نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 17:28

موفقیت‌ها و شکست‌های اتحادیه آفریقا در شصتمین سالگردش

یک نشریه آمریکایی با انتشار مطلبی، موفقیت‌ها و شکست‌های اتحادیه آفریقا را در شصتمین سالگرد تاسیس این اتحادیه مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه آمریکایی "The Conversation" در سالگرد روز آفریقا و شصتمین سالروز تاسیس سازمان وحدت آفریقا "OAU"، به بررسی موفقیت‌ها و شکست‌های این نهاد آفریقایی که از سال ۲۰۰۲ با نام اتحادیه آفریقا به فعالیت خود ادامه داد، پرداخته است.

بر اساس گزارش این نشریه، یکی از موفقیت‌های اتحادیه آفریقا، اعتلای فزاینده جایگاه این نهاد آفریقایی است. امروزه، ۵۰ کشور غیر آفریقایی نمایندگانی را در این اتحادیه دارند. اخیرا، کشورهای حاشیه دریای کارائیب که در جامعه و بازار مشترک کارائیب (کاریکوم) عضو هستند (۱۵ کشور از قاره آمریکا و اقیانوس اطلس) روابط رسمی خود را با اتحادیه آفریقا آغاز کرده‌اند.

بر اساس نوشته این نشریه آمریکایی، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا که از سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، ماهانه دو بار نشست برگزار می‌کند و از این نظر از سازمان کشورهای آمریکایی، اتحادیه عرب و اتحادیه کشورهای جنوب ‌شرق آسیا آسه‌آن برتر است.

این نشریه نوشت: ده‌ها ماموریت نظامی اتحادیه آفریقا از منطقه ساحل گرفته تا شمال موزامبیک، به مبارزه با تروریسم و نابودی آن در مناطق مختلف آفریقا کمک کرده است.

این نشریه آمریکایی نوشت: اتحادیه آفریقا تلاش دارد که در حکمرانی جهانی نقش داشته باشد و سعی دارد این احساس را ایجاد کند که آفریقا در سازمان‌های جهانی یک‌صداست. از آن‌جا که برخی تصمیم‌سازی‌های اقتصادی مهم مربوط به آفریقا، خارج از این قاره صورت می‌پذیرد، اهمیت این موضوع کاملا مشخص است.

این مطلب به ساختار دیپلماتیک در حال شکل‌گیری و تکامل این اتحادیه اشاره کرد و افزود: اتحادیه آفریقا نزد اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان ملل متحد، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و همچنین کشور چین، نمایندگی دارد.

از سوی دیگر، این نشریه آمریکایی در اشاره به شکست‌های اتحادیه آفریقا، نوشت: از شکست‌های اتحادیه آفریقا می‌توان به عدم توانایی آن در جلوگیری از وقوع کودتاهای سریالی در این قاره اشاره کرد؛ به طوری که از دهه ۶۰ قرن گذشته و استقلال آفریقا از کشورهای استعمارگر تاکنون بیش از ۲۰۰ کودتا در این قاره رخ داده است از شکست‌های اتحادیه آفریقا می‌توان به عدم توانایی آن در جلوگیری از وقوع کودتاهای سریالی در این قاره اشاره کرد؛ به طوری که از دهه ۶۰ قرن گذشته و استقلال آفریقا از کشورهای استعمارگر تاکنون بیش از ۲۰۰ کودتا در این قاره رخ داده است.

این نشریه ادامه داد: اتحادیه آفریقا نتوانسته از تداوم کودتاها و شورش‌های تروریستی در این قاره جلوگیری کند. از این روی پس از شکست شعار "سلاح‌ها را تا سال ۲۰۱۶ زمین می‌گذاریم"، این شعار را با تغییر تاریخ به شکل "سلاح‌ها را تا سال ۲۰۳۰ زمین می‌گذاریم" تکرار کرده است.

همچنین از دیدگاه این نشریه، عدم جدیت در وصول مطالبات حق عضویت از کشورهای عضو این اتحادیه شکست دیگری برای اتحادیه آفریقا برشمرده می‌شود.

این مطلب با اشاره به اعزام ناظران انتخاباتی اتحادیه آفریقا به کشورهای مختلف جهت جلوگیری از تقلب نوشت: این موضوع با انتقاداتی روبرو شده است؛ چراکه اتحادیه آفریقا از نقد برگزارکنندگان انتخابات خودداری می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1236010

مهمترین اخبار ایران و جهان: