نیوز سیتی!
16 خرداد 1401 - 17:50

راهکارهای لازم برای پذیرش مشارکت دانشگاهیان وجود ندارد

شیراز - معاون وزیر علوم گفت:مشارکت زمانی یک شعار بود اما امروز یک ضرورت است دولت این را کامل درک کرده اما سازوکار لازم برای پذیرش مشارکت به ویژه در زمینه دانشگاهیان وجود ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین کلانتری بعد از ظهر دوشنبه در نشست تخصصی مسیر تحول؛ «دانشگاه و دولت، منطق حکمرانی»، گفت: علم به معنای کلاسیک سالهاست که فرو ریخته و ساختار آموزش عالی ما هم باید معطوف به حل مسائل کشور شود. خبرنگار مهراو با تاکید بر این موضوع که اگر دانشگاه نتواند مسائل کشور، دولت و نظام را حل کند، رو به موت خواهد رفت، افزود: مقرر شده که رتبه بندی دانشگاه‌ها به میزان نقش آنها در کشور وابسته شود و همچنین انجمن‌های علمی به انجمن‌های علمی و فناوری تبدیل شوند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: سامانه‌ها و دستگاه‌های متعددی در حال طراحی است تا اساتید و دانشجویان به مسائل کشور متصل شود و هدف گیری پایان نامه‌ها به مسائل کشور گره بخورد و اینها نشان از عزم جدی برای پیوند نظام آموزشی به مسائل کشور دارد که بارها مورد تاکید رهبری قرار گرفته است. گیریکلانتری با بیان اینکه این مهم مطالبه‌ای است که خود دانشجویان هم انتظار دارند، گفت: دانشجویان مهارت و توان حل مسائل کشور را از ما مطالبه می‌کنند تا جایگاه خود را در بازار و جامعه تعیین کنند. او همچنین با بیان اینکه تمایل به رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای افزایش یافته است، تصریح کرد: اگر با فرمان قبلی برانیم قطعاً آموزش عالی و دانشگاه‌ها رو به موت می‌رود. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همچنین احیای معاونت فناوری و پارک‌ها در ساختار وزارت علوم را اقدامی مطلوب در این راستا ذکر و عنوان کرد که بودجه خوبی به این مهم اختصاص یافته است. کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصطلاح حکمرانی دو سالی است که مطرح شده که باید به این موضوع به جد پرداخته و بسط داده شود، افزود: حکمرانی تنها به حوزه قدرت سیاسی معطوف نمی‌شود بلکه وجه بارز آن توجه به قدرت اجتماعی است که امکان انضباط بخشی دارد اما نه به واسطه قدرت سفت و خشن بلکه به واسطه قدرت نرم و در واقع حکمرانی ارتباط دو سویه ساختارهای سخت و نرم است که نقش تمام ذی نفعان را می‌بیند و حکومت اجتماعی شده است. سویهذیاو ادامه داد: حکمرانی امروز دچار تحولاتی شده و حکمرانی کلاسیک پاسخگوی مناسبات پیچیده اجتماعی امروز نیست. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: مجموعه تحولات حاصل جهانی شدن، فناوری‌های جدید، عنصر هویتی فرهنگی و …دست به دست هم داده و مدل حکمرانی را دگرگون کرده و در واقع حکمرانی متفاوت از حوزه حاکمیت شده و ذی نفعان جدید و شرکت‌های بزرگی شکل گرفته‌اند. ذیکلانتری تاکید کرد: اگر نتوانیم مدل حکمرانی را تغییر دهیم بسیاری از عرصه‌ها را از دست خواهیم داد. او ادامه داد: مناسبات دولت و دانشگاه دچار تحول اساسی شده است و نمی‌توانیم منطق حکمرانی بر مناسبات بین دانشگاه احصا کنیم مگر اینکه تحولات این دو را در نظر بگیریم پلتفرم‌هایی در ایران داریم که تعداد دانشجویانش از بسیاری از دانشگاه‌ها بیشتر است. احصامعاون وزیر علوم بیان کرد: پلتفرم‌ها بهترین آموزش را با ارزان‌ترین قیمت ارائه کرده‌اند و اگر دانشگاه نتواند خودش را متناسب با این شرایط هماهنگ کند قسمت عظیمی از مخاطب و بازار خود را از دست می‌دهد. کلانتری خاطرنشان کرد: شکل‌دهی پارک‌های علم و فناوری یک پدیده جهانی دیگر است، پارک‌ها و مراکز رشد در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند اما تجربه نشان داده در برخی از مراکز دنیا مستقل از دانشگاه شدند، دانشگاه‌ها اگر نتوانند نیاز دانشجویان به مهارت‌افزایی را تأمین کنند بسیاری از آنها وارد دوره‌ها و مراکز رشد یا مراکز علمی کاربردی می‌شوند و این امر به یک معنا می‌تواند فرصت باشد اما اگر آموزش عالی نتواند آن را تنظیم‌گری کند تبدیل به تهدید می‌شود. او عنوان کرد: در حوزه دولت هم تحولات جدی است؛ مشارکت زمانی یک شعار بود اما امروز یک ضرورت است و بدون مشارکت امکان مدیریت جامعه وجود ندارد دولت این را کامل درک کرده اما سازوکار لازم برای پذیرش مشارکت به ویژه در زمینه دانشگاهیان وجود ندارد. معاون وزیر علوم اظهار کرد: در کشور ما این دو نهاد تبدیل به دو نهاد مجزا شده است، انقلاب اسلامی کورسوی امیدی برای اینکه دانشگاه و دولت کنار هم قرار بگیرند ایجاد کرد که امروز از این امر فاصله داریم و باید از هر امکانی در راستای نزدیکی این دو مجموعه استفاده کرد.
منبع: مهر
شناسه خبر: 363454

مهمترین اخبار ایران و جهان: