پرداخت عوارض آزادراهی

با آیتول، پرداخت بدون توقف را تجربه کنید براساس قانون جدید، برای پرداخت عوارض آزادراهی تا ۱۵ روز فرصت دارید؛ و پس از این مهلت ۱۵ روزه،خودرو مشمول جریمه خواهد شد. با سرویس خدمات عوارض آزادراهی در سامانه جامع آیتول، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نگرانی از دیرکرد پرداخت هزینه، عوارض آزادراهی «آنی‌رو» (عوارضی‌های الکترونیکی کشور) و عوارض آزادراهی تهران- شمال را استعلام و پرداخت کنید. آزادراه‌های تحت پوشش «آنی‌رو» را می‌توانید پایین‌تر ببینید. برای استعلام و پرداخت کافی است در چند گام ساده، اطلاعات خودروی خود را وارد کنید، تا بلافاصله فرایند استعلام عوارض آزادراهی خودرو آغاز شود. پس از آن، در کمتر از 3 دقیقه پرداخت بدون توقف و آنی را تجربه خواهید کرد.

استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی

آیتول؛ سامانه استعلام و پرداخت عوارض آزادراه، جاده‌ای و بزرگراهی

پرداخت خودکار

طبق قانون جدید عوارض آزادرا‌هی ثبت شده پس از ۱۵ روز مشمول جریمه دیرکرد می‌شود.

پرداخت عوارض آزادراهی

با آیتول، پرداخت بدون توقف را تجربه کنید! در سامانه آیتول می‌توانید بسیار سریع و راحت نسبت به پرداخت عوارض آزادراه، جاده و اتوبان اقدام کنید.
در قانون جدید، شما می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض آزادراه تا ۱۵ روز اقدام کنید. اما در صورتی که پرداخت جریمه عوارضی بیش از ۱۵ روز طول بکشد، مشمول جریمه خواهید شد. با خدمات عوارض آزادراه آنی‌رو در سامانه خودروی من، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نگرانی بابت دیرکرد پرداخت عوارضی، از استعلام خلافی و پرداخت در لحظه عوارض برخوردار شوید.
کافی‌ست در چند مرحله ساده، اطلاعات خودروی خود را وارد کنید، تا همین حالا فرایند استعلام عوارضی خودرو آغاز شود. پس از آن، شما می‌توانید در کمتر از 3 دقیقه پرداخت بدون توقف و آنی را تجربه کنید.

پشتیبانی 24 ساعته
پشتیبانی 24 ساعته
پرداخت آنلاین
پرداخت آنلاین
اپلیکیشن اختصاصی
اپلیکیشن اختصاصی
پرداخت بدون توقف
پرداخت بدون توقف

آزادراه‌های تحت پوشش

آزادراه
تهران - قم
آزادراه
تهران - ساوه
آزادراه
همت - کرج
آزادراه
کرج - قزوین
آزادراه
قزوین - زنجان
آزادراه
گذرگاه شرق اصفهان
آزادراه
کاشان - نطنز - اصفهان (سان‌آرا)
آزادراه
بندرعباس - شهید رجایی

سوالات متداول شما

شما می‌توانید در آیتول، شماره پلاک خودروی خود را وارد کرده و از عوارضی‌های ثبت شده، اطلاع پیدا کرده و نسبت به پرداخت هر یک، اقدام کنید. در واقع اگرچه در اکثر موارد انتظار می‌رود که بلافاصله بعد از عبور از عوارضی، پیامک مربوط به آن نیز برای شما ارسال شود؛ اما گاهی اوقات چنین مشکلی پیش می‌آید.

به طور معمول این پیامک باید بلافاصله، برای مالک خودرو ارسال شود؛ اما در شرایطی ممکن است ارتباط و اتصال تماس، مدتی طول بکشد.

پس از آنکه عوارض آزادراهی برای وسیله نقلیه شما، ثبت شد؛ به مدت ۱۵ روز فرصت پرداخت آن را دارید. لازم به ذکر است که بعد از این مدت، جریمه‌ای به خلافی خودرو شما اضافه می‌شود. همچنین در صورت عدم پرداخت این جریمه ماهانه ۳.۵٪ به بدهی عوارض آزادراهی شما اضافه می‌شود.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، بسته به نوع و مدل خودرو، از ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان است. لازم به تذکر است که این مبلغ جدا از بدهی عوارض آزادراهی خودرو شماست. این جریمه در صورتی که ۱۵ روز از عدم تسویه عوارض آزادراهی بگذرد برای پلاک خودرو لحاظ می‌شود.

جریمه‌ای که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای پلاک خودرو لحاظ می‌شود را در خلافی خودرو می‌توان مشاهده کرد. این جریمه را ‌می‌توانید در تسویه خلافی خودرو خود پرداخت نمایید. اما مبلغ بدهی عوارض آزادراهی را با استعلام در سامانه عوارض آزادراهی آیتول می‌توانید پرداخت کنید.

بله، پرداخت عوارض آزادراهی، برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، ضروری بوده و این موضوع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شده است. از این روی توصیه می‌کنیم که حتما به موقع برای تسویه حساب عوارض آزادراهی وسیله نقلیه خود اقدام کنید تا برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث، مشکلی نداشته باشید.

در زمان تغییر مالک خودرو، شماره تلفن مالک در سامانه پلیس به صورت خودکار به‌روز می‌شود و نیاز به اقدام خاصی نیست.

بله، طبق قانون لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، پرداخت و تسویه بابت عوارض آزادراهی، برای تعویض پلاک وسیله نقلیه، کاملا ضروری است. از این روی توصیه می‌کنیم که حتما به موقع برای تسویه حساب عوارض آزادراهی خودرو خود اقدام نمایید تا زمان فروش خودرو، مشکلی نداشته باشید.

بر خلاف استعلام طرح ترافیک و خلافی که کاربران می‌توانند با جزئیات کامل، لیست ورود و خروج‌شان به محدوده طرح ترافیک یا جزئیات خلافی را مشاهده کنند، در این سرویس تنها می‌توان مبلغ کل بدهی، ساعت و تاریخ هر عوارض را مشاهده کرد.

دوربین‌های ثبت پلاک در باجه‌های الکترونیکی پرداخت عوارضی با هر سرعتی قادرند پلاک خودروها را ثبت نمایند. لذا شما می‌توانید با سرعت مجاز آن آزادراه عبور کنید.

شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با انتقال نیروهای عوارضی آزادراه‌ها به سایر بخش‌های شرکت، نگرانی شغلی آنها را رفع کرد. این اقدام در حالی انجام می‌شود که با الکترونیکی شدن عوارض، درآمد آزادراه‌ها افزایش یافته و فرصت‌های شغلی جدیدی در بخش خدمات ارزش افزوده ایجاد خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تعداد کارکنان مشغول به کار در این بخش جدید، چند برابر تعداد کارکنان فعلی بخش دریافت نقدی عوارض باشد.

عوارض آزادراهی چیست؟

عوارض آزادراهی، به نوعی از عوارض گفته می‌شود که برای ساخت و نگهداری، تعمیرات و رسیدگی به آزادراه‌ها، دریافت می‌شود. پرداخت این عوارض، از وسایل نقلیه موتوری، صورت گرفته و ممکن است از سالی به سال دیگر، مبلغ متفاوتی داشته باشد. از آن جایی که همیشه نیاز به گسترش آزادراه‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها داریم، دریافت عوارض آزادراهی از وسایل نقلیه عبوری، کاملا منطقی و معقول به نظر می‌رسد. البته مدتی است که پرداخت عوارض آزادراهی، به صورت آنلاین شده و فرایند ساده‌تری نسبت به قبل دارد. این عوارض در گذشته توسط متصدیان به صورت وجه نقد دریافت می‌شد. امروزه بسیاری از آزادراه‌های کشورمان مجهز به سیستم ثبت الکترونیک عوارض آزادراهی هستند. خودرو‌ها می‌توانند با هر سرعتی از این عوارضی‌‌های الکترونیک عبور کنند و مبلغی که نرخ آن آزادراه است به صورت بدهی عوارض آزادراهی برای پلاک خودرو در نظر گرفته شود. در ادامه توضیحاتی در مورد نحوه محاسبه، استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی توضیحاتی داده‌ایم.

چرا باید عوارض آزادراهی پرداخت کنیم؟

عدم پرداخت عوارض آزادراهی مشمول جریمه است. همچنین در صورتی که جریمه و بدهی پرداخت نشوند، ماهانه ۳.۵ درصد بدهی آزادراهی خودرو شما افزایش پلکانی می‌یابد. همچنین تسویه این حساب، برای تعویض پلاک خودرو، خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث هم ضروری است. با استفاده از سامانه آیتول، شما می‌توانید از امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی بدون توقف، برخوردار شوید. به این شکل، بدون آنکه نیازی به مراجعه مستقیم داشته باشید، عوارض آزادراهی نمایش داده شده و امکان پرداخت آن را دارید.

مزیت‌های پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی چیست؟

در صورتی که از طریق پرداخت الکترونیکی، نسبت به مدیریت عوارض آزادراهی اقدام کنید، دیگر نیاز به مراجعه حضوری (پرداخت وجه نقد یا دادن کارت بانکی) نخواهید بود. به این ترتیب زمان سفر شما کاهش پیدا کرده و نیازی به توقف در محل عوارضی‌ها ندارید. همچنین از میزان استهلاک خودرو یا وسیله نقلیه شما کم شده و امکان عبور سریع از محل عوارضی را خواهید داشت.

۱- رسید مفاصا حساب پرداخت عوارض آزادراه

سامانه آیتول جهت تکمیل سبد خدمات خود نسبت به صدور مفاصا حساب پرداخت های مرتبط به عوارض آزادراهی و همچنین رسید پرداخت های گذشته را به صورت آنلاین فراهم نموده است.

۲- تسویه آنی عوارض آزادراهی با استفاده از کیف پول آیتول

با استفاده از کیف پول آیتول می توانید به صورت خودکار عوارض آزادراهی خودرو خود را بدون توقف و کارمزد به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

نحوه استعلام عوارض آزادراهی چگونه است؟

برای استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات، می‌توانید به سامانه آیتول وارد شده و با ثبت پلاک خودروی خود، به‌طور کامل مبلغ عوارض و جزئیات آن را مشاهده کنید. البته لازم به تذکر است که این جزئیات تنها شامل مبلغ بدهی، تاریخ و ساعت عبور از عوارضی‌هاست. نام آزادراه در این گزارش نشان داده نمی‌شود. در نظر داشته باشید که تسویه آنی عوارض آزادراهی، یک مزیت است که فراهم شده و می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، عوارض آزادراهی وسیله نقلیه خود را مشاهده کرده و نسبت به پرداخت آن، اقدام کنید. در نظر داشته باشید که شما به رسید مفاصا حساب پرداخت عوارض آزادراه؛ برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، نیاز خواهید داشت. از این روی لازم است که حتما استعلام عوارض آزادراهی را به موقع انجام داده و نسبت به پرداخت آن، اقدام کنید.

نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها

شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها استفاده کنید:

۱- استفاده از سامانه آیتول

با استفاده از سامانه آیتول، شما می‌توانید استعلام عوارض آزادراهی قبلی را گرفته و برای پرداخت آن به صورت آنلاین و الکترونیکی، اقدام کنید. به این شکل همه چیز ظرف مدت کوتاهی پیشرفته و این امکان را دارید که مبلغ عوارضی پلاک وسیله نقلیه خود را صفر کنید.

۲- استفاده از برچسب پرداخت عوارضی

این برچسب‌ها که روی شیشه ماشین چسبانده می‌شوند، یک طرح مشترک بین بانک مسکن و سازمان راه و شهرسازی هستند. به این شکل، با هر بار عبور از مقابل عوارضی، مبلغ مرتبط با آن، از حساب مالک خودرو، کسر می‌شود. به این ترتیب باید حساب مرتبط با برچسب عوارضی، شارژ شده و هر بار امکان برداشت مستقیم از آن، وجود داشته باشد.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی، ۱۵ روز پس از عبور از عوارضی است. در نظر داشته باشید که در صورت سپری شدن این مدت و عدم پرداخت عوارض، وسیله نقلیه مشمول جریمه متناسب با آن، خواهد شد. در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی و جریمه آن، مبلغ بدهی آزادراهی شما به صورت پلکانی ماهانه ۳.۵ درصد افزایش می‌یابد.

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

بسته به نوع خودرو، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، مشخص خواهد شد؛ اما به طور کلی این جریمه چیزی بین ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان است.

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه عوارض آزادراهی سال 1403 (در صورت عدم پرداخت)
خودروی سواری 40 هزار تومان
اتوبوس، کامیون دو محور 50 هزار تومان
تریلی، نفتکش، کامیون سه محور 90 هزار تومان

چگونه جریمه عوارض آزادراهی را پرداخت کنیم؟

برای استعلام میزان جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، کافی است تا نگاهی به لیست خلافی‌های خودرو خود انداخته و نسبت به پرداخت آنلاین آن اقدام کنید.

عوارض کدام آزادراه‌ها را می‌توان الکترونیک پرداخت کرد؟

آزادراه‌هایی که امکان پرداخت الکترونیکی عوارض خود را دارند، به شرح زیر هستند:

  • آزادراه تهران – شمال
  • آزادراه همت – کرج
  • آزادراه کرج – قزوین
  • آزادراه زنجان - تبریز
  • آزادراه قزوین - زنجان
  • آزادراه تهران – ساوه
  • آزادراه تهران – قم
  • آزادراه بندرعباس – بندر شعید رجایی
  • آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان
  • آزادراه گذرگاه – شرق اصفهان
  • آزادراه پل ساوه - همدان (قطعه (۲))
  • آزادراه کنارگذر غربی اصفهان
  • آزادراه قم - کاشان (امیرکبیر)
  • آزادراه ساوه - همدان (قطعه (۱))
  • آزادراه تهران - پردیس
  • آزادراه تبریز - سهند
  • آزادراه پل میان گذر - دریاچه ارومیه
  • آزادراه شرق سپاهان
  • آزادراه باغچه - مشهد
  • آزادراه تونلهای البرز تهران - شمال
  • آزادراه ارومیه - تبریز (قطعه (۴))

نرخ عوارض آزاد راه‌های سال ۱۴۰۳

جدول نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۳، برای آزادراه‌های مختلف، به شرح زیر است:

ردیف نام آزادراه در دست بهره‌برداری ایستگاه اخذ عوارض سواری وانت
۱ اراک - خرم‌آباد قطعات ۲ و ۳ و ۴ قطعه دوم ۴۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰
۲ اراک - خرم‌آباد قطعات ۲ و ۳ و ۵ قطعات سوم و چهارم ۱۶۵,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰
۳ ارومیه - تبریز قطعه ۴ ارومیه- تبریز (قطعه ۴) ۱۱۰,۰۰۰ ۱۲۵,۰۰۰
۴ اهواز - بندر امام اهواز- بندر امام ۸۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۵ اهواز - بندر امام کنارگذر ماهشهر ۵۰,۰۰۰ ۶۰,۰۰۰
۶ باغچه - مشهد باغچه- مشهد ۶۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰
۷ باغچه - مشهد آنتن سنگ بست (فریمان) ۳۵,۰۰۰ ۳۵,۰۰۰
۸ پل زال - اندیمشک پل زال- اندیمشک ۱۳۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
۹ تبریز - ارومیه (پل میانگذر) پل میانگذر دریاچه ارومیه ۱۵۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰
۱۰ تبریز- اندیشه- شهر جدید سهند ایستگاه های شماره یک و دو ۵۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰
۱۱ تهران - پردیس تهران- پردیس ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۱۲ تهران - شمال قطعه ۴ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۶۰,۰۰۰
۱۳ تهران - شمال قطعه یک- روزهای عادی ۴۹۵,۰۰۰ ۶۵۰,۰۰۰
۱۴ تهران - شمال قطعه یک- آخر هقته و روزهای تعطیل ۶۵۰,۰۰۰ ۶۵۰,۰۰۰
۱۵ تهران - شمال تونل البرز شرقی- روزهای عادی ۳۹۰,۰۰۰ ۵۲۰,۰۰۰
۱۶ تهران - شمال تونل البرز شرقی- آخر هفته و روزهای تعطیل ۶۵۰,۰۰۰ ۷۸۰,۰۰۰
۱۷ حرم تا حرم (قم - گرمسار) ایستگاه قم ۱۵۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
۱۸ حرم تا حرم (قم - گرمسار) ایستگاه گرمسار ۱۵۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
۱۹ خرم آباد - پل زال خرم آباد- پل زال ۳۴۵,۰۰۰ ۶۵۰,۰۰۰
۲۰ زنجان - تبریز زنجان به سرچم و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰
۲۱ زنجان - تبریز سرچم به هشترود و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰
۲۲ زنجان - تبریز هشترود به بستان آباد و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰
۲۳ زنجان - تبریز زنجان به هشترود و بالعکس ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۲۴ زنجان - تبریز سرچم به بستان آباد و بالعکس ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۲۵ زنجان - تبریز زنجان به بستان آباد و بالعکس ۱۳۰,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰
۲۶ زنجان - تبریز بستان آباد به تبریز و بالعکس ۶۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۷ زنجان - تبریز سرچم به میانه میاندوآب و بالعکس ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰
۲۸ زنجان - تبریز هشترود به میانه میاندوآب و بالعکس ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰
۲۹ زنجان - تبریز زنجان به میاندوآب و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۳۰ زنجان - تبریز بستان آباد به میانه میاندوآب و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۳۱ ساوه - سلفچگان ایستگاه اصلی ۱۰۰,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰
۳۲ ساوه - سلفچگان ایستگاه بین راهی ۵۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰
۳۳ ساوه - همدان قطعه ۱ ساوه- همدان قطعه یک ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۳۴ ساوه - همدان قطعه ۲ (کربلا) ساوه- همدان قطعه دو ۱۳۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
۳۵ قزوین - رشت قزوین- رودبار ۱۵۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
۳۶ قزوین - رشت رستم آباد- امام زاده هاشم ۶۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰
۳۷ قم - کاشان (امیرکبیر) قم- کاشان ۶۵,۰۰۰ ۷۵,۰۰۰
۳۸ کاشان - نطنز - اصفهان (سان آرا) کاشان- نطنز ۹۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۳۹ کاشان - نطنز - اصفهان (سان آرا) نطنز- اصفهان ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۴۰ کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) قطعه یک ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۴۱ کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) قطعه دو ۱۲۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰
۴۲ کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) قطعه سه ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۴۳ کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) قطعه چهار ۸۵,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰
۴۴ کنارگذر شرق سپاهان کنارگذر شرق سپاهان ۱۹۵,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰
۴۵ کنارگذر شمالی مشهد کنارگذر شمالی مشهد ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰
۴۶ کنارگذر غربی اصفهان ایستگاه شماره یک ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰
۴۷ کنارگذر غربی اصفهان ایستگاه شماره دو ۵۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰
۴۸ کنارگذر غربی اصفهان ایستگاه شماره سه ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰
۴۹ همت - کرج همت- کرج ۱۰۰,۰۰۰ _
۵۰ همت - کرج گرمدره ۵۵,۰۰۰ _

سامانه پرداخت عوارض آزادراهی آنی‌رو چیست؟

آنی رو امکان پرداخت خودکار عوارض آزادراهی تحت پوشش آنی رو را ایجاد کرده، از همین رو تردکنندگان می‌توانند از طریق این سایت عوارض آزادراهی را به صورت خودکار پرداخت نمایند.