ریاست جمهور > سید ابراهیم رییسی

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» با نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد، با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای ماخوذه به عنوان سیزدهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد.

رییسی که پیش از این ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت، دوازدهم مرداد مراسم تنفیذ حکم خود را بجای آورد و سپس در چهاردهم مرداد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور مهمانانی از ۷۳ کشور سوگند وفاداری به رأی ملت و پاسداری از قانون اساسی را خواند تا رسما دوره ریاست جمهوری وی آغاز شود.

وزرای ۱۹ گانه پیشنهادی دولت سیزدهم در ۲۰ مرداد به مجلس یازدهم معرفی و پس از ۱۰ روز حضور جلسات افراد کابینه پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس، مطابق پیش‌بینی‌ها رییسی در ماراتن نفس‌گیر رأی اعتماد به کابینه توانست با حداکثر آراء تمامی وزرای خود را به جز حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش از سد مجلس عبور دهد.

هیات دولت سیزدهم در ۴ شهریور برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام و انقلاب در حرم امام خمینی حضور یافته و در آنجا رییسی اعلام کرد که عهدنامه مدیران در دولت سیزدهم را به عنوان میثاق با مردم منتشر کرده که همه وزرا نسبت به این عهدنامه متعهد شدند. بنا شد که اعضای دولت سیزدهم، با امضای این عهدنامه اصول و ارزش‌‌هایی همچون توجه به محرومان، فسادستیزی، نفی مطلق روابط ناسالم اداری و شناسایی زمینه‌های فساد زا و تعارض منافع و اقدام قاطع سریع و موثر در جهت رفع آنها، قانون‌گرایی، رفع موانع تولید، چابک سازی نظام اداری با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، اهتمام در تامین عادلانه حقوق عامه، تامین دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی و همچنین توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و تعامل موثر با رسانه ها،‌ نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی و... راسرلوحه کلیه تصمیم گیری‌ها و اقدامات خود قرار داده و به آن ملتزم شدند.