت و دیگر صنایع گفت: راهداری در این جاده‌ها خدماتی ندارد و متولیان امر نیز برای ایمن‌سازی آن هیچگونه اقدامی انجام نمی‌دهند که این امر باعث افزایش تصادفات فوتی زیادی در این جاده‌ها شده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1202698

مهمترین اخبار ایران و جهان: