نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 11:23

تداوم عملیات مرصاد در جبهه فرهنگی

کرمانشاه- سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد که هر ساله با هدف تببین جنایات منافقین و ترویج فرهنگ شهادت برگزار می‌شود امسال درحالی که همچنان درگیر حمایت‌های مادی مانده است پایان یافت .

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- تینا نجفی: در مرداد ماه سال ۱۳۶۷ چند روز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اعلام آتش بس بین ۲ کشور ایران و عراق نیروهای عراقی با نقشه‌ای از پیش تعیین شده به مرزهای جنوبی کشور حمله کردند و نیروهای ایرانی برای مقابله با آن‌ها به سمت جنوب حرکت کردند و درست در همین زمان سازمان مجاهدین خلق یا همان منافقین تحت عملیاتی با نام فروغ جاویدان به سمت مناطق غربی کشور یورش بردند.

مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین به پشتوانه تجهیزات و حامیانی که داشت به نیروهایش اطمینان داده بود که ظرف یک تا سه روز تهران را فتح می‌کنند و با همین اطمینان و با توهم همراهی مردم و حضور نیروهای ایرانی در جبهه جنوب و خالی بودن جبهه غرب به این منطقه هجوم آوردند و طی یک نصف روز بدون وقفه تا اسلام آبادغرب پیشرویی کردند و در اسلام آبادغرب به اولین مانع جدی برای ادامه حرکت خود برخوردند و کار در اسلام آبادغرب به جنگ شهری کشید و منافقان که نا امید از همراهی مردم شده بودند بیمارستان اسلام آبادغرب را با بیماران، زنان و کودکان به آتش کشیدند و پس از آن دست انتقام خداوند در تنگه چهارزبر آنان را زمین‌گیر کرد و عملیات مرصاد رزمندگان اسلام فروغ جاویدان منافقان را به غروبی جاویدان تبدیل کرد.

جشنواره تئاتر مرصاد صحنه نبرد جدید با منافقان

در سال ۱۳۸۶ یعنی ۱۹ سال پس از جنایات منافقین در اسلام آباد غرب و پیروزی عملیات مرصاد در زمانی که تهاجم نرم و فرهنگی دشمن سعی در عوض کردن جای جلاد و شهید را داشت هنرمندان عرصه تئاتر اسلام آباد غرب لزوم ورود به جبهه فرهنگی را درک کرده و با اسلحه و هنر خود وارد میدان نبرد شدند تا مرصادی دیگر را علیه منافقین این بار در فضای فرهنگ و هنر و اذهان عمومی رقم بزنند.

هنرمندانی که هدفشان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود از ابتدای کار به سیره شهدا عمل کرده و با کمترین امکانات کار را آغاز کردند به امید اینکه همچون زمان جنگ تحمیلی که کار از نبود سیم خاردار شروع شد و با داشتن موشک‌های پیشرفته ادامه یافت در این میدان هم در ادامه از امکانات کافی برای پیروزی بر جبهه مخالف برخوردار شوند اما اکنون که ۱۳ دوره از جشنواره ملی تئاتر مرصاد می‌گذرد هنرمندان همچنان چشم به راه همکاری مسئولان و جبهه خودی هستند.

تداوم عملیات مرصاد در جبهه فرهنگی

جشنواره تئاتر مرصاد در سه دوره ابتدایی خود به صورت استانی، در دوره‌های چهارم تا هفتم و دوره نهم به صورت منطقه‌ای و در دوره‌های هشتم، دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم به صورت ملی برگزار شد اما همچنان نه تنها در سرفصل اعتبارات ملی قرار ندارد بلکه در تقویم اجرایی وزارت ارشاد هم نیست و حتی این دوره جشنواره به جای برگزاری در موعد مقرر خود یعنی مرداد ماه و ایام سالروز پیروزی عملیات مرصاد در اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد.

جشنواره تئاتر مرصاد نیازمند حمایت است

سعید نوروزی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جریان تئاتر مرصاد که حاصل خرد جمعی و مشارکت حداکثری هنرمندان میزبان و مهمان و دست اندرکاران برگزارکننده خود بوده، هست و خواهد بود به شدت و سرعت نیازمند حمایت اداره کل هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این جشنواره در تلاش برای بین المللی شدن به خصوص با مشارکت برخی کشورهای همسایه که قربانی ترور و تروریسم هستند، است و بی شک فلسفه وجودی این رویداد هنری بازنمایی جنایات سازمان مجاهدین خلق یا منافقین کور دل به خصوص در عملیات غرور آفرین مرصاد و پاسداشت رزمندگان اسلام در مقابل آنان است.

وی افزود: جشنواره مرصاد با توجه به وجود و فعالیت ضد نظام جمهوری اسلامی ایران و بازماندگان این گروهک خائن به وطن و ایرانیان در خارج از کشور تاکنون می‌توان آن را به روز و زنده‌ترین جشنواره هنری و نمایشی کشور قلمداد کرد جشنواره‌ای که ماهیت محتوایی آن هر ساله بر اساس خرابکاری‌ها و جنایات جدید منافقین در حال تغییر و تحول است.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: اصلی ترین مشکل جشنواره که بیش از ۷۰ درصد توان اعضای دبیرخانه و نیروهای اجرایی صرف آن می‌شود تأمین هزینه‌های جشنواره است که اگر تلاش‌های عده‌ای از مسئولین شهرستان نبود سیزدهمین دوره جشنواره ملی مرصاد هم‌اکنون برگزار نمی‌شد و قرار بود جشنواره در سر فصل اعتبارات ملی قرار گیرد اما در دوره سیزدهم هم این اتفاق نیفتاد.

جشنواره مرصاد اسیر وعده‌های بی‌پایان

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به همراه علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در محل دبیرخانه جشنواره ملی تئاتر مرصاد حضور پیدا کردند و در جمع هنرمندان شهرستان اسلام آبادغرب مشکلات این جشنواره را مورد بررسی قرار دادند.

تداوم عملیات مرصاد در جبهه فرهنگی

کاظم نظری در این نشست اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه جدی در حمایت از جشنواره تئاتر ملی مرصاد را برعهده دارد و این جشنواره را مورد حمایت قرار خواهد داد و از سایر ظرفیت‌ها برای پشتیبانی از جشنواره استفاده خواهد شد.

نظری گفت: تلاش ما این است تا این جشنواره را به طور جدی مورد حمایت خود قرار دهیم و تفاهم‌نامه‌ای را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه منعقد خواهیم کرد و از این جشنواره به صورت ویژه حمایت خواهد شد و از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها نیز بکارگیری و استفاده خواهد شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنوز کشور با جریان منحوس منافقین مواجه است و اقدامات تروریستی آن‌ها را نیز شاهد هستیم و امروز این اقدامات به شکل‌های مختلف ادامه دارد پس باید نسبت به معرفی چهره واقعی آن‌ها تلاش شود.

نظری خاطر نشان کرد: باید رویکرد جشنواره متناسب با موضوعات روز تغییر کند و موضوع ترور از جمله نقش منافقین در ترور دانشمندان کشور، نقش منافقین در جریان مذاکرات، اقدامات جدید این جریان و موضوعات روز در جشنواره تئاتر ملی مرصاد مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: جشنواره تئاتر ملی مرصاد می‌تواند در حوزه فراملی نیز مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت این جشنواره برای معرفی چهره جریان‌های تروریستی بهره برد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر حمایت‌های مادی از جشنواره در حوزه آموزش و اهدا کتاب‌های تخصصی نمایش اقدام لازم را انجام خواهیم داد و علاوه بر آن از گروه‌های برتر جشنواره به صورت اجراهای عمومی حمایت ویژه خواهد شد و زمینه اجرای این گروه‌ها در تهران نیز فراهم خواهد شد.

تداوم عملیات مرصاد در جبهه فرهنگی

قول‌هایی که برای جشنواره تئاتر مرصاد محقق نشدند

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۴ شهریور ۱۴۰۱ در مراسم نکوداشت اصحاب فرهنگ و هنر، هیئت‌های مذهبی و مداحان اهل بیت (ع) که در اسلام آبادغرب برگزار شد، با اشاره به بیان مشکلات فرهنگی شهرستان‌های اسلام آبادغرب و دالاهو توسط مسئولین این ۲ شهرستان، گفت: ما قولی نمی‌دهیم که نتوانیم انجام دهیم و موضوعات مهم پیگیری می‌شوند و پس از پیگیری نتیجه اعلام خواهد شد و خواسته‌های فرهنگی مسئولان اسلام آباد غرب مبنی بر توسعه فضای فرهنگی و پیگیری جشنواره مرصاد انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نام عملیات مرصاد و و اتفاق بزرگی که در این منطقه رخ داد باید زنده بماند و نام مرصاد باید برای همیشه بدرخشد و چه بهتر که این موضوع با همراهی جشنواره‌های مردمی اتفاق بیفتد.

کیفیت بیش از انتظار جشنواره ملی تئاتر مرصاد / کمبود امکانات سخت افزاری باعث کاهش سطح کیفی جشنواره می‌شود

لیلی عاج نویسنده، کارگردان و نمایشنامه نویس است که سال گذشته برای کارگردانی و نویسندگی فیلم سرهنگ ثریا موفق به دریافت دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین گوهرشاد در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد و عضو هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد است.

لیلی عاج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کیفیت جشنواره بالاتر از حد انتظار من بود گروه‌هایی که در جشنواره شرکت کرده‌اند در انتقال مفهوم مورد نظر خود موفق بودند و هر کاری ایده خود را داشت اما کمبود امکانات سخت افزاری باعث کاهش کیفیت جشنواره می‌شود.

وی افزود: موضوعات جشنواره تکراری بود و عموماً به موضوع انتظار می‌پرداختند که از این نظر جشنواره در سوژه یابی کمی ضعیف است.

داور سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای بین المللی شدن جشنواره در حال حاضر در اسلام آبادغرب وجود ندارد و فراملی شدن جشنواره مستلزم وجود یک سری امکانات حداقلی مثل اسکان مناسب یا هتل است که الان در دسترس نیست اما در آینده امکان آن وجود دارد.

تداوم عملیات مرصاد در جبهه فرهنگی

عاج بیان کرد: هنرمندان استان کرمانشاه همگی باید پای کار جشنواره بیایند و یک اراده کلی باید برای ارتقای کیفی جشنواره وجود داشته باشد و جشنواره مرصاد برای اهالی تئاتر جایگاه خود را در تقویم آنها باز کرده اما با قرار گرفتن در تقویم اجرایی وزارت ارشاد و دریافت اعتبارات ملی وضعیت آن بهبود می‌یابد.

روند جشنواره تئاتر مرصاد رو به رشد است

علی حسن نوری نویسنده و کارگردان اهل اسلام آبادغرب است که نمایش خیابانی نوشابه با طعم بیمارستان او به عنوان نمایش برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد به جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از دوره‌های اول به عنوان عوامل اجرایی در جشنواره مرصاد حضور داشتم و در سه دوره هم با سه نمایش در جشنواره شرکت کردم.

وی افزود: روند جشنواره مرصاد از لحاظ محتوایی روندی رو به رشد است اما همچنان کمبود یک سری امکانات و زیرساخت‌ها وجود دارد که با رفع آن‌ها قطعاً جشنواره در جایگاه واقعی خود قرار خواهد گرفت.

کارگردان و نویسنده تئاتر تصریح کرد: امکانات سالن نمایش، کم بودن سالن‌های نمایش، کمبود امکانات خدمات رفاهی و ضعف زیرساخت‌ها جز مشکلات اصلی جشنواره است.

نوری گفت: جشنواره ملی تئاتر مرصاد با توجه به پرداختن به موضوع منافقین و قضیه ترور می‌تواند به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند و پتانسیل این کار را دارد اما فراهم آوردن یک سری امکانات قبل از این کار ضروری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224310

مهمترین اخبار ایران و جهان: