اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: اجازه ندهیم موجودیتی اشغالگر اعتبار نظامات بین‌المللی حقوق بشردوستانه را به سخره بگیرد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اجازه ندهیم یک موجودیت اشغالگر و آپارتاید حرمت و اعتبار نظامات بین‌المللی در حوزه حقوق بشردوستانه را به سخره بگیرد، گفت:‌ مقاومت فلسطین، حرکتی آزادیبخش و مشروع است، نه گروه تروریستی.

امیرعبداللهیان: اجازه ندهیم موجودیتی اشغالگر اعتبار نظامات بین‌المللی حقوق بشردوستانه را به سخره بگیرد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با برخی از مقامات سازمان‌‌ ملل در ژنو حضور دارد، چهارشنبه ۲۴ آبان ماه طی سخنانی در جمع تعدادی از مقامات سازمان ملل، مسؤولان نهادهای بشردوستانه، نهادهای مذهبی، اساتید دانشگاه و برخی سفرای خارجی مقیم ژنو درباره تحولات جاری در فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به ایراد سخنرانی پرداخت و از مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه ژنو به خاطر میزبانی این گفت‌وگو قدردانی کرد.

وزیر خارجه گفت: ما در شهر ژنو که به عنوان مرکز جهانی مباحث بشردوستانه اشتهار یافته است و در سازمانی که هم عنوانش "گفتگوهای بشردوستانه" است و هم ماموریت و مسؤولیتش "رسیدگی به امور بشردوستانه" تعریف شده، می خواهیم راجع به فوری ترین فاجعه بشردوستانه روز جهان یعنی غزه بحث کنیم.  

وی افزود: انتخاب ژنو برای برگزاری این گفت‌وگو بی دلیل نبوده است، همانطور که انتخاب این زمان نیز دلیل روشنی دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ژنو، محل توسعه و تدوین مهمترین دستاوردهای تمدن انسانی برای اندکی انسانی‌تر کردن جنگ بوده است، اظهار داشت: کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ به عنوان عصاره کوشش تاریخی نوع بشر برای قاعده مندکردن انسانی منازعات مسلحانه به شمار می‌آید که به موجب ماده یک مشترک آنها همه دولت‌ها نه تنها موظف به رعایت قواعد آن هستند، بلکه باید نسبت به رعایت آنها توسط دیگران نیز اطمینان حاصل کنند.

وزیر خارجه گفت: اصل «رعایت و حصول اطمینان از رعایت» (Respect and Ensure Respect) یک اصل کلیدی در حقوق درگیری‌های مسلحانه است. مضافا اینکه، ژنو محل تدوین دو پروتکل الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو هم است. به موجب پروتکل شماره یک ۱۹۷۷، نبرد مسلحانه مردمان تحت اشغال خارجی یا مردمان تحت سلطه آپارتاید برای کسب حق تعیین سرنوشت به مثابه منازعه مسلحانه بین‌المللی مشمول قواعد و اصول حقوق جنگ شده است.

* مقاومت فلسطین یک حرکت آزادیبخش و مشروع است، نه گروه تروریستی

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از این منظر مقاومت فلسطین یک حرکت آزادیبخش و مشروع است، نه گروه تروریستی. نکته دیگر اینکه هیچ منطق و مبنایی برای حق دفاع مشروع قائل شدن برای رژیم اشغالگر وجود ندارد.

به گزارش فارس، این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با ذکر این نکته که از نظر زمانی، این جلسه در چهلمین روز از بمباران بی‌وقفه غزه و درست سه روز بعد از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در ۱۸ نوامبر در جده برگزار می‌شود، افزود: در بند ۱۱ قطعنامه پایانی اجلاس، کشورهای اسلامی موظف به افزایش تحرکات دیپلماتیک برای روشنگری در مورد فاجعه انسانی غزه و کوشش برای توقف جنایات جنگی علیه مردم بی دفاع فلسطین شده‌اند.

امیرعبداللهیان در ادامه به حضورش در ژنو اشاره کرد و گفت: حضور من در ژنو و در این جلسه در مرکز گفت‌وگوهای بشردوستانه و رایزنی‌های فشرده‌ای که با برخی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو خواهم داشت در راستای انجام وظیفه‌ای است که علاوه بر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ملت ایران، بر اساس مسؤولیت محوله از سوی سازمان همکاری اسلامی بر عهده خود می‌دانم.

*  اجازه ندهیم که یک موجودیت اشغالگر و آپارتاید حرمت و اعتبار نظامات بین‌المللی در حوزه حقوق بشردوستانه به سخره بگیرد

 وی در ادامه خطاب به حاضران اضافه کرد: امروز صحبت از حقوق بشردوستانه بین‌المللی و ضرورت رعایت آن، یک بحث نظری و انتزاعی نیست. برعکس، امروز دقیقا یکی از آن مقاطع خطیری است که نشان دهیم آنچه سال‌ها در کنفرانس‌های دیپلماتیک و محافل آکادمیک در مورد آن صحبت کرده‌ایم و محاسنش را برشمرده‌ایم، در عرصه عملی کاربرد دارد و معتبر شمرده می‌شود.

وزیر خارجه عنوان کرد: جایگاه و اعتبار حقوقی و اخلاقی حقوق بشردوستانه بین‌المللی در معرض آزمونی بس خطیر قرار گرفته است. اجازه ندهیم که یک موجودیت اشغالگر و آپارتاید حرمت و اعتبار نظامات بین‌المللی در حوزه حقوق بشردوستانه را چنین بی محابا به چالش بکشد و به سخره گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همه ما به عنوان نمایندگان دولت‌ها و همه ما به عنوان انسان، برای توقف قانون شکنی فاجعه باری که هر لحظه در کار انهدام و کشتار و تخریب است، وظیفه و مسؤولیت داریم. ماده یک مشترک کنوانسیون‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو تکلیف را مشخص کرده است. ماده یک کنوانسیون مقابله با نسل کشی نیز وظیفه قانونی دولت‌ها برای پیشگیری از ژنوساید (نسل‌کشی) را روشن کرده است، وظیفه‌ای که بنا به نظر صریح دیوان بین‌المللی دادگستری، ماهیتی فراسرزمینی دارد.

* حجم بمب‌ها و مواد منفجره در این ۴۰ روز بیش از سه برابر قدرت انفجاری بمب‌های اتمی آمریکا در هیروشیما 

وی در ادامه با بیان اینکه رژیم اشغالگر نسبت به عدم رعایت و نقض فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی و ارتکاب جنایاتی که همزمان وصف جنایت جنگی، جنایت نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت دارند، اصرار دارد، گفت: اما این امر نه تنها نباید باعث بی عملی ما شود، بلکه باید ما را نسبت به تعهد خود برای "حصول اطمینان از رعایت" قواعد کنوانسیون‌های ژنو و جلوگیری از یک نسل‌کشی تمام عیار ثابت قدم‌تر کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: بی توجهی در برابر نقض‌های مستمر، آشکار و شدید حقوق بشردوستانه، ضربه‌ای غیرقابل جبران به اصل حاکمیت قانون و اعتبار حقوق بین‌الملل است.

وی بیان کرد: گفته می‌شود حجم بمب‌ها و مواد منفجره استفاده شده علیه غزه در این ۴۰ روز بیش از سه برابر قدرت انفجاری بمب‌های اتمی آمریکا در هیروشیما بوده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تاکنون یازده هزار و پانصد نفر به اضافه ۳۰۰۰ نفر که زیر آوارند، یعنی در مجموع ۱۴۵۰۰ نفر کشته شده‌اند که نزدیک به ۷۵ درصد از آنها کودک و زن هستند. ۴ برابر این تعداد مجروح شده‌اند. این آمار هر لحظه در حال افزایش است، در حالی‌که بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی که باید به مجروحان و بیماران کمک رسانی کنند خود هدف اصلی حملات هستند. تصور کنید کودکان و نوجوانانی که در این شرایط قرار دارند، زنده ماندن و زندگی آنها به مراتب دشوارتر از مرگ آنهایی است که جان دادند. این وافعا شرم آور است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آیا ما به عنوان نوع انسان دچار بی حسی نسبت به جنایات و کشتار انسان‌های بیگناه شده‌ایم؟ یا اینکه تحت تاثیر سیاست آپارتاید حاکم بر سرزمین‌های اشغالی که خود را نژاد برتر و فلسطینی‌ها را فاقد جوهره انسانی می‌داند، آنها را انسان نمی‌شماریم؟

وی گفت: حتی آمار بالای شهدا و مجروحان و شدت تخریب غزه به تنهایی گویای عمق فاجعه انسانی و اخلاقی که در پیش چشمان ما در حال وقوع است، نیست. کشتار ۱۴۰۰۰ انسان که ۷۵ درصد از آنها زن و کودک هستند در طی ۴۰ روز و تخریب نیمی از باریکه غزه که ۱۶ سال است در حصر قرار دارد و تحمیل قحطی و گرسنگی بر مردم با قطع دسترسی به سوخت، غذا، دارو و آب آشامیدنی، تنها قله مشهود کوه یخی فاجعه در حال شکل گیری است. در واقع کل جمعیت ۲.۳ میلیونی و تک تک کودکان و زنان و مردان غزه در معرض ترور و وحشت دائمی ناشی از حملات بدون تمایز اشغالگران قرار دارند. آنها هر لحظه در معرض کشتار سبعانه ناشی از بمب و حتی بمب های فسفری و دیگر سلاح های ممنوعه و یا گرسنگی هستند. 

* جنایت جنگی و نسل کشی یک جا در غزه در حال وقوع است

وی ادامه داد: حملات مستمر ویرانگر و مهلک علیه غزه در این مدت، نقض بارز و آشکار همه قواعد و اصول حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است. همه مصادیق کلاسیک جنایت جنگی و نسل کشی یک جا در غزه در حال وقوع است. شدت و گستردگی موارد نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه در غزه چنان است که اثبات ارتکاب جنایت جنگی برای هر محکمه منصفی بسیار سهل است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، گفتار مقام‌های مختلف رژیم اشغالگر - برای مثال سخنان وزیر دفاع رژیم اسرائیل مبنی بر «حیوان انسان نما» بودن مردم غزه و یا سخنان رئیس این رژیم مبنی بر مقصر خواندن کل جمعیت غزه و قائل نبودن به تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان- تردیدی در قصد و نیت تصمیم گیران رژیم اشغالگر برای نسل کشی فلسطینی‌ها از جمله از طریق وادار کردن آنها به کوچ اجباری باقی نمی‌گذارد. همیشه "نفی انسان بودن" (dehumanizing) قربانیان، و "اهریمن جلوه دادن" (demonization) آنها، مقدمه توجیه کننده برای کشتار و نسل کشی بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: شرم آور است که جامعه بین‌المللی، به واسطه حمایت همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از اسرائیل، همه نشانه‌های بسیار روشن و برجسته یک نسل کشی واقعی را نادیده می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حملات بدون تفکیک به غیرنظامیان و کشتار سبعانه مردم غزه، همه خصوصیات «جنایت علیه بشریت» را نیز دارد، اظهار داشت: با این اوصاف، اکنون غزه عرصه ارتکاب همزمان سه دسته از جنایات شدید بین‌المللی، یعنی جنایات جنگی، جنایت نسل کشی و جنایات علیه بشریت، به موجب اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بی اعتنایی کامل رژیم اشغالگر به همه قواعد و اصول حقوقی و اخلاقی و انسانی در مواجهه با مردم تحت اشغال و ارتکاب شدیدترین جنایات بین‌المللی، خطر این رژیم برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش برجسته می‌سازد. در این رابطه، لازم است توجه جامعه بین المللی به تهدید صریح استفاده از بمب اتمی علیه مردم تحت اشغال از سوی یک وزیر کابینه این رژیم جلب شود. این تهدید که اعترافی صریح به داشتن تسلیحات کشتار جمعی توسط رژیم اشغالگر و حتی قصد استفاده از آن است، باید از سوی نهادهای ذیربط بین‌المللی از جمله کنفرانس خلع سلاح و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد توجه فوری و عاجل قرار گیرد. 

* وقفه بشردوستانه معنایی جز استمرار کشتار و به قحطی کشاندن مردم بی پناه فلسطین ندارد

وی با بیان اینکه سؤال این است که چه باید کرد؟ پاسخ داد: نخست توقف فوری و بی قید و شرط کشتار و جنایات جنگی و نسل کشی مردم غزه، اولویت کل جامعه بین‌المللی باید باشد. در این رابطه، باید مسؤولیت مستقیم آمریکا و حامیان و تقویت کنندگان رژیم اشغالگر را مورد تأکید قرار دهیم و این مهم را یادآور شویم که طبق حقوق بین‌الملل، همه کشورها وظیفه و تکلیف دارند که از هرگونه مساعدت و کمک به ارتکاب جنایات جنگی و دیگر جنایات شنیع خودداری ورزیده و نسبت به رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی اطمینان حاصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوم اینکه کمک رسانی فوری و موثر بشردوستانه، شامل کمک‌های پزشکی و دارویی و غذایی، به مردم غزه باید بدون فوت وقت انجام شود. نباید اجازه داد که رژیم صهیونیستی یا برخی حامیان آن با طرح مفاهیم انحرافی همچون «وقفه بشردوستانه» صرفا به دنبال فرار از فشار افکار عمومی و خرید زمان برای ارتکاب جنایات بیشتر از سوی رژیم اشغالگر باشند.

وی با بیان اینکه وقفه بشردوستانه معنایی جز استمرار کشتار و به قحطی کشاندن مردم بی پناه فلسطین ندارد، افزود: باریکه‌ای که حتی قبل از ۷ اکتبر به مدت ۱۶ سال در محاصره کامل اقتصادی بوده است و در ظرف ۵ هفته گذشته همه زیرساخت‌های اقتصادی و درمانی و تولید و توزیع آن نابود شده و بسیاری از نیروهای انسانی فنی آن در همه حوزه‌ها قتل عام شده‌اند را نمی‌توان با ارسال چند صد کامیون محموله غذا و دارو، در برابر یک فاجعه قطعی انسانی حفظ کرد. غزه نیاز به حمایت جدی و واقعی بشردوستانه و واردات حداقل روزانه ۵۰۰ محموله کمک انسانی دارد.

وزیر خارجه ادامه داد: سوم اینکه به هیچ عنوان نباید اجازه داد کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه خود تکرار شود. کشتار دسته جمعی فلسطینی‌ها و هدف قرار دادن عمدی کودکان و زنان در غزه بخشی از طرح رژیم اشغالگر برای کوچاندن اجباری آنها به صحرای سینا و از کرانه باختری به بخش‌هایی از اردن است. اخراج خشن و بی بازگشت بیش از یک میلیون فلسطینی در سال ۱۹۴۸ پیش چشم همگان است. تکرار چنان جنایتی که معنایی جز تعمیق مسأله آوارگان فلسطینی و اضافه شدن به جمعیت ۷ میلیونی آواره فعلی ندارد و به منزله تکمیل طرح‌های تغییر بنیادین در دموگرافی سرزمین تاریخی فلسطین خواهد بود.

* سازمان‌های بین‌المللی ابزار و یا همدست اسرائیل و حامیانش از طریق تسهیل کوچ اجباری فلسطینی‌ها نشوند

امیرعبداللهیان گفت: در این رابطه سازمان‌های بین‌المللی باید بسیار مراقب باشند که تبدیل به ابزار و یا همدست اسرائیل و حامیان آن از طریق تسهیل کوچ اجباری فلسطینی‌ها نشوند.

وی با ذکر این نکته که جنایات ارتکابی در غزه نباید بدون مجازات بماند، عنوان کرد: دلیل اصلی بی پروایی این رژیم در ارتکاب چنین جنایاتی ، بی کیفر ماندن طولانی مدت این رژیم به مدد حمایت‌های همه جانبه آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی از آن بوده است. هیچ عذر و بهانه‌ای برای عدم اقدام نهادهای مسؤول بین‌المللی جهت محاکمه رژیم صهیونیستی پذیرفته نیست، چراکه شواهد و دلایل برای اثبات مجرمیت این رژیم و سران آن به اتهام ارتکاب هر سه دسته از جنایات شنیع به وفور موجود است. 

وی خاطرنشان کرد: ما در نشست مشترک سران کشورهای اسلامی و عربی در ۱۸ نوامبر بر ضرورت اتخاذ تدابیر عملی و موثر جهت وادار کردن رژیم اسرائیل به توقف حملات سبعانه به غزه تأکید کردیم که از جمله آنها توقف فوری قطع فروش تسلیحات به این رژیم است.

وزیر خارجه افزود: ایران راهکار سیاسی حل بحران در فلسطین را برگزاری رفراندوم بین ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، یهودی و مسلمان می‌داند. یعنی هر فلسطینی از حق تعیین سرنوشت از طریق رای برخوردار شود. 

* وظیفه قانونی و اخلاقی جامعه بین‌المللی برای پیگرد موثر جنایات ارتکابی و محاکمه و مجازات سران رژیم صهیونیستی

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه وضعیت غزه در هر لحظه‌ای که می‌گذرد بدتر می‌شود، گفت: در اثنای همین صحبت کوتاه من چند کودک و زن دیگر به خیل شهدا اضافه شدند.  ما نیازمند اقدام جمعی برای توقف فوری و کامل حملات رژیم اشغالگر به غزه، کمک رسانی عاجل و موثر بشردوستانه به مردم غزه و جلوگیری از کوچاندن اجباری مردم غزه هستیم. جامعه بین‌المللی وظیفه قانونی و اخلاقی برای پیگرد موثر جنایات ارتکابی و محاکمه و مجازات سران رژیم صهیونیستی دارد. در غیر این صورت ارتکاب جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت بیش از پیش عادی سازی می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول