اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امضای سند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس

مسکو و مینسک طبق توافق قبلی، سند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس را امضا کردند.

امضای سند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش داد وزرای دفاع روسیه و بلاروس پنجشنبه (۲۵ مه) سندی را در خصوص استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس امضا کردند. 

این دو متحد اوایل امسال توافق کرده بودند بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی مسکو را در بلاروس مستقر کنند. 

طبق گزارش‌ها، «ویکتور خِرِنین» وزیر دفاع بلاروس گفت توافق با روسیه امکان استقرار موشک «اسکندر-ام» و سامانه اس-۴۰۰ در خاک بلاروس را فراهم می‌کند. 

به گزارش رویترز، رسانه‌های روسی همچنین گزارش دادند «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت غرب در حال جنگ اعلام نشده علیه روسیه و بلاروس است. 

به نوشته «اسپوتنیک»، شویگو همچنین ضمن بیان این که فعالیت‌های ناتو تهاجمی‌ترین جهت‌گیری را به خود گرفته، گفت: تهدیدات هسته‌ای ناتو، روسیه و بلاروس را به اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه وادار می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شنبه (پنجم فروردین‌) اعلام کرد با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به توافقی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک این کشور همسایه دست یافته است. 

پوتین توضیح داد چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی نیست، زیرا آمریکا نیز در خاک کشورهای اروپایی سلاح‌های هسته‌ای مستقر کرده است. وی افزود فرایند احداث تأسیساتی برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای کشورش در بلاروس تا تاریخ اول ژوئیه (۱۰ تیر) به اتمام خواهد رسید.

اعلام روسیه با واکنش منفی آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروچا مواجه شد. به‌رغم واکنش‌های منفی کشورهای غربی، الکساندر لوکاشنکو و دیگر مقامات بلاروس ضمن حمایت از استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه تصریح کردند این تسلیحات از بلاروس در برابر تهدیدات غرب حفاظت خواهد کرد.

از اواخر سال گذشته، تمرینات نظامی مشترک و سفرهای مقامات ارشد روسیه به بلاروس این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که بلاروس ممکن است رسماً به کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین بپیوندد. با این حال، لوکاشنکو مرتباً چنین قصدی را رد کرده اما گفته بلاروس به هر گونه حمله به خاکش یا تلاش برای ایجاد ناآرامی در آن پاسخ خواهد داد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول