نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 09:25

اردستان دارای فرهنگ غنی و تثبیت‌شده است

فرماندار اردستان گفت: شهرستان اردستان از لحاظ فرهنگی دارای یک فرهنگ غنی، باسابقه و تثبیت شده بوده و یکی از نشانه‌های فرهنگی، زبان و گویش محلی مردم است.

سید محمد هادی احمدی‌طبا، فرماندار اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردستان، اظهار داشت: شهرستان اردستان از لحاظ فرهنگی دارای یک فرهنگ غنی، باسابقه و تثبیت شده است، یکی از نشانه‌های فرهنگی بحث زبان و گویش محلی مردم بوده و در اردستان، زبان اردستانی داریم و این نشان‌دهنده قدمت بیش از هزار ساله زبان است.

وی با بیان اینکه ساختار معماری شهرستان برگرفته از موضوع فرهنگ است، افزود: متاسفانه در طی این چند ساله در کشور کمتر به موضوع فرهنگ پرداخته شده بنابراین باید مطابق سخن رهبر انقلاب که فرهنگ را همانند هوا برای تنفس می‌دانستند، مباحث فرهنگی باید بیان شده و بسیار بر روی آن کار شود.

احمدی‌طبا خاطرنشان کرد: در یک زمانی خانه‌های مسکن مهر در سه طبقه و چهار واحد در اردستان ساخته شد درحالی که فرهنگ اردستان این موضوع را نمی‌پذیرد بنابراین ما گفتیم که ساخت‌وساز باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در حوزه ساخت مسکن اقدام ما، ساخت منازل ویلایی است.

فرماندار اردستان تصریح کرد: در سال گذشته با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، اطلس فرهنگی اردستان رونمایی شد، بحث فرهنگ نشست و هم‌اندیشی و استفاده از آراء و تفکرات مختلف را در اردستان نداشتیم همچنین انجمن اندیشه‌ورزان جوان در اردستان راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: در اردستان یک حرکت فرهنگی-رسانه‌ای به نام مستند "اردستان سرای من" را شروع کردیم که تاکنون بیش از هفت قسمت آن رونمایی شده و از قسمت‌های دیگر آن رونمایی خواهد شد.

احمدی‌طبا تاکید کرد‌: یکی از مشکلات اصلی ما بحث جمعیت کم اردستان است و در طی ۶ سال گذشته جمعیت شهرستان نزولی بوده اما سال گذشته بعد از چندین سال، جمعیت اردستان صعودی شده و توانستیم رشد منفی در تولد کودکان را از منفی به صفر برسانیم.

فرماندار اردستان خاطرنشان کرد: این موضوع که جمعیت اردستان اکنون صعودی است یک اتفاق خوب بوده و این عامل به حوزه فرهنگ شهرستان است همچنین در حوزه فرهنگی در روستاها نیز وجود دارند که باید تقویت شوند.

پایان پیام/۶۳۱۳۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1226810

مهمترین اخبار ایران و جهان: