به مناسبت 27 آوریل، روز جهانی گرافیک؛ طراحی گرافیک در دنیای واقعی

graphic-day-min_24_11zon

طراحان گرافیک در دنیای واقعی چه می­کنند؟

(طراحی گرافیک Graphic design) در گذشته اغلب با ملاحظات دکوراسیون منزل و مبلمان دفتر کار ملازم می­گشت، اما طراحی گرافیک را می­توانیم در تمام محیط پیرامون خود ببینیم. گرافیک دیزاین تقریبا در تمام محصولاتی که بشر با آن در ارتباط است به کار رفته، از دفترچه­ های راهنما تا علائم و تابلوهای جاده­ای.

طراحی گرافیک در چه جاهایی به کار رفته است؟

طراحی گرافیک همه جا هست. نگاهی به تصویر زیر بیندازید:

graphic-min_14_11zon

همه­ ی افراد این آگاهی را ندارند که تصویر فوق به یک طراح گرافیک نیازمند است که دارای اصول و دانش حرفه­ای در رشته­ی طراحی باشد تا بتواند وب سایت­ها، بیلبوردها، علائم اطلاع رسانی، نمادها، برچسب­ها، لوگوها و بسیاری دیگر از محصولات را تولید نماید.

در حقیقت طراحی گرافیک در گذر سالیان حائز اهمیت ویژه ­ای گشته است به گونه­ ای که زندگی به شکل عادی و معمول بدون نقش حمایتگر طراحی گرافیک قادر به ایفای خویشکاری­ های خود نیست.

اهمیت طراحی گرافیک در زندگی روزمره

جامع ه­ای را تصور کنید که طراحی گرافیک در آن وجود ندارد. در آن صورت شالوده­ای برای کارآمدی موجود نیست و همه چیز دچار نقصان می­شود.

بیائید چند شاهد مثال را مرور کنیم:

بدون نمایش تصویری علائم جاده­ای و نمادها، فهم قوانینی که باید رعایت شوند برای آن­هایی که در جاده ­ها آمد و شُد می­کنند، دشوار خواهد بود.

بدون طراحی گرافیک، روزنامه ­ها به کتاب­هایی طویل می­ مانستند و دیگر اثری از طبقه بندی عناوین که در روزنامه­ های فعلی دیده می­شود، در آن­­ها نبود. حاصل اینکه، خواندن­شان دشوار می­شد.

بدون طراحی گرافیک، راهی برای تبادل اطلاعات با عموم جامعه به شیوه­ ی غیر انتزاعی و ملموس وجود نخواهد داشت. درست مانند روزگاران کهن، همه چیز نوشته یا گفته خواهد شد.

کسب و کارها بدون بیلبوردها و وب سایت­ها قادر به شناساندن خود نخواهند بود.

محصولات به شیوه­ای کاربردی طراحی نخواهند شد و در کارهای تکمیلی خود با معضلاتی مواجه می­شوند که امروزه دیگر هموار شده ­اند.

اجمالا اینکه، زندگی بدون طراحی گرافیک ملال آور، بدوی و بی نهایت دشوار خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با طراحی گرافیک می­توانید در دوره­ جامع طراحی گرافیک این موسسه ثبت نام نمایید. ثبت نام در این دوره هم اینک مشمول 50 درصد تخفیف ویژه شده است.

کاربرد طراحی گرافیک در صنایع امروز

برخی از صنایعی که امروزه طراحی گرافیک در آن­ها مورد تقاضای بسیار است عبارت اند از:

1-خدمات طراحی

خدمات ویژه­ ی طراحی همان چیزی است که صنعت بیشترین تقاضا را در مورد آن دارد و طراحان گرافیک بسیاری را با این هدف به استخدام در می­آورد.

در این گونه کارها، طراحان گرافیک مجازند تا بر روی پروژه­ های گوناگونی کار کنند که تمامی مهارت­هایشان را مورد استفاده قرار می­دهد. اغلب طراحان گرافیک در سراسر جهان خویش فرما هستند و کار طراحی بصری تعداد زیادی از کارخانه ­ها را انجام می­دهند.

2- تبلیغات

طراحان گرافیکی که در استخدام صنعت تبلیغات هستند معمولا تحت قرارداد یک آژانس تبلیغاتی مشغول به کار هستند و کارهای گرافیکی ویژه ­ای را انجام می­دهند که نیازهای این صنعت را برطرف می­کند.

graphic-design-1-min_13_11zon

3- طراحی سیستم ­های کامپیوتری

یکی از صنایعی که طراحان گرافیک به شدت در آن مورد نیاز هستند صنعت طراحی سیستم­های کامپیوتری است. تقاضای روز افزون برای استخدام طراحان گرافیک در این صنعت به سبب افزایش محبوبیت اینترنت است. برای حضور در این صنعت، یک طراح گرافیک باید قادر باشد نمایه­ ی وب سایت و رسانه­ های دیجیتالی را که مورد نیاز وب سایت­های آنلاین هستند ارتقاء دهد.

4- کارخانجات

این مجموعه­ ی یک محصول است که کلید تبدیل وبگرد به خریدار می­باشد. به عنوان یک طراح گرافیک در این صنعت، از یک نفر انتظار می­رود تا ظاهر بسته­ ی محصول را به وسیله ­ی ترکیبی از تصاویر مناسب، کلمات و طرح­ها بهبود بخشد.

طراحان گرافیک دیگر نقش طراحی محصولی را ایفا می­کنند که ظاهری جذاب دارند و به همان میزان کاربردی اند. طراحی صنعتی بخش عمده­ای از طراحی گرافیک در این صنعت محبوب به شمار می­آیند.

5- چاپ و نشر

طراحی کارهای گرافیکی برای اقلام چاپی مانند مجلات، روزنامه­ها و کتاب­ها هم چون: تصاویر، آگهی­ های تبلیغاتی و لوگوها وظیفه­ ی یک طراح گرافیک در صنعت چاپ و نشر است. یک طراح گرافیک باید صفحه آرای­ی  را طراحی کند که چشمگیر، مناسب و آسان خوان باشد. از آنجا که صنعت چاپ و نشر به سمت پلتفرم دیجیتال میل کرده است تقاضا برای طراحان گرافیکی که در رسانه­ های دیجیتال و صفحه بندی کامپیوتری مهارت دارند به طرز عجیبی افزایش یافته است.

تاثیرات روانی محتوای بصری

روان شناسی محتوای بصری حقیقتی است که سال­هاست مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. اهمیت طراحی گرافیک در تبلیغات اخیرا در کانون توجهات واقع شده چرا که افراد دریافته­ اند کارهای بصری می­تواند حقیقتا بر مغز انسان اثر بگذارد.

استراتژی­های بازار یابی که شامل شیوه­ های مناسب طراحی گرافیک نیز باشند، به نظر کارایی بیشتری دارند. استفاده از رنگ ویژه، فونت­های مخصوص و تصاویر خاص نرخ بازدید را از طریق وا داشتن مردم به خواندن محتوای مد نظر بالا می­برند.

Design-services-min_10_11zon

محتمل­تر این است که افراد محصولی را خریداری کنند که به لحاظ بصری خوشایندتر است تا محصولی که کیفیت بالاتری دارد اما ظاهرش ناخوشایند است.

امروزه اغلب کمپانی­ ها تمایل دارند تا با مشتریان بالقوه و کنونی­شان در ارتباط باشند. تصاویر و محتواهای بصری به طور کلی نسبت به دیگر گونه­ های موجود محتوا، پیوند بیشتری با مشتریان برقرار می­نمایند.

رشد سرمایه گذاری در طراحی گرافیک

سال­ها از روزهایی که طراحی گرافیک منحصرا بر روی اِلِمان­های آشکار یک محصول متمرکز می­شد گذشته است. مسائل ساده­ ای چون بسته بندی محصول و کلیات بازار یابی. اینک فناوری، برندها را قادر ساخته تا اهداف آنلاین بیشتری را نشانه بگیرند، به کسب و کارها اجازه داده تا با ارباب رجوع­ها و مشتریان­شان ارتباط متقابل برقرار نمایند.

امروزه ما می­توانیم به کمک ابزارهای دیجیتال نوع محتوا و گرافیک­ه ایی را تحلیل نماییم که بیشترین تاثیرات رسانه ­ای، بیشترین اعلان پسندها و ذخیره سازی را دارند و بالاخره اینکه برای مخاطبان جذاب و متحول کننده اند. این امر سبب شده است تا بازار یابی محتوا و دگرگونی طراحی گرافیک به بازار کار دیجیتال با شتاب بیشتری دنبال شود.

سخن آخر

خوشبختانه، طراحان گرافیک به نقش حیاتی خلق محتوای چشم نواز به خوبی واقف اند. قواعدِ سه گانه­ی مشهور یعنی: روان شناسی رنگ­ها، قدرت فونت­ها و اشکال جزئیاتی هستند که طراحی گرافیک عمیقا مورد بررسی و مطالعه قرار می­دهد و کلید موفقیت تجاری و ارتباط با مشتریان کمپانی­ها و صنایع به شمار می­آیند.

منبع

1 دیدگاه برای “به مناسبت 27 آوریل، روز جهانی گرافیک؛ طراحی گرافیک در دنیای واقعی

  1. سلام گرافیک گفته:

    مقاله جالب و حرفه‌ای بود در حوزه گرافیک. امیدوارم محتوای بیشتری در حوزه گرافیک و طراحی گرافیک تولید کنید که با اشتیاق بیشتری بخونیم و کیف بیشتری کنیم. مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن