۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴

روایت میدانی مهر؛

زن، زاهدان، زندگی/ بگذارید پشت سر مولوی‌ نماز بخوانم!

زن، زاهدان، زندگی/ بگذارید پشت سر مولوی‌ نماز بخوانم!

یک نفر یک ۱۰هزار تومانی سمتم گرفت! دنیا ایستاد، ساعت ایستاد، صدای اذان ایستاد اما اسکناس در دست مرد مقابل صورتم تکان می‌خورد؛ سرم تیر کشید: «یعنی زنی اینجا نمی‌آید، مگر آنکه نیازمند باشد؟»

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – زینب رجایی: این بار برای تهیه روایتی میدانی و دست اول از گوشه و کنار کشور، راهی جنوب شرق کشور شدم تا از زاهدان بگویم، شهری که اگرچه در ناآرامی‌های سال‌های قبل چندان وارد گود نشد، اما در وقایع اخیر به ویژه هشتم مهر ماه ملتهب شد و روزهای تلخی را تجربه کرد. برای اولین بار مسافر زاهدان شدم و آنچه می‌خوانید اولین روایت از این سفر است. روایت‌های بعدی هم به زودی منتشر خواهند شد.

میهمان نماز جمعه زاهدانم

عکس‌های برگزاری نماز جمعه در «مسجد مکی» زاهدان را دیده بودم و آن طور که از بومی‌ها شنیدم، این چند هفته اخیر، حدود ۸۰ هزار نفر در این نماز حاضر می‌شدند. تصور می‌کنم که این عدد حدود یک استادیوم آزادی است که برای یک آئین مذهبی می‌آیند. حتماً دیدن دارد. پس برای آنکه روند جمع شدن این عدد را از دست ندهم، ۱۰ صبح جمعه به سمت مسجد مکی راه افتادم.

هرچه به محل برگزاری نماز جمعه نزدیک‌تر شدم کوچه‌ها و خیابان‌های بیشتری بسته شده بودند. سر هر مسیر منتهی به مسجد، چند نفری ایستاده بودند؛ لباس بلوچی داشتند و روی آن کاور سبز رنگی پوشیده بودند. فهمیدم انتظامات مسجد مکی جمعه هستند. مشتاق بودم برگزاری این آئین بزرگ را از نزدیک ببینم.

حرف زن جوان در هواپیما در گوشم می‌پیچید که در پرواز از تهران به زاهدان گفت روایت زنان بلوچ را نه کسی شنیده و نه گفته است؛ پس به سرم می‌زند نماز جمعه را میان زنان ساکن زاهدان بخوانم و با چندتایشان حرف بزنم. یادم هست که نماز خواندن شیعیان در میان اهل تسنن به شرط آنکه آداب نماز شیعی رعایت شود مانعی ندارد.

سر خیابان «آزادگان» رسیدیم، خیابانی که سمت چپش پر بود از کوچه‌ها و خانه‌های مسکونی و سمت راستش چند اداره و سازمان و و بعد از آن هم «عیدگاه»؛ یک محوطه بزرگ در نزدیکی مسجد مکی که برای برگزاری آئین مذهبی مردم زاهدان در نظر گرفته شده است.

بعید می‌دانم برای خانم‌ها جایی باشد

راننده گفت که دیگر راه نیست و نمی‌شود نزدیک‌تر رفت. پرسید: «برای نماز می‌روید؟». تأیید کردم؛ گفت: «بعید می‌دانم برای خانم‌ها جایی باشد…». این راننده، شاید پنجمین نفر است که از حضور زنان در نماز جمعه زاهدان می‌گوید. تقریباً از نفر اول تا این راننده، یکی در میان هر کسی چیزی گفته است.

دیروز یعنی پنجشنبه پرس‌وجو کردم، یکی گفت مسجد مکی اصلاً قسمت زنانه ندارد. نه مسجد مکی و نه سایر مساجد اینجا! باور نکردم! مگر می‌شود؟

نفر بعدی از بومی‌های منطقه بود، گفت چند سال است در عیدگاه هم جایی برای نمازگزاران زن در نظر گرفته است. یکی دیگر گفت حضور زنان در نماز جمعه یا جماعت اینجا رسم نیست. آن یکی گفت زن‌ها همیشه آمده‌اند و حتی در حادثه تلخ جمعه زاهدان هم بوده‌اند؛ یک نمازگزار زن هم با اصابت گلوله جان باخته است.

سردرگم شده بودم. نباید درباره موضوعی به این سادگی این همه تناقض باشد. مسئله امنیتی که نیست، نماز خواندن است. هرچه حساب کردم علت این دوگانگی و ابهام درباره حضور زنان در نماز جمعه را نمی‌فهمیدم. از راننده پرسیدم اطلاعیه‌ای داده‌اند که امروز نماز فقط مردانه است؟ گفت نه.

نفس راحتی کشیدم. اصرار کرد: «نروید؛ امروز ممکن است باز درگیری شود. خانه نماز بخوانید.» تشکر کردم و پیاده شدم. فکر کردم از اینجا که من هستم تا خانه ۱۵۰۰ کیلومتر ناقابل فاصله است.

از سر خیابان آزادگان، حدوداً هر پنجاه متر، راه را بسته‌اند و چند نفر از همان انتظامات بومی با کاورهای سبز، ماشین‌هایی را که از میانه مسیر وارد می‌شوند از کوچه‌های سمت شمال خیابان خارج می‌کنند. نیروهای انتظامات اکثراً جوان‌اند و ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند. خبری از اسلحه یا ابزار ضدشورش نیست. خبری از گارد امنیتی و نیروهای یگان ویژه هم نیست.

از دیروز که حدود پنج شش ساعت در محله‌های مختلف زاهدان چرخیدم، حتی یک خودرو امنیتی ویژه ندیده‌ام. منظورم همین ماشین‌های مشکی بزرگ و خشنی است که به جای سپر زره دارند. از چند نفری درباره نیروی ضدشورش پرسیدم، گفتند که هست ولی کم است! فکر می‌کردم دست کم برای نماز جمعه که احتمال اعتراض و درگیری هست بیایند؛ اما سری به عیدگاه نزدند.

خیابان آزادگان را به سمت عیدگاه جلو رفتم، هرچه چشم چرخاندم زنی را ندیدم. حرف‌های متناقضی که درباره حضور زنان شنیده بودم در سرم می‌پیچید. خودم را دلداری دادم که «هنوز ساعت ۱۱ نشده و خیلی زود است؛ حتماً زن‌ها کم‌کم می‌آیند.»

هرچه جلوتر رفتم، ناامیدتر شدم. هر لحظه نگاه سنگین و دنباله‌دار انتظامات، نگرانم می‌کرد که نکند از همین‌جا برم‌گردانند. ناخودآگاه گردنم را کج کردم و قدم‌ها را آهسته. نگاهم را زمین انداختم و سعی کردم در مظلوم‌ترین و سربه‌زیرترین حالت ممکن راه بروم؛ ماسک را هم درآوردم و توی کیف گذاشتم.

کافی است خودم را به صف زنان برسانم

هنوز اطمینان داشتم که هرطور هست نماز را می‌خوانم و بعد از سلام، با چند نفر صحبت می‌کنم و دلیل این همه ابهام درباره حضور زنان در نماز جمعه یا حتی نماز جماعت را از آنها می‌پرسم. فقط کافی است خودم را یک جوری به صف زنان برسانم، هرچند صف محدود و کم تعدادی باشد.

از کنار ۴-۵ مرحله دیگر از ایست‌های انتظامات مسجد رد شدم. آخر خیابان، جایی که آخرین گروه از انتظامات نزدیک در دوم عیدگاه مستقر بودند، یک نفرشان به سمتم روانه شد. خودم را به آن راه زدم شاید بتوانم رد شوم و جایی خودم را به زنانی که هنوز نیامده بودند برسانم. پرسید: «کجا خانم؟!» گفتم: «خسته نباشید؛ آمده‌ام برای نماز».

تعجب کرد، انگار گفتم آمده‌ام امام جماعت باشم! نگاهش را بالا و پایین انداخت و پرسید: «نماز؟» گفتم: «بله؛ مسافرم و خواستم نماز جمعه را در مسجد بخوانم».

آب پاکی را روی دست‌هایم ریخت و گفت: «برای خانم‌ها نماز نداریم!» پرسیدم «همیشه ندارید؟» به برطرف شدن ابهامم درباره نماز خواندن زنان هیچ کمکی نکرد و مبهم‌تر از نفرات قبل پاسخ داد: «همیشه را نمی‌دانم، اما می‌دانم امروز نداریم. بفرمایید.» دست از پا درازتر به سمت اول خیابان آزادگان برگشتم.

چند قدمی که رفتم سمت راست، کوچه‌ای به نام «فرهاد» بود. جمعیت برای نماز، پراکنده ولی مستمر، از این کوچه به سمت مسجد می‌آمدند و تعدادشان کم‌کم بیشتر می‌شد؛ لباس محلی داشتند و سجاده‌های نمازشان را از طول تا زده و مثل شال طرح‌داری که به قسمتی از لباس محلی‌شان تبدیل شده باشد، روی دوششان انداخته بودند.

تعداد جوانان زیاد بود. کودکان دوتا دوتا و سه‌تا سه‌تا سمت عیدگاه می‌آمدند، با همان لباس بلوچی و سجاده‌های روی دوش البته در سایز کوچک و مخصوص خودشان. همه جور آدمی می‌آمد. کودک و پیر، جوان و نوجوان، سالم و معلول، به ظاهر متمول یا به ظاهر نیازمند، همه جور؛ ولی یک زن هم نبود.

آمدم نماز بخوانم

چند قدمی که در کوچه فرهاد رفتم بالاخره زنی را دیدم. روی زمین نشسته بود و برگه نتیجه آزمایشی را در دست گرفته بود تا نمازگزاران کمکش کنند. مثل کوری که به دنبال دو چشم بینا باشد، بالا سرش رفتم و پرسیدم: «سلام زن‌ها می‌توانند در عیدگاه نماز بخوانند؟» گفت: «بعید است».

کلافه شدم. یعنی چه بعید است؟ مگر درباره بارش باران حرف می‌زنیم؟ پرسیدم: «هیچوقت نمی‌آیند؟» گفت: «گاهی نماز برای زنان هم هست و گاهی نه! به خاطر شلوغی‌ها احتمالاً امروز نمی‌آیند.»

صورتم آویزان شد. پرسید: «دانشجویی؟ مسافری؟» جواب دادم: «آمدم نماز بخوانم». از سوالش عبور کرد و گفت کمی صبر کنم شاید چند نفر از خانم‌ها هم آمدند و شاید صفی نصفه و نیمه تشکیل شد.

برگه آزمایشی را که دستش بود نگاه کردم. سر در نیاوردم. گفتم: «خودت ناخوش احوالی خاله؟» سفره دلش را باز کرد: «شوهرم ۱۰ جور مریضی دارد، یک غده روی دستش درآمده و یک غده دیگر روی گردنش که باید جراحی شود؛ اما دستمان تنگ است».

داشت از مشکلاتش می‌گفت که یکی از انتظامات مسجد آمد. به ما که رسید به زن گفت از کنار خیابان به پیاده‌رو برود تا در مسیر مردم نباشد. زن، مطیع و بی اعتراض، چند بار پشت سر هم «چشم» گفت، با زحمت از جایش بلند شد و در پیاده‌رو به دیوار خانه‌ای تکیه داد.

پشت سرش رفتم و پولی که در مسیر از دستش افتاده بود، برداشتم، یک از این مستطیل‌های رنگارنگ چرک کف دست از کیفم درآوردم و با پولی که از زمین برداشته بودم، روی برگه آزمایشش گذاشتم. تشکر کرد.

زانو به زانوی زن بلوچ

کنارش روی زمین نشستم. زانو به زانو. گفت: «چهارزانو بنشین خاله؛ پادرد می‌گیری». نشستم. حرف‌های سفره دلش را از سر گرفت: «شوهرم کمی بالاتر در همین خیابان نشسته. هر هفته می‌آییم اینجا.» پرسیدم: «آن هفته که درگیری شد، بودید؟» با لهجه شیرین بلوچی به تلخی گفت: «ها! یک نفر جلو خودم تیر خورد و مُرد.» سرش را چند بار به نشانه تأسف تکان داد: «می‌زنند. هر کسی می‌تواند می‌زند. همدیگر را می‌زنند. چرا می‌زنید؟ چرا خون هم را می‌ریزید؟ خدا را خوش نمی‌آید.»

دلم می‌خواست بپرسم از ماجرای «مهسا امینی» یا دلیل آنچه جمعه تلخ زاهدان را رقم زد اما حرف را عوض کردم. گفتم: «بچه داری خاله جان؟» گفت: «۴ تا. ۲ تا دختر و ۲ تا پسر؛ نوه هم دارم، اما خیلی مریض است؛ دخترم زمان بارداری ضعیف و کم سن و سال بود. وقتی بچه‌اش دنیا آمد، بلد نبود از خودش و بچه نگهداری کند، من هم گرفتار مریضی شوهرم بودم.».

گرچه خودش تقریباً همه چیز را تعریف می‌کرد، پرسیدم: «مگر دخترت چند ساله بچه‌دار شد؟» گفت: «نمی‌دانم. یادم نیست. شاید ۱۴. دختر دیگرم الان باردار است.» پرسیدم: «او چند ساله است؟» باز گفت: «نمی‌دانم فکر کنم ۱۶؛ کار هم می‌کرد اما حالا دیگر نمی‌تواند کار کند، باید بماند خانه.» رشته سوال‌ها را از من گرفت و گفت: «تو چی خاله؟ بچه داری؟: گفتم: «نه»؛ پرسید: «چند ساله‌ای؟» چند سالی کمتر از حقیقت گفتم: «۲۲». گفت: «زود باش خاله پس تا کی می‌خواهی همین طور بچرخی؟»

ساعت نزدیک ۱۱ شد. به زن بلوچی که دیگر با هم دوست شده‌ایم گفتم که می‌روم چرخی بزنم و برای نماز برمی‌گردم. خیابان فرهاد را خلاف جهت جمعیت بالا رفتم. چند زن دیگر مثل همان زن بلوچ روی زمین نشسته بودند و گاه و بیگاه کسی با اسکناسی، کمکشان می‌کرد و دعای خیر آنها را برای خود می‌خرید.

چرخی زدم. خانه‌های شمال عیدگاه، نونوارتر از بافت خیابان‌های قسمت جنوبی است. بافت قسمت جنوبی مسجد مکی آنقدر کهنه است که ابهت و بزرگی مسجد به آنها کنایه می‌زد.

زن، زاهدان، زندگی/ بگذارید پشت سر مولوی‌ نماز بخوانم!

چند دقیقه دیگر که چرخیدم و چیزی جز درب‌های بسته خانه‌ها و کرکره پایین کشیده مغازه‌ها دستم را نگرفت، سراغ دوست بلوچم برگشتم. انگار از کاسبی در پیاده‌رو راضی نبوده، به خیابان و جای قبلی‌اش نزدیک‌تر شده و زیر تیر برقی نشسته بود. نزدیک رفتم و پرسیدم: «چه خبر؟ زنی آمد؟» گفت که کسی را ندیده است؛ اما امید داد حالا که تا اینجا آمده‌ام و صبر کرده‌ام، باز هم بمانم شاید بتوانم نماز بخوانم.

برایم پول می‌ریزند

جای قبلی زن، در پیاده‌رو نشستم و سیل جمعیت را نگاه کردم. در ذهنم حساب و کتاب می‌کردم که واقعاً ۷۰-۸۰ هزار نفر برای نماز آمده‌اند؟ آنچه به چشم می‌آمد، گرچه خیل زیادی از نمازگزاران بود، اما این رقم را تأیید نمی‌کرد.

با ماشین‌حساب ذهن و چرتکه چشمانم، درگیر بودم که یک نفر سمتم آمد و یک اسکناس ۱۰ هزار تومانی سمتم گرفت! نفسم ایستاد. جمعیت ایستاد. ساعت ایستاد. صدای اذان در گوشم ایستاد. اما اسکناس ۱۰ هزار تومانی در دست مرد بلوچ مقابل صورتم هنوز تکان می‌خورد. آزرده شدم.

خواستم چیزی بگویم، نشد. به زحمت با دست به زن اشاره کردم و دست دیگر روی سینه گذاشتم تا این جور تشکر کرده باشم. هنوز همه آنچه ایستاده، به حرکت قبلی خود بازنگشته بود که یک نفر دیگر اسکناس ۵ هزار تومانی جلویم گرفت...

به زبان آمدم و گفتم: «ممنونم؛ بدهید به آن خانم». ۲۰-۳۰ هزار تومان دیگر را هم رد کردم؛ حال عجیبی داشتم، نمی‌توانستم از جا بلند شوم. فکر نماز خواندن و نخواندن، جمعه تلخ زاهدان، انتظامات مسجد، احتمال درگیری‌های بعد از نماز، همه و همه از ذهنم بیرون ریخته بود. در سرم فقط من بودم، زن بلوچ، صدای قدم‌های مردم و اسکناس‌ها.

بغضم گرفت. من هم مثل او یک زن ایرانی‌ام. من می‌توانستم دختر او و او می‌توانست مادر من باشد. حالا آخر هفته‌ها به جای آنکه روز جمعه‌ای میزبان نوه‌ها و فرزندانش باشد، باید بیاید روی این آسفالت داغ سر ظهر و چند قدمی پایین‌تر از شوهرش بنشیند و چشم به دست مردم بدوزد.

صدای لِخ‌لِخ صندل‌ها و دمپایی‌های مردانه فکرم را می‌خراشد. یک نفر نزدیک شد. اسکناس ۵ هزار تومانی را انداخت و رفت. انگار سنگی به سرم کوبیده می‌شود. چشم‌ها را بستم و وقتی باز کردم نگاه زن را دیدم. هزار و یک فکر در سرم پیچید. نکند از فکر اینکه من از شرایط مشابه او رنجور شده‌ام شرمنده شده باشد...

ببخشید؛ مردم اشتباه می‌گیرند

زن با صدای بلند رشته افکارم را برید و گفت: «ببخشید؛ مردم اشتباه می‌گیرند.» از بلند شدن منصرفم شدم. سرم را انداختم و یک ساعت باقی‌مانده تا نماز را همان‌جا نشستم تا نماز شروع شود. هرچه به اذان نزدیک‌تر شدیم صدای کشیده شدن صندل‌ها، برای رسیدن به عیدگاه سریع‌تر، زمینِ زیر پایم داغ‌تر، بهت‌زدگی‌ام از آنچه تجربه می‌کردم، کمتر و البته اوضاع بازار بهتر می‌شد.

زن، زاهدان، زندگی/ بگذارید پشت سر مولوی‌ نماز بخوانم!

اذان گفتند و صدای «عبدالحمید» در خیابان پیچید. پول‌ها را جمع کردم. غیر از ۳۰-۴۰ هزار تومانی که قبول نکرده بودم، ۵۴ هزار تومان جمع شده بود. خنده‌ام گرفت. اگر امروز در خبرگزاری شیفت بودم، به مراتب کمتر از این حقوق می‌گرفتم. بازار باشد!

سمت زن رفتم، مقابلش زانو زدم و پول‌ها را روی برگه آزمایش گذاشتم. قبول نمی‌کرد. اصرار که کردم پذیرفت.

گرچه هیچ زنی را در مدت انتظارم ندیدم، اما خواستم مطمئن شوم تا اینجا بیهوده آمده‌ام. دو نفر از انتظامات به سمتم آمدند و قاطع گفتند: «جایی برای نماز خانم‌ها نیست.»

اصرار نکردم و رفتم سمت اول خیابان. اولین کوچه فرعی را وارد شدم و آنقدر از روی نقشه گشتم تا توانستم خودم را به جایی برسانم که بار اول بودم، جایی که نزدیک‌ترین نقطه به درهای عیدگاه بود و اگر اتفاقی می‌افتاد از آنجا راحت‌تر ماجرا را می‌دیدم.

باز خودم را رساندم به خیابان «فرهاد»، ۲۰ متر عقب‌تر از جایی که چند دقیقه قبل نشسته بودم، ایستادم. برخلاف انتظارم، در این خیابان صفی تشکیل نشده بود، فقط بخش کوچکی از خیابان آزادگان چند تعدادی از مردم نماز می‌خواندند.

انگار مجرم گرفته باشد…

منتظر بودم نماز تمام شود که همان انتظاماتی را دیدم که بار قبل از محل دورم کرده بود. شناخت و سمتم آمد. گفت: «باز که اینجایی! مگر نگفتم از اینجا برو.» گفتم: «منتظرم بیایند دنبالم. محله را نمی‌شناسم و تنها آدرسی که توانستم بدهم، مقابل در عیدگاه بود؛ منتظرم، کاری با کسی ندارم». گفت: «نمی‌شود خانم. نمی‌شود اینجا بمانی» و با دست اشاره کرد تا برگردم.

ناچار راه افتادم. پشت سرم آمد؛ جوری که انگار مجرمی گرفته باشد و فقط نمی‌تواند او را کَت‌بسته ببرد. گلایه کردم: «از من خطری سر می‌زند؟ من خطرناکم که نمی‌گذارید کنار بقیه زنان بمانم؟» روح مهربان بلوچش ظهور کرد و با دلجویی گفت: «نه خواهرم؛ نه خواهرم. شما مهمان مایید. این چه حرفی است؟ شما خطایی نداری. من می‌دانم. اما اینجا خطرناک است. ممکن است درگیری شود؛ برای همین می‌گویم بروی و جای دیگری منتظر بمانی. چند دقیقه صبر کنی پیدایت می‌کنند». چیزی نگفتم. همراهم آمد در کوچه و پس کوچه‌ها و وقتی خیالش راحت شد به اندازه کافی از محل دور شده‌ام، برگشت.

دوباره نقشه را نگاه کردم. فاصله زیادی نیامده بودیم؛ فقط توی کوچه‌ها دور زدیم. صدای پایان نماز که آمد، باز سمت ابتدای خیابان آزادگان رفتم. حالا جمعیت با همان سجاده‌های روی دوش برمی‌گشتند؛ به فاصله یکی دو دقیقه صدایی شبیه تیراندازی آمد، اما مردم کماکان آهسته و آسوده از نماز قدم می‌زدند و کسی واکنشی به صدایی که می‌شنید نداشت.

حالا جمعیتی که خُردخُرد، روانه نماز شده بودند، کرورکرور برمی‌گشتند و دسته به دسته شعار می‌دادند. شعارهای تند.

خوب شد نیروی ضدشورش نیامده است

پشت چند درخت منتظر ماندم تا جلب توجه نکنم. گاهی صدای تیراندازی می‌آمد و دل توی دلم نبود. از آرامش عجیب مردم بیشتر ترس برم می‌داشت. بالاخره صدا قطع شد. خطبه‌ها را گوش کرده بودم. عبدالحمید در خطبه‌های پیش از نماز تأکید کرده بود مردم، با حفظ آرامش و بی‌خطر اعتراض کنند. اما با این وضع شعارها، اگر گروهی از نیروهای ضدشورش اینجا بود، کار به درگیری و می‌کشید.

فکرم مشغول این احتمالات بود که یک نفر مقابلم ایستاد و هشدار داد که خطرناک است و باید از محله دور شوم. گفتم: «صدای تیر می‌آید. چه شده؟» گفت چیزی نیست چند نفر چند ترقه دست‌ساز آوردند و زدند تا شلوغی شروع شود. یک نفر هم می‌خواست دوربین‌ها را بزند». پرسیدم: «همین؟» جواب داد بله همین. «دوربین‌ها را زد؟» سری تکان داد و گفت: «نه، نتوانست دوربین‌ها را بزند، تیرش که تمام شد یک میله آهنی برداشت و سراغ کار دیگری رفت.»

کم کم آخرین نفرات پراکنده از خیابان آزادگان خارج شدند. تمام شد. نماز جمعه این هفته عیدگاه زاهدان تمام شد. به نظر می‌رسید جمعه‌ای که عده‌ای اشتیاق و عده‌ای دلهره تکرار حادثه‌ای را داشتند، به خیر گذشته است. فکرم اما پیش آن زن بلوچی مانده که نگران شوهر و نوه مریضش بود و دلم پیش همه زن‌های بلوچی ماند که نیامدند تا یک مسافر کنارشان نماز بخواند و چند کلام با آنها اختلاط کند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5631032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      حکومت باید فرهنگ ها و عقاید مختلف و تکثر رو به رسمیت بشناسه
      • ناشناس ایرانی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
        55 79
        همون احترام گذاشته که یک وضع زنها ی انجا اینه!!!
      • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
        86 77
        قومیتها هم حکومت رو باید به رسمیت و حاکمیت بشناسند
      • بلوچ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        سلام. لطفا واقعیت بنویسید و واقعیت انعکاس دهید. این گزارش دم دستی جای تاسفه. بدلیل جمعیت زیاد شرکت کننده نماز جمعه برای آقایان در مصلا و خانم ها در مسجد برگزار می‌شود. ضمنا برای هر فردی، عنوانی که دارن رو قبل ازخطاب قرار دادنشون بکار ببرید. "مولوی عبدالحمید" صحیح است. ممنون از خبرگزاری شما
      • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        53 9
        این چه حرفیه. به خانم ها باید احترام گداشته بشه. اگر آداب و رسوم‌اشتباهی هست باید از بین بره. چرا همه حمله کردبن به حجاب که اشتباه ولی رفتار نادرست با زنان رو نمیلینین؟
      • AE ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        29 19
        عجب دروغ های سر هم میکنند
      • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        9 18
        همون مشکل احترام زیادی به این قومیت و اقلیت است
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      واقعا که دم دستی ترین روایت از زاهدان که می شد نوشت این بود یعنی خبرنگار خانم برای صحبت با خانم های بلوچ فقط مسجد مکی رو پیدا کرده؟ و چون خانمی به آنجا نیومده باید روایت زنان آنجا رو گذاشت کنار؟ از اینهمه اتفاقی که در زاهدان داره رخ میده فقط روایت یک نماز جمعه و رفت و آمد آدم ها منتشر شده.
      • عمار IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        پرفسور این روایت معنی خاصی دارد یعنی آن کسی که انجا ندای آزادی زن سر می دهد ولی هنوز به کوچکترین آزادی زن که شرکت در نماز جمعه و جماعت است احترام نمی گذارد و زن را فقط برای مطبخ وبچه داری و نیازهای جنسی می خواهد
      • رسول IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        0 5
        این گزارش در همین خصوص نوشته شده: https://www.mehrnews.com/news/5632301
    • یک نفر نخبه IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      93 34
      خوب میرفتی در خونه با زن ها حرف میزدی زینب جان
      • سید لقمان حسینی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        35 41
        دوست عزیز پیشنهاد میکنم گزارش رو صدبار تکرار کن و بخون تا جنبه هایی که مد نظر هست رو بهتر درک کنی. وقتی زن هیچ ازادی نداره دیگه دره خونشون رفتن چه دردی دوا میکنه. منکه زاهدان زندگی میکنم و بقیه که اطلاع دارن درجریانن که چقدر با زنها اینجا عهد حجری برخورد میشه و محدودن.
    • بی نام AE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      95 51
      اینه آزادی زنان بلوچ وسنی بعد همونا خودشون شعارمیدن زن زندگی آزادی .این شعارمدشده فقط شعاره نه عمل....
      • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        34 14
        خانم ها زاهدان نماز جمعه می خونن اما این جمعه ها به خاطر شلوغی شاید برگزار نشده من خودم بلوچم
      • ریگی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        6 97
        زن غلط می کند نماز جمعه و مسجد برود حضور زن در مسجد حرام هست
    • سرباز IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      88 45
      همین؟ همش دروغ بود ؟ جمعه خونین الکی بود ؟ کشته های خاش دروغ بود ؟ وضع مردمو دیدی از نزدیک ؟ حالا بهشون حق میدی شعار بدن ؟
      • ناشناس ایرانی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
        43 39
        یک سوزن به خودتان بزنید یک جوال دوز به دولت مرکزی.اول امنیت بعد پیشرفت.یعنی نه روسوم سلفی نه قاچاقچی نه تروریست چیش السعودی!
      • سعید IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        9 3
        شهر ما نوراباد لرستان چند کیلومتر اونورتر رفتیم برا رای گیری مردی های اومدن با چند شناسنامه تو دست و بهشون گفتیم این قابل قبول نیست باید خودشون بیان پدرجان ،در جواب گفت آها بیان تا شما نگاشون کنین اولین بار بود که من تو شهر خودم بیخ گوش خودم بعد ۳۰ سال عمر این فرهنگ رو میدیدم حالا شاید به من میگفتن
    • نسیم IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      32 21
      کجا قانون از زن حمایت می کنه یک زن اگر در جامعه خراب میشه چون یک مرد بدی کنارشه کی زن رو خراب فاسد می کنه یک مرد بد داشتن . مردی که از حمایت تحصیلی . جامعه تا به اداره ها رفتن بیرون رفتن زنش محدودیت و محرومیت و زندان ساخته ..
    • ناشناس ایرانی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      52 19
      این زنها شهروند ایران هستند وباید از همان حق وحقوقی که در سایر نقاط ایران هست مساوی برخوردار باشند. دولت نباید این زنها را رها واسیر روسوم قبیله ای و ضد زن حاکم در این استان بکنه!
      • حسین IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        9 5
        پدر آمرزیده مگه میشه به این جماعت گفت بالای چشمت ابرو هست. میخوای یه علم شنگه دیگه درست کنی؟
      • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        4 1
        جناب بگی بهشون میگن دخالت در سنت و امور ماست و بیا و درستش کن باهاشون زندگی نکردی
    • AE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      20 15
      خانم چقدر قشنگ می‌نویسید. البته قبلی یعنی سقز و سنندج بهتر بود. کتاب بنویس
    • حسین IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      29 42
      گزارش خیلی جذابی بود. خدا قوت.
    • AE ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      52 24
      ساعتت رو از دستت در بیار. اون ساعت طلایی رنگ خیلی تو ذوق می زنه و به هیچ کدام از محیط هایی که رفتی نمی‌خوره. نه سنندج و نه زاهدان. به نظرم زاهدان رو کمی شوخی گرفتی
      • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        15 5
        تازه عبا پولکیه رو ندیدید:))
      • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        37 16
        واقعا به حق زن بلوچ اجهاف شده
    • سعید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      58 56
      روایت جالبی بود موضوع هوشمندانه ای انتخاب شده بود ادعای حمایت از حقوق زنان توسط عبدالحمید در قیاس با فرهنگ مرد سالار ان منطقه، نشاندهنده نیت واقعی این مدعیان است
      • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        78 19
        یکی از نمازگزاران نماز جمعه که شهید شد خانم بودند،بجای گزارش تهیه کردن از شهدای جمعه خونین زاهدان،چه بحثهای الکی راه می اندازید،برین و از مظلومیت قوم بلوچ گزارش تهیه کنید که یکی از هموطنان یک تسلیت خشک و خالی هم بهشون نگفت.
      • رسول AE ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        27 13
        جالبه که ما زنان بلوچ که تو زاهدان زندگی میکنیم نه حس می‌کنیم اینجا مرد سالاره و نه حس می‌کنیم داره بهمون از جانب مردا ظلم میشه . خانومی که پا میشی میای زاهدان واسه گزارش ، اول یه اطلاعات کسب کن بعد بیا تا بفهمی جمعه خونین زنان نمازگزار که طبقه پایین مسجد بودن همونجا موندن تا آسیب نبینند
    • سید حسینی DK ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      35 48
      گزارش خیلی خوبی بود، خانم رجایی خسته نباشید
    • علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      دروغ می گی قبل از جمعه خونین در عیدگاه نماز خونده می شد و در بزرگتریم مراسم دینی ختم صحیح بخاری هم از سراسر ایران زنان شرکت می کنند
      • رسول IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        15 4
        در گزارش هم آمده که حرف های ضد و نقیضی در خصوص نماز جمعه زاهدان هست . ممنون از این گزارش
    • ناشناس AE ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      92 20
      44 سال حکومت اسلامی با در دست داشتن منابع عظیم خدادای برای سیستان و بلوچستان چه کرد؟ برای خراسن جنوبی و ...، حکومت چه قدمی برای رفع محرومیتها برداشت؟ جز این است که اکثریت مردم به زیر خط فقر رفته اند؟
      • سعید IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        4 2
        دختر ۱۳ ساله گرفته ؟ من که خیلی دلم گرفت اخه اون همسن نوه این اقا هست
    • حامد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      73 12
      سلام خواهر و هموطن عزیزم. من خودم بلوچم.میخاستم شرح ماجرا بدم در حال تایپ بودم ک مثل لینکه محدودیت تایپ وجود داره نشد کامل بنویسم . ولی بله نمازجمعه بزلی زن ها هم برگزار میشه داخل خود مسجدمکی. ولی باتوجه به شلوغی هایی ک به وجود اومده فلا کسی نمیاد .
    • حمید IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      5 7
      جهاد کردید تا واقعیت پینید
    • حمید IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      6 9
      جهاد کردید تا واقعیت را ببینید
    • بابایی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      10 11
      ای کاش خلاصه‌تر می‌نوشتید ای کاش درام‌تر می‌نوشتید به هرحال خداقوت
    • Marziye Parvizi IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      40 49
      واسه همین جناب عبدالحمید میخواد رفراندوم برای آزادی زنان برگزار کنه ؟ از بس زنان بلوچ آزاد هستند میخواد آزادی رو به کل کشور تکثیر کنه ؟
    • همین IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      14 27
      آفرین روایتها میدانی قشنگ و استفاده ی به جا از کنایه و نماد
    • دختر بلوچ IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      44 20
      چقد عجیب چرت و پرت و دروغ .../: ولی ارع شما راس میگی •_•
    • ـسرداراززاهدان IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      20 27
      باسلام وخسته نباشیدازمبطلات نمازاین اقایون وجود زن هست حالاشما میخواهید شماروبزارن نمازبخونید
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      28 54
      فقه جعفری افراط تفریط ندارد خدارو شکر شیعه اهل بیتم
      • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        20 20
        آره خداروشکر
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      47 9
      خدا ذلیل کنه هر چه دروغگواست هر وقت برای هر زنی امکانش باشد بدون منانعت برای ادای نماز جمعه میروند
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      72 13
      هیچ یک از زنان بلوچ معترض نیستند و در خانه هم محدود نیستن شما نمیتوانید قضاوت بکنید
    • رضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      80 31
      همش چرتو پرت بود مولانا شخصیت عظیمی هست نه حکومت داره نه سرباز نه هیچی ولی قلب های تمام اهل سنت جهان به عشقش میتپد
      • عرب IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        1 7
        خب این جناب مولویی برای زنان و کودکان فلسطین که توسط رژیم صهیونیستی مورد تعرض و کشته می شوند چه اقدامی کرده اونا که هم مذهب جناب مولوی هسند.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      66 16
      من خودم زاهدان رفتم جا برای نماز خانم ها هم است
      • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        1 2
        خوب الان دیگه بیشتر میرن برای نماز
      • ناشناس IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        6 12
        حتماً مسجد اهل تشیع رفتی
    • .... RU ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      60 17
      من خودم در نمازجمعه زاهدان شرکت کردم چطور میگید بعیده کسی بیاد؟ میخواست موفق باشین سعی کنین حقایق رو کامل بنویسید نه اون چه که دلتون میخواد در ضمن عبدالحمید نه مولانا عبدالحمید
      • بابک AE ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        22 38
        اخه یه جوری میگی مولانا که انگار مولانا جلال الدین محمد بلخی اسمش ناقص ذکر شده این جناب عبدالحمید اگه حقوق زن براش اهمیت داشت دختر ۱۳ رو به عنوان زن سومش عقد نمیکرد الان من بگم بچه کدوم منطقه زاهدانم شما باورت نمیشه چون فعلا مد شده همه یا زاهدانی باشن یا کرد ،تمام زاهدان قضیه زن سوم ۱۳ساله رو میدونن
    • US ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      56 15
      زنان درمصلی زاهدان یک جایگاه چندهزارنفری دارندونمازجمعه می خوانندوماه مبارک رمضان نمازعشاوت راویح درمساجدمی خوانندوکسی آنها رامنع نکرده و همیشه تشویق درانجام مناسک مذهبی می شوندومتاسفانه تعدادی چشم برواقعییتهامی بنددوافسانه سرایی می کنند.لطفامنتشرکنید
    • فرید IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      6 17
      وظیفه زن در زندگی نماز نیست چون بیشتر اوقات در حالت و عادته وظیفه ی عبادی زن احترام به شوهر وجلب رضایت شوهره حال شما که این نماز نخوندن زن را وسیله تخریب شخصیتی مولانا میخای قرار بدی برو آمار طلا رو هم مقایسه کن آمار فساد اجتماعی رو هم مقایسه کن آمار ساز مخالف زن وشوهری رو هم مقایسه کن
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      24 14
      بستگی دارد شما آزادی زن را چی معنا بکنی متاسفانه نیت هدف شما از آزادی لختی زن است بی بندو باری است این را نمی توان گفت آرادی
      • م IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        7 9
        مسجد آمدن زن . چیکار به لختی و بی حجابی. داره. نباید همه چیز رو سیاسی کردو به اعتقاد خود پایبند نبود . سوار موج مهسا شد.
    • BALOCH.IRANI IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      53 8
      گزارش این خانم دروغ محض است نماز جمعه خانم ها هم حضور دارند،،چه مکی و چه مصلی،،،مسجد یکی در بزرگ دارد به نام باب نسا،،،، بعد از جمعه خونین و کشتار مظلومانه نمازگزاران که حتی خانم هم در قسمت نماز خواهران شهید شد،،،،فعلا به دلیل شلوغی و درگیری احتمالی ،برگزار نمیشود در قسمت خانم ها
    • ویسمراد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      11 3
      رمان نوشته، پدر بیامرز
    • صادق IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      32 7
      این زنها از روی فقر و تنگدستی نشسته اند و دست دراز می‌کنند تا شاید اندازه ی چند عدد نان برای بچه هاشون پول جمع بشه، ما هر هفته نسرین برای نماز جمعه و جمعیت زنان اندازه ی جمعیت مردها هست، درب ورودی زنها روبروی کلانتری و سر نبش هست بیش از هزار زن و کودک در نماز جمعه شرکت می‌کنند،
    • عبدالرحمن US ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      42 7
      اولن معلوم بود کلا داری جوری حرف میزنی که انگار زنای بلوچ اسیر ما هستن دوما همیشه برای خانوما جا بوده حتی این هفتم بود اما ۴ هفته گذشته چون احتمال درگیری بود اجازه ندادن شما حاضرید جایی که امکان داره زن یا خواهران بمیره اونو ببرین
    • Ali IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      29 6
      هر چه دلت خواست بافتی و نوشتی
    • خودم IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      44 11
      جابرای نماز بانوان هست اما چون امکان درگیریی بود اون جمعه خانم ها نرفتن الکی شلوغش نکنین
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      10 14
      عالی همه چی رو در غالب گزارش به قلم کشیدین...خداقوت
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      40 5
      مسجد مکی نمازخانه برای خانمها داره
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      37 8
      خیلی دروغ و مغرضانه نوشتی قبل از درگیریها و ریختن خون مردم بی گناه نماز خوانده میشد و در دیگر مراسمات مانند ختم بخاری زنان هم شرکت میکردند . ماه های رمضان خیلی از زنان در نماز تراویح و مراسمات دیگر شرکت میکنند . در ثانی خانم های اون مناطق جماعت و مرکز تبلیغ هم دارند . یک ذره وجدان هم خوبه ......
    • ق IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      33 8
      دروغ محض هست بیا تا من به شما جایگاه نماز خواندن زنان اهل سنت را در مساجد اهل سنت به شما نشان بدهم
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      10 4
      این حرف ها رو از کجا میاری
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      24 8
      باسلام ،این چه داستانی هست که هردوسه روزیک نفرومیفرستن زاهدان ومسجدمکی ،ببیندچه خبره،وبنظربنده اینها جزتخریب اهل سنت ومولانا عبدالحمید منظور دیگه ای ندارند.شمایی که از تهران هزینه می‌کنی میایی زاهدان ازفقروبدبختی مردم هم یه گزارش می‌گرفتی.
      • رسول IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        0 0
        این گزارش در همین خصوص نوشته شده: https://www.mehrnews.com/news/5632301
    • یه زابلی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 20
      اینکه اینجا حقوق زنان رعایت نمیشه مشکلش از مولوی عبدالحمید هست و گرنه همه مساجد بخش خانم ها دارن در زاهدان
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      19 16
      خدا لعنت کنه کسی را که به مولوی عزیز توهین کنه .به شما چه که زنان بلوچ نماز جمعه میرن یا نه تو اول عقاید خودتو درست کن
      • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        1 3
        جهت اطلاع خبرگزاری مهر و خانم گزارشگر! اگر وضع حقوق زنان در بخشی از ایران ما چنین است که شما _ البته جهت سوءاستفاده و مثلاً مقابله با اعتراضات_ می فرمایید، تقصیر خود شماست. کی به "اقلیتها" اهمیت داده اید و کاری برای رشد فرهنگی شان کرده اید که حالا طلبکارید؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      32 13
      همه میدانند که زن در بلوچستان از آزادی کامل اعم در کسب و کار و تحصیل برخوردار می‌باشد اگر جای کافی در مسجد مکی می‌بود حتما نماز خواهران انجام میشد ولی برای مردها جای کافی نیست. درهای مسجد مکی شبانه روز برای خواهران باز می‌باشد و مکتب مسجد مکی هم همانند یک دانشگاه است که خواهران فعالیت زیادی دارند
      • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        8 1
        دقیقا
      • زن بلوچ IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        3 1
        دقیقا
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      10 9
      در شهر ما گنبد اهل سنت از شرکت خانمها در نماز جمعه وجماعت وسایر نماز مثل عید قربان جلوگیری بعمل میاد با گفتن سه بار طلاق اونا رو طلاق میدن و...
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      13 10
      سراسر دروغ و تهمت از خبرنگارای حکومتی انتظار دیگه ای نیست
    • رها IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 5
      قبل از این اتفاقات خانمها همیشه نماز جمعه رو میرفتم جماعت ولی بعداز این اتفاقات خانمها منع شدن.بعدشم خیلی مزخرف هستش اگر انتظار داشته باشیم خانمهای بیسوادی که از کمترین حقوق خود اطلاعاتی ندارند و با وضعیت الان سالها زندگی کردن بخوایم دو روزه سرلخت تو خیابون بیان زمان می‌بره تا خانمهاازادبشن
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 2
      خداوند ناظر اعمالمون هست بس کنید مردم روشنفکر دیگه دستتون رو خوندن
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 12
      واقعاًچقدر زنان مظلومند
      • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        9 4
        چرا دوروغ میگی مسجد مکی برای زنان جایگاه جدا دارد فقط این چند هفته بخاطر شلوغی نیامدند فقط دوروغ
    • ناشناس IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 6
      این قسمت ایران از دست رفت،خدارحم کنه
      • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        0 6
        باید مولوی عبدالحمید رهبر بشه تا گرانی و تورم کم بشه
      • ناشناس US ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        2 1
        رهبری باید شایسته فرد مورد نظر باشه که بتونه همه جوانب رو در نظر بگیره.من ۳۳ هست زاهدان زندگی و متولد شدم زنان بلوچ هیچ حقی در زندگی ندارن نماز هم شرکت نمی‌کنند مولوی اگه توانایی رهبری داشته باشه اول عدالت رو در خود قوم بلوچ ایجاد می‌کنه.
    • CA ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      9 18
      جھت اطلاع دوستانی کہ نمی دانندخودمولوی عبدالحمیدزن دومش رادر9سالگی باھاش ازدواج کردہ دربلوچستان زن آزادنیست زن مثل بردہ است
    • S IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      11 24
      عالی نوشتی زینب خانم. عین حقیقت. ممنون532
    • زن بلوچ US ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      19 10
      متاسفم برا آنهای که همچین فکری درمورد بلوچستان ورهبر عزیز مولانا عبدالحمید دارن ما صدقه سری مولانا از هیچ محرومیتی بر خوردار نیستیم همه‌ی این حرفا دروغ شما از شعار زن، زندگی، آزادی فقط برای بی حجابی وعیران خودتون استفاده میکنین اما ما از زن، زندگی آزادی برای حجاب اسلامی استفاده میکنیم‌وآزادی‌داریم
    • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      15 3
      سلام و عرض ادب.اونجا هم زنان به نماز جمعه میومدن هم نماز جماعت. حتی در مسجد مکی یه طبقه به خانمها اختصاص دادند. و حتی تابلو بزرگی نصب شده به عربی نوشته باب النساء. (درب ورود خانمها). بخاطر محدودیت تایپ. میخام بگم لطفا بخاطر خدا دست از غرض بردارید و از واقعیت ها گزارش بگیرید.
    • ناشناس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      16 3
      واقعیت این نیست زنان هم درجمعه هم در جماعات حضور دارند. الان شاید بخاطر شلوغی ها موقتا اون قسمت هارو بستن. ولی خودم با چشمای خودم حضور زنان رو میدیدم وقتی اونجا بودم دیگه خود دانید که چی پخش میکنید
    • US ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      16 2
      الکی ذهن مردم خراب نکن همه میفهمن اینجا جا برای نماز هست حتی روز جمعه خونین هم زنا شرکت داشتن ک یکی از خواهران رو شهید کردن لطفا ب مولانا توهین نکن عبدالحمید چیه خبر نگاری لباس پاره میپوشی هه اینجا کسی ب زنا کاری نداره لطفا انقد دروغ نشر ندیدن
    • محمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 6
      این خانم داشت کلیپ می‌ساخت مولوی رو بد جلو بدن
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      20 6
      به به چه زیبا چه واقعی باورم شد زاهدان زنان بلوچ آزادی کامل دارند اصلا محدودیتی اونجا وجودنداره بعدشم مولانا عبدالحمید براشون بهترین امکانات فراهم کردند برای نمازهم براشون مصلی درنظر گرفته شده ولی متاسفانه به دلیل درگیری ها وشهادت یک زن فعلا نماز برای زنان برگزارنمیشه اینقدر دروغ نگین خواهر
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      23 6
      ولا هرکاری که انجام میدید که مولانا را بد جلوه بدید عزت در دست خداوند است شما هر کاری بکنید اون الله عزت داده شما نمیتوانید که عزتش را پایین بیارید
    • پریسا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      18 3
      اگر اندازه یه سر سوزن هوش و ذکاوت بکار برده بودی ، شاید این متن مضحکانت قدری قابل قبول بود .همه رو مثل خودت حساب نکن. مردم رو چی حساب می‌کنید. بیدار شید. خبرگزاری مهر حالت خوبه ؟!!
    • مهدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      38 5
      ای کاش از مضلومیت مردم بلوچ میگفتی هرچند اگ میگفتی منتشر نمیشد. مولوی درقلب تک تک مردم بلوچ جا داره. کاش نظر مردمو بخونی .زینب جان خسته نباشی.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      23 7
      اصلا این طور هم نیست مازنهای بلوچ هم در مساجد وهم در حوزه های علمیه حضور پر رنگ داریم
    • حسین IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      13 1
      چرا چرت گذاشتین که زنان رو نمیزارن درست نقد کنید شیخ الاسلام با این چیزا کوچیک نمیشه از روزی که نماز گذاران وچند زن که در روز جمعه شهید شدند به بعد ورود خانم به نماز جمعه منع کردند به خاطر اتفاقی که افتاد در جمعه خونین ودر ورودی وخروجی خانم ها رو به روی کلانتری وبه خاطر اینکه خانم هارو نمیزارن
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      15 0
      والا زاهدان نماز جمعه تا قبل این جریان ها همه می رفتن برای خانم ها هم جا داشتن و حتی برای آدمای های معلول حتما الان بخاطر این ماجراها نمیزارن زنها برن نماز بخونن ک مبادا کسی چیزیش بشه
    • محمد لره IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      11 3
      بنظرت یکی میاد تا آخر این چرت و پرت ها و مبهومات شما رو یخونه؟؟؟؟خخخخخ جمع کنید معلوم نیست چند چندید با خودتون
    • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      14 3
      این چه چرت و پرتیه چرا الکی میگید نماز جمعه بخش زنان دارد که جمعه خونین یک بانو شهید شد خواهش مند هستم خبرهای چرت و پرت ننویسید
    • رمضان IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 7
      درود بر شما احسنت
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      15 1
      اولاً زنان زاهدان زیر نظر مسجد مکی مکتب علم آموزی دارن و درس میخونن اساتید زن هستن در سراسر استان مکتب خواهران هست ثانیاً چند سالی هست که زنان هم در نماز جمعه شرکت میکنن درحادثه خونین زاهدان هم یک خانم در نماز جمعه شهید شد بعد ازحادثه جمعه خونین زاهدان فعلاً مصلحت نیست که خانم هادرنماز جمعه شرکت کنن
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      14 0
      افرادی که هنوز مکی رو ندیدند میگن برای زنان جایی وجود نداره.برید ببینید که بزرگترین مدرسه برای زنان وجود داره تقریبا 1چهارم مصلی برای خانم‌ها هستند
      • ناشناس IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        2 1
        می خواهی به زنا تون نهار و شام هم ندید ، داره میگه در نماز جمعه کنار مرد ها نماز جماعت بخوانند ، تو از یه محوطه برای آموزش احکام شرعی که همش آموزش اطاعت کردن است حرف می زنی
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      7 1
      چه سطحی بود
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 12
      کاملا واقعیت داره
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      15 4
      به اطلاع تون برسونم شیخ الاسلام هیچ کسی را به هیچ کاری اجبار نمیکند اگر چه لختم باشد . چون می گوید خداوند به همه عقل و شعور داده هرکسی میخاهد آزاد با آزاد باشد و هیچ محدودیتی برا کسی در نظر نگرفته .
      • مهری IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
        3 6
        زنده باد جواد شیخ الاسلام، خبرنگار کاربلد مهر
    • فرخنده بانو IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      15 6
      این گزارشهای دروغ احمقانه را که مثلا از جانی یک زن قلمی شده ننویسید و مردم را احمق نپندارید. حداقل ده تناقض بزرگ در متن دیدم. واقعا خجالت دارد
      • محدثه IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        10 2
        آقای بابک خان . نمی‌دونم از کدوم محله و از کدام خرابه به عمل اومدید . چون اطلاعاتتون کاملا اشتباهه.. اولا همسر شیخ الاسلام وقتی ۱۸سالع بودند با شیخ الاسلام عروسی کردند .و ثانیا شیخ الاسلام اصلا خواستگاری از ایشون نکرد و پدرشون دوست داشتند شیخ الاسلام دامادشون بشه . درضمن خود خانم افتخاری می‌دونه
      • بابک AE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        2 1
        محدثه جان دخترم انگار تلخیه حقیقت خیلی ازارت داده خوشحالم ناخواسته تایید کردی شرم اوره پیرمردی که در ۶۳سالگی دختر ۱۳ ساله یا به قول تو ۱۸ ساله رو به عنوان هدیه عقد میکنه حالا از احترام به حقوق زنان دم میزنه
    • بلوچ IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      6 1
      جا برای نماز خانمها هستش فقط بخاطر جنگ ودرگیری جمعه خونین کسی نرفته وفقط مردها رفتن...
    • محمد IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 2
      #خبرنگار حکومتی توهم حتما ساندیس خوری 😏 خانم انقد دروغ نباف 23 سال هس در زاهدان زندگی میکنم این چرت و پرتای تورو اولین باره شنیدم خداروشکر نماز جمعه داریم همیشه رفتیم ولی بخاطر شلوغی های اخیر خانم ها نمیریم هیچ تبعیضی وجود نداره
    • میلاد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      3 1
      مطلب اول اینکه زنان بلوچ تو همه مراسم های مذهبی شرکت می‌کنند و همیشه در نماز جمعه شرکت کردن چیه دلیل نبود امنیت بعد نماز صلاح دانسته شده زنان حضور نیابند بهتر است
    • زن بلوچ IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      5 0
      خانم محترم زن های بلوچ همیشه برای نماز شرکت می‌کنند جمعه ها در سطح شهر و در مساجد و در شب های ماه مبارک رمضان برای نماز تروایح شما نیازی نیست دل بسوزانید برای آزادی ما زنان بلوچ
    • مهندس امیر حسین...... چابهاری IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 1
      جناب آقای حضرت شیخ السلام مولانا عبدالحمید جانم بفدایش بزرگترین آرزوی اهل سنت ایران جهان هست وخواهد بود مردم بلوچستان وزاهدان مردمانی بسیار مهمان نواز وخوبی هستند. همه ما ایرانی هستیم وایران رو خاک خود میدانیم
    • جان برکف IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 2
      همون خیابون عیدگاه رو تا اخر بری میبینی گوشه ای از عیدگاه مال زنهاست.الان چی میخوایین ثابت کنین
    • زن بلوچ IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      12 2
      سهمیه دانشگاه فرهنگیان رو کم کردید سهمیه تأهل و داشتن فرزند رو در آزمون های استخدامی حذف کردید سهمیه داشتن فرزند و دادن زمین و وام رو حذف کردید برای مادران و دختران بلوچ و هم استانی ما نمیخواد دلتون برا نماز نخوندن ما بسوزه
    • دخی زاهدانی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      8 1
      اصلا اینطور نیست برادران بلوچ طرز صحبت کردن با یک زن رو خوب بلدن و البته اینجا ما رو کسی مجبور به کاری نمیکنه ما با خواست و اراده خودمون حجاب میکنیم و از زندگی و حجابمون راضی هستیم لطفا وقتی هیچی درمورد بلوچا نمیدونید الکی قضاوت نکنید اینجا کسی ما رو مجبور به حجاب نکرده ما خودمون دوس داریم
    • مسلمانی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      1 2
      این زاهدان را نمی‌شناسم آن هم در سال۱۴۴۴قمری . پس مسئولین کجای کارند !!!! الله اعلم از این سیاست
    • ... IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 9
      من اهل زاهدانم کاملا تایید میکنم حرف های ایشون رو
    • خلیل IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      11 1
      من زاهدانیم و50درصد مساجدی که تو زاهدان هست محلی برای نماز برای زنها گذاشته اند مگر مساجد نوپا .اما مسجد مکی به علت درگیری های اخیر وتیر بستن زنها بیگناه توسط نیروی انتظامی مجبور به عدم برگزاری نماز برای زنها شدن
    • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      5 1
      من اهل سنت نیستم و خواستم بگم همه باید به قومیت ها و مذاهب احترام بگذاریم
    • براهویی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 13
      زن باید در خانه باشد. نماز جماعت برای زن حرام است. هر زن باید بیست تا سی تابچه بزاید فرازی از خطبه های مولانا عبدالحمید
    • سیدمحمد FR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 2
      به‌ نظر شما‌ خانم‌ محترمی‌ که‌ اینقد راه‌ دور رو طی‌ کردی‌ و اومدی‌ زاهدان‌ برای‌ نماز جمعه‌ ایا‌ تو این‌ درگیری‌ که ۵۵نفر کشته‌ شدن‌ درسته‌ خانم‌ ها‌ بیان‌ نماز بخونن
    • عادل AE ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      2 1
      سلام گزارش خوبی بودخانم رجایی ولی یه انتقادی دارم ازگزارشتون اونم اینه که درسته که شمامولاناعبدالحمیدرو نمیشناسیدولی بهتربود وقتی میخواستیداسمشون روبگیرید یه پسوندی میزاشتین مثله مولوی وغیره چون ایشان بزرگ ماهستن
    • منصور FR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      4 0
      همیشه نماز جمعه در عیدگاه باحضورخانم ها برگزار میشد چند هفته ای هست به خاطر درگیریهای اخیر خانمها در نماز جمعه حضورندارند
    • یک ایرانی FI ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      5 1
      هدف ،وسیله را توجیه نمی کند.هر هدفی هم داشته باشید،دروغگویی راه آن نیست.کسی که یکبار به مسجد مکی رفته باشد ،می داند که قسمت زنانه دارد و نماز در آنجا خوانده می شود.لطفا اخلاق را رعایت کنید.
    • فاطمه IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 1
      خخخخ این گزارش به دلیل اطلاع نداشتن از مکان نماز زنها ناقص هس، چون جمعیت برای نماز زیاد هس، مردها داخل مصلی و زنها داخل خوده مسجد مکی نماز میخونند، و به احترام زنها نماز داخل مسجد مکی هس، چون فول امکانات هس و بیچاره مردها روی خاک با سجاده روی آفتاب نماز میخونند
    • زهرا IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 1
      بیچاره زینب جای زنها رو بلد نبوده، بعدشم انتظامات و مردم، با اینکه حتی عین خودشون لباس بپوشه متوجه میشن و بخاطر نکات امنیتی آدرس درست نمیدن، ولی اگه داخل خوده مسجد مکی میرفتی مشاهده میکردی که زنها اونجا نماز میخونن، در کل مردهای بلوچ خیلی به همسران خود احترام میزارن و ارزش میزارن
    • رقیه IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 1
      عجیبه!، من خودم هر هفته میرم نماز مسجد مکی، گزارش درست نیس. مردهای بلوچ خیلی به زنهای خودشون احترام میزارن، من وقتی یک زن شهرستانی زندگی منو میبینه، میگه مردهای شما بلوچ فرشته هستند، میگه ای کاش شوهرای ما مثل مردهای بلوچ عاشق زن و زندگییشون بودند، ماهم خیلی از مردهای خودمون راضی هستیم
    • بلوچ IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 1
      کاملا دروغ کی گفته مسجد مکی قسمت زنانه نداره 😑 زیر زمین مسجد مکی مختص خواهرن هستش که خودش یک درب مخصوص داره باب النساء
    • حمیدرضا US ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 1
      بنظرم حکومت و دولت و نظام جمهوری اسلامی همانظور که از نامش پیداست باید یک نوع نگاه شرعی و اسلامی همراه با عزت و احترام ....باید به اقوام و قومیت ها و آداب و رسوم مختلف و فرهنگ ها نگاه کنه
    • حمیدرضا US ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 1
      قشنگی هر وطن و هر آب و خاک و هر کشوری به داشتن آیین و ادیان و مذاهب و اداب و رسوم و فرهنگ های مختلفش هست .....چرا همیشه دوست داریم سلیقه ایی رفتار کنیم چرا همیشه دوست داریم تفکیک کنیم چرا نمیتوانیم با واقعیت ها کنار بیاییم ....چرا به شعور ملت احترام نمیزاریم چرا به خواسته هاشون توجه نمیکنیم
      • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        0 0
        از پرچمی گذاشتی مشخص افرین 👏 👏 👏
    • حمیدرضا US ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 0
      روی سخنم با دوستانی است که میخواهند مولوی عبدالحمید مورد نقد قرار بدهند پس خوب گوش کنند ...ببینند آیا تا به حال از ایشان حرف و یار رفتار نسنجیده ایی شنیده و یا دیده اند که به صلاح ملت و قوم بلوچ و ایران باشد...
    • حمیدرضا US ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 2
      دوستان عزیز مولوی عبدالحمید بنده خدا همیشه خودش رو یک ادم عادی و یک طلبه حوزه معرفی میکند ایشان هرگز افکار تجزیه طلبی و تروریستی و ضدانقلابی و تفرقه افکنی نداشته و ندارند ....ایشان از آنجه که امام جماعت نماز جمعه مسجد مکی زاهدان را بر عهده دارند...از وظایف شرعی و اسلامی خود میدانند تا صدا و حرف
    • حمیدرضا US ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 2
      به عنوان یک شهروند ایرانی سوالی که دارم این هست که اگر مسولین و سران نظام و حکومت اگر مقصر اوضاع فعلی نیستن و خودرا از جمع ملت جدا نمیدانن پس چرا در طول مدت این دوماه هیچ وقت حتی یک بار هم در میان ملت سخنرانی و ابراز همدردی نکردن
    • حمیدرضا US ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      5 1
      حق این مردم گلوله و باتومو و گاز اشک آور نیس این مردم در بدترین شرایط کنارتون قدم به قدم نفس به نفس تا لحظه ی آخر برای حفظ این خاک وایستادن برای تمام چیزهای که شما اسمشون رو گداشتید آرمان و اعتقاد و مقدسات واسشون خون دادند ....حق این ملت نیست که اینگونه تحقیر بشن ...
    • حمیدرضا US ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 1
      داشتن یک زندگی نرمال و داشتن اسایش و آرامش و بدور از تبعیض و نژاد پپرستی که از اساسی ترین و اصولی ترین شعارهایی بود که بعد از انقلاب ۵۷ با سرقدرت اومدید پس کجاست اون زندگی شرافتمندانه پس کجاست اون عزت و غرور ملی
    • ابی ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 1
      این دروغ ها چیه میگید چرا واقعیت رو نمیگی خانوم خبرنگار چقدر باج دادی تا دروغ ظبط کنی به نظرت مردوم این حرف ها و باور میکنن خجالت بکشید و چراااااادید مردوم رو به بلوچ ها بد میکنید بلوچها عاشقه زن و زندگی خود هستند حالا هر چقدر دروغ دوست داری بنویسید
    • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 3
      رفتن یا نرفتن خانم ها به مسجد چندان مسیله بغرنجی نیست هر منطقه جغرافیایی فرهنگ مخصوص خود را دارد بنظرم مادرها در خانه از کودکان مراقبت کنند سود بیشتری نصیب جامعه خواهد داشت با این داستان سرایی ها می خواهید چه چیزی را ثابت کنید ما همه یک ملت واحد هستیم و هر کدام دوست داشتنی تر از دیگری
      • IQ ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
        0 1
        آفرین به شما مطلب مهمی گفتید که اهل سنت و شیعه ندارد. کارگری برای دیگران بهتر است یا انسان سازی؟
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 0
      اگه زنان بلوچ محدود بودن مث زنان شما تو خیابون بودن داد میزدن آزادی
      • رقیه IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        0 0
        چه غلطا
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 0
      دو نماز جمعه قبل بخاطر احتمال درگیری برای بانوان صورت نگرفت..لطفا از انعکاس چنین چرندیاتی خوداری کنید..شما نمیتوانید راجع به مذهب کامل اهل سنت نظر بدین..
    • بلوچ AE ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      6 2
      آن ک عیان است چ حاجت ب بیان است ، لطفا در مورد مردم و زنان بلوچ کمتر دروغ بگید تا حنا تون بیشتر رنگ بده
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      0 0
      متاسفم چرا الان آونموقع که که اعتراضی به نظام نداشتند چرا پیگیری نکردید اصل اعتراضات مشکلات اقتصادی و تبعیض و رانت و فساد در دولت است به هر صورت خدا شفا بده زحمت کشیدی
    • سیستانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 2
      مسجد مکی یک نماز خانه بسیار عالی وشیک در زیرزمین مسجد که از بیرون هم ورودی داره مختص خواهران داره با ‌وضوخانه و تمام امکانات اونی که به شما گفته جای نیست در مسجد خلاف گفته یا خودش از موضوع بی خبره ،قسمتی هم در مصلی برای خواهران مشخص است همیشه اما به خاطر مسائل امنیتی حضورشان غیر ممکن است ،
    • مهدی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 4
      واقعا ممنون که امدید و دیدید .مرسی که چنین جراتی داشتید مرسی که هستید
    • بانوی مسلمان IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      0 6
      برام جالب بودکه توی نظرات ،آقایون،چه زاهدانی وچه غیره بیشتراز خانمهای بلوچ ،از حقوق زنان دفاع میکردند.این خانمهابهتره یه آماری ازتعددهمسرانِ کم سن وسال مولوی عبدالحمیدبگیرندتا میزان ونوع احترام ایشون به زنان براشون مشخص بشه وبیخودی‌برای ایشون،توسرشون‌نزنند.
    • م IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      8 0
      مولوی جایگاهش در قلب مردم این استان جاه داره بی خود بی جهت تخریب نکنید و تفرقه اندازی نکنید دورد خداوند بر مولوی عبدالحمید حفضه الله
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      9 3
      من خودم زن بلوچ هستم خونه ام کنار مسجد مکی هست من قبل از جمعه خونین زاهدان هر جمعه میرفتم مسجد نماز میخواندم هیچ محدودیتی نیست الان به خاطر درگیری ها نمیزارن لطفا" دروغ تحویل مردم ندید
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      5 0
      من خودم زن بلوچ هستم خونه ام کنار مسجد مکی هست من قبل از جمعه خونین زاهدان هر جمعه میرفتم مسجد نماز میخواندم هیچ محدودیتی نیست الان به خاطر درگیری ها نمیزارن لطفا" دروغ تحویل مردم ندید
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      6 0
      دست بردارید چرا میخواهید اسم بلوچ را خراب کنید ما اینجا فقط به خاطر مهسا امینی کشته ندادیم به خاطر فقر به خاطر دختر چابهاری که بهش تجاوز شد و هیچ کس پیگیر کارش نشد چرا حرفی از اون نمیزنی خانوم خبر نگار
    • رزیتا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      8 4
      لزومی نداره واسه ازادی زنان بلوچ دل بسوزونید همینکه پشتمون دروغ نگین کافیه😏 #زنده باد مولوی عبدالحمید
    • علی وجدانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 5
      آفرین بر شهامت این زن گزارشگر ادم را می‌بره به اون لحظه ها.نماز نماز نماز......
      • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
        3 0
        آقای وجدانی هر کس دروغی میگه شما باور نکنید
    • راهی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 1
      رو به پیشرفت هستی و همه این را می‌بینند. مراقب باش.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 0
      تمام این راه را اومدی تا تقصییرات را بندازی گردن مولانا و مردم بی دفاع!همینطوریش موضع رسانه ها و نماینده های مجلس و مسولیین به اندازه کافی تیر شده و قلب شکسته ملت بلوچ را نشانه گرفته !تمام این ماجرات علیه مسجد مکی و علما و بلوچ نوشته شده و سیاه نمایی است و مکر و حیله است نقشه شوم است علیه بلوچ و مول
    • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      6 0
      ههههه مثلا میخواستید با این گزارش به مولوی عبدالحمید و بلوچها بخاطر اعتراضات آزادی شون یه ضربه ای زده باشید؟؟ ههههه عالی بود اصلا هر کی بخونه میفهمه چقدر منطقتون از سرتون زده بیرون. رفتی دم مسجد و چون زنی نبود یعنی زنا رو راه نمیدن!!!! چه استدلال قدرتمندی.
    • مسعود بلوچ AE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 0
      دوست عزیز شما اگه شعور داشتی می‌دونستی که در مذهب اهل سنت نماز خواندن زن در مسجد قابل قبول نیست ، در ضمن هیچ زن بلوچی از شما نخواسته پیگیر نماز خواندنش بشین ، چرا آتیش بیار معرکه شدین؟
    • ناصر IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      2 0
      این که یک زن نمیتواند پشت سر امام جماعت نماز بخواند ایراد از مولوی نیست قانون اسلام زنان رو پشت سر مردان رانده
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      4 0
      حرف هاش درست نیست زن ها هم نماز میخوانند فقط این چند وقت که درگیری شده بود کسی نمی‌آمد این حرفا ها صحت ندارن
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      0 0
      چه جالب که نظرمو منتشر نکردید. چون گفتم مسئول توسعه ی فرهنگی همه جای ایران خود شمایید و حق ندارید طلبکار باشید؟
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      0 1
      مساجد اهل سنت هیچ جایی برای نماز خواند در مسجد نداره ،البته بعضی از مساجد اهل سنت اتاق کوچکی در ورودی مسجد میسازن برای زنهایی که مسافر و عبوری هستن،
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      0 3
      مساجد اهل سنت هیچ جایی برای نماز خواند زنان در مسجد نداره ،البته بعضی از مساجد اهل سنت اتاق کوچکی در ورودی مسجد میسازن برای زنهایی که مسافر و عبوری هستن
    • طاها IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 0
      متاسفم از دروغ بافی هایتان نمیشه با دروغ های که میگین واقعیت را کتمان کنید
      • زن بلوچ IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
        3 0
        من یه زن بلوچم و به زن بلوچ بودنم افتخار میکنم ونیازی ب دل سوزیه افراد غریبه ندارم اگر مسجد میرویم یان ب خودمان مربوط هست اگر شوهرانمان برایمان هر حرفی میزنن یا اقایه مولانا عبدلحمیدمیگویند ما با جانو دل میپزیریم اگر واقعا شما دلسوزید برای شوهرانمان ایجاد اشتغال کنید ن برایمان خبر ساز باشید
    • عسگرپاشائی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 0
      شما خبرگزاریها دروغگو هستید وهیچ دنبال بیان حقیقت نیستید
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 0
      اگه قرار بود احتمال بدم یه جمله از حرفات راست بوده اونم با گفتن اون جمله که اون پولا که مردم دادن بهت از حقوق یه روزت بیشتر بوده ،مطمین شدم یه دروغگو و خود فروخته ای
    • بختیاری IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      3 0
      آقای مولانا عبدالحمید از احترام ویژه ای در بین مردم سیستان و بلوچستان برخوردار هستند واگر غیر ازاین بود اونهمه نمازگزار پشت سرشون نمی ایستاد، و پیامبر (ص) هم حضرت خدیجه را در نوجوانی و ۹ سالگی عقد کردن ،پس آفای مولانا عبد الحمید کار ناشایستی نکردن ، فکرتون ناپاک هستش ،خودتون رو اصلاح کنید،،،
    • زن بلوچ IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      2 0
      مازنای بلوچ کاملا آزادی داریم.
    • تت IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 0
      حرکت .
    • رنجکی‌ IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      سلام ، حضرت محمد (ص)‌ هم‌ در همین سن بودند که با عایشه ازدواج کردن بهتره قرآن هم بخوانید نه فقط تهمت بزنید، آقای مولوی عبدالحمید کار ناشایستی نکردن که،،،
    • حماس IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      2 0
      متاسفم که نمیتوانم این گزارش سیاحتی زیارتی را باور کنم چون سناریوی مهندسی شده زیاد دیده وشنیده ام وزیرکی ورندی کلمات این خانم مزید برعلت شدولی دقیق میدان که فاصله حکومت وردم از رمین تا آسمان استبخصوص مردمان بلوچ وکردستان وخوزستان شما پیدا کنید پرتقال فروش را
    • بازم دختر بلوچ ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      3 0
      شما ب خزعبلاتی ک سر هم میکنی ادامه بدی شااید ی وقت پیشرفت کنی،اصلنم تو این گزارش مغرضانه تون مشخص نیس هدفتون جایگاه زن بلوچ تو مساجد و اجتماع نیس, هیچ مشکل دیگه ای بلوچستان نداشت ک گزارش تهیه کنین فقط نمازخوندن خانمای بلوچ تو مسجد بود ک ب لطف شما روشن شد؟چرا تو هر بحثی بلوچا رو بد جلوه میدین میکوبین
    • پرویز بلوچی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      1 0
      چرا الکی پشت سر مردم بلوچ حرف در میارید حالا برو تحقیق کن زن بلوچ چقد حق تو زندگیش داره زنهای بلوچ مثل یه مرد پشت سر شیر مردان خود هستن الکی با تهمت زدن بلوچ لکه دار نمیشه بلوچ هم خیلی با فرهنگ است همه چی رو به رسمیت شمرده جانم فدای مولوی عبدالحمید
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      دروغ
    • مریم IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      1 0
      سلام خواهریابرادرعزیزتواستان ماهرکسی خودش اختیارداره خانه دارباشه یا تحصیل کرده اینجااین زنان خودشون حجاب اختیارکردن سیرت نبوی رو
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 2
      ممنون که واقعیت را نوشتی زنان بلوچ مظلوم هستند وهیچگونه حق و حقوقی برایشان قائل نیستن فقط آدمای پولدار از عبدالحمید دفاع می‌کنند مسجد مکی هیچ کمکی نمیکنه فقط یارانه داریم
    • سارا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 0
      ایرانی در هر تفکری که میخواهد باشد چه شیعه چه سنی فرقی ندارد،،برادر من تفکر سنی شیعه ات را برای اخرتت نگه دار،،،،در زندگی دنیای بدرد نمیخورد،، حفظ وطن خاک وناموس وطن اولویت اول هست،،،تفکر سعودی برای خاک ایران دوای دردنیست،،ایران عزیزما برای همه ایرانهاست از همه قوم هیچ کسی هم از بیرون دلسوز ما نیست
    • سارا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 0
      ایرانی در هر تفکری که میخواهد باشد چه شیعه چه سنی فرقی ندارد،،برادر من تفکر سنی شیعه ات را برای اخرتت نگه دار،،،،در زندگی دنیای بدرد نمیخورد،، حفظ وطن خاک وناموس وطن اولویت اول هست،،،تفکر سعودی برای خاک ایران دوای دردنیست،،ایران عزیزما برای همه ایرانهاست از همه قوم هیچ کسی هم از بیرون دلسوز ما نیست
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      1 0
      چون در نماز جمعه اونا زن شرکت نمیکنه توجیه مناسبی برای کشتار اونا نیس متاسفم واستون خودتون رو به نفهمی زدین کاملا
    • رشید IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      قلم زیبایی دارید ممنونم
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      زن بلوچ مظلوم هست راحت با فرزندانش ترکش می کنند نه خرجی نه یارانه ومیروند زن می‌گیرند و اجازه گرفتن حق و حقوق ندارد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      آفرین خوب نوشته بودی و واقعیت بود بله مولوی از همین زن که جایگاهی حتی در مسجد ندارد دفاع میکند وشعار زن زندگی آزادی را کنار آن شعارهای ساختارشکنانه میدهد
    • مریم IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      اینا خودشون دخترهای ۹ ساله را به عقد ۸۰ ساله در میارن وقت حرف زدن دم از زن وزندگی وآزادی میزنن،،کدوم حرف شما یا عمل شما را باور کنیم،،،ارتباط با سعودی وافکار تکفیری،،یا عشق برای ایران عزیز،،،برادر من در هر تفکری میخوای باش شیعه یا سنی، ولی برای ایران باش
    • سارا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      0 1
      چرا ورود تریاک توسط قاچاقچیها را حرام اعلام نمیکنه
    • شهرام IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      0 2
      تو مصلا برا نماز خانم ها جا مشخص کنن تا شعار حمایت از زنان مولوی رو باور کنیم . خیلی زشته به زن اجاز حضور تو مصلا ندت
    • مهدی از مشهد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      0 1
      مرگ بر اغتشاشگران بی دین و نفرت و عذاب الهی به مسببین اغتشاگری....به هر نحوی
    • جیره خور IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      1 0
      چرنده در مساجد بلوچستان هم یک قسمت رو با پرده جدا کرده اند تا در صورت تمایل خانمها نیز در نمازها شرکت کنند به خصوص شبهای رمضان و خواندن نماز تراویح
    • سمرقند IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 0
      درود زیبا قلمی داری... خدا یارت باشد....