اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دهن کجی روسیه به غرب؛ قرارداد 20 میلیارد دلاری «روس اتم» با ترکیه

رسانه‌ها از قرارداد جدید شرکت «روس اتم» روسیه با دولت ترکیه برای تکمیل نیروگاه هسته‌‌ای ترکیه خبر دادند.

دهن کجی روسیه به غرب؛ قرارداد 20 میلیارد دلاری «روس اتم» با ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها شنبه شب به وقت تهران از قرارداد جدید شرکت «روس اتم» با دولت ترکیه برای تکمیل نیروگاه هسته‌‌ای ترکیه خبر دادند

به گزارش وبگاه «احوال» شرکت دولتی «روس اتم» غول انرژی هسته‌ای روسیه، اعلام کرده است که طی قرار داد جدید با ترکیه انجام کار ساخت و ساز باقی مانده نیروگاه هسته‌ای در جنوب ترکیه را به یک شرکت زیرمجموعه خود اعطا کرده است.

بر اساس این گزارش، قرارداد مهندسی، خرید و ساخت نیروگاه هسته‌ای ۲۰ میلیارد دلاری پس از فسخ قرارداد با یک شرکت ترکیه‌ای توسط شرکت روسی «آکویو نیوکلییر» امضا شد.

اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه که در شهر ساحلی «مرسین»  در دریای مدیترانه واقع شده ، یک پروژه مشترک روسیه و ترکیه با مشارکت شرکت  روس اتم به عنوان سهامدار عمده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود ساخت این نیروگاه را در سال ۲۰۱۹ در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد پیامدهای بالقوه مخرب زیست محیطی این نیروگاه آغاز کردند.

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز  روز جمعه گزارش داد که روس اتم  در تلاش برای کاهش نگرانی‌ها در مورد اینکه تحریم‌های جنگی ممکن است پروژه را متوقف کند، است.

مقامات ترکیه نیز گفته‌اند که روس اتم هفته گذشته حدود پنج میلیارد دلار به شرکت آکویوارسال کرد و دو انتقال دلاری مشابه دیگر برای این هفته و هفته آینده برنامه ریزی شده است.

مقامات مطلع ترکیه گفتند که این یک حسن نیت از سوی ولادیمیر پوتین، برای تشکر از آنکارا به خاطر قرارداد غلات اوکراین است که با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری انجام شد.

هدف آکویو این است که با راه اندازی چهار رآکتور ۱۲۰۰ مگاواتی، ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز  ترکیه را تامین کند.

 

پیشتر، رئیس جمهور ترکیه گفته بود که آنکارا در حال انجام مطالعات خود با توجه به نیازهای رو به رشد انرژی  است. اردوغان گفت: «قصد داریم اولین واحد نیروگاه هسته‌ای آکویو  را در سال ۲۰۲۳ راه اندازی کنیم.پس از نیروگاه هسته‌ای آکویو، ما به سرعت آماده ساخت نیروگاه‌های دوم و سوم خواهیم شد.»

به گفته اردوغان، ترکیه به دنبال راه هایی برای استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدید پذیر خود  است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول