جدیدترین مقالات

درباره فریت بار مسافری ( شرایط، هزینه، قوانین )

فریت بار مسافری
امتیاز دهید

اگر قصد مهاجرت داشته باشید و یا بخواهید وسایل زیادی را به خارج از کشور ارسال کنید، باید از روش فریت بار مسافری استفاده نمایید. به صورت عادی هر فردی می‌تواند بار محدودی را با خود داشته باشد و سوار هواپیما و یا کشتی کند، اما اگر مسافری بخواهد بیش از میزان تعیین‌شده وسایل و کالاهایی را به خارج بفرستد و مشمول جریمه نقدی و یا هزینه زیاد اضافه بار نشود، باید روش فریت بار (Freight) را انتخاب کند.

پس برای آنکه با ویژگی‌ها، قوانین، هزینه‌ها و مزایای فریت بار مسافری آشنا شوید و بدانید که چگونه بدون جریمه شدن و با هزینه اندک و ایمنی بالا، کالای غیرتجاری و سنگین خود را به اقصی نقاط دنیا ارسال کنید با پی اس پی اکسپرس همراه باشید.

فریت بار مسافری چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، هر مسافری که می‌خواهد از طریق هواپیما سفر کند معمولا دغدغه اضافه بار و وزن چمدان‌هایش را دارد. به همین خاطر می‌توان با شرکت هواپیمایی و فرودگاه بار اضافی را به این روش ارسال کرد و در مدت زمانی کوتاه آن را دریافت نمود. پس در این روش فرقی نمی‌کند که می‌خواهید اسباب خانه جابه‌جا کنید و یا لوازم شخصی خود را بسته‌بندی و ارسال نمایید؛ فقط تنها محدودیت فریت بار تجاری بودن مرسوله و غیرقانونی بودن کالا براساس قوانین کشور مبدا و مقصد است.

البته فریت بار مخصوص سفرهای هوایی نیست و فریت بار به وسیله کشتی‌های باربری و کامیون‌ها نیز انجام می‌شود اما در میان عموم مردم این اصطلاح برای جابه‌جایی بار به وسیله هواپیما به کار می‌رود. پس برای مثال اگر قصد حمل وسایل منزل به کانادا را دارید و حجم و وزن وسایلتان بسیار بالا است و یا نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت حمل بار هوایی بپردازید، می‌توانید از سایر روش‌ها استفاده کنید.

درنهایت آنکه اگر قصد فریت بار دارید، می‌توانید پیش از سفر خود اقدام کنید و تا زمانیکه در روزهای آینده به کشور مقصد رسیدید، بتوانید آن را از گمرک فرودگاه ترخیص کنید.

فریت بار مسافری با هواپیما

ذکر این نکته ضروری‌ست، گاهی اوقات بعضی از افراد فریت بار را با پست اکسپرس و کوریر اشتباه می‌گیرند؛ درصورتیکه وقتی نمونه کالا، پاکت، مدارک و وسایلی این چنین کم حجم و سبک (معمولا زیر 45 کیلوگرم) دارید، بهتر است از پست سریع بین‌المللی استفاده کنید. در این صورت هزینه و دردسر کمتری خواهید داشت و بدون نیاز به صدور بارنامه و امور گمرکی مرسوله خود را ارسال می‌کنید.

علاوه‌براین، نباید روش حمل بار کارگو را با فریت بار یکسان بدانید. کارگو مخصوص بارهای سنگین و حجیم تجاری است و با هواپیماهای مخصوص جابه‌جا می‌شوند. همچنین زمان‌بندی ارسال بار این دو روش نیز متفاوت است؛ معمولا در کارگو این روند سریع‌تر است اما در فریت بار به مسافران پیشنهاد می‌شود از دو هفته تا ده روز پیش از سفرشان اقدامات لازم برای فریت بار را انجام دهند و در نوبت قرار بگیرند.

برای آنکه درک بیشتری از تفاوت میان این دو روش پیدا کنید، سری به مقاله مقایسه فریت بار و کارگو بزنید.

مراحل فریت بار اضافی مسافری

در این بخش می‌خواهیم قدم به قدم مراحل انجام فریت بار مسافری (به صورت هوایی) را برایتان شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: پیش از آنکه به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بروید و بارتان تحویل آنجا دهید، باید تمامی وسایل خود را جمع‌آوری کنید و در زمان تعیین‌شده به شرکت حمل‌ونقل منتخب خود تحویل دهید.

مرحله دوم: پس از آنکه شرکت باربری وسایل را تحویل می‌گیرند، باید براساس جنس، ابعاد و ویژگی‌های هرکدام آن‌ها را بسته‌بندی کنند تا در میانه راه آسیب نبینند و صاحب بار ضرری را متحمل نشود. برای مثال برای بار شکستنی و حساس از جعبه‌های چوبی سفت و ایمن استفاده می‌کنند.

مرحله سوم: پس از بسته‌بندی بار، باید به دایره فریت فرودگاه مراجعه کرد و پس از کسب اجازه ورود، بار را به منظور تشریفات گمرکی به ترمینال مخصوص فرودگاه فرستاد. در این بخش دایره ارزیابی گمرک محتویات محموله را بررسی می‌کند و درصورت وجود کالای غیرقانونی و ممنوعه، آن کالا از بار اصلی جدا می‌شود.

مرحله چهارم: تشریفات گمرکی مراحل مخصوص به خود را دارد؛ در این بخش بازرس بار را کاملا چک می‌کند و پس از تایید همه چیز مجوز گمرکی (پته سبز گمرکی) را صادر می‌نماید که در آن وزن و تعداد بسته‌ها مشخص شده و براساس همین مجوز، شرکت حمل‌ونقل بارنامه و تگ بار را صادر می‌کند.

مرحله پنجم: در این بخش باید تگ بار روی کالا چسبانده می‌شود که این کار نیز برعهده دایره فریت فرودگاه است.

مرحله ششم: در آخر نیز شرکت حمل‌ونقل باید بار را تحویل یکی از خطوط هوایی بدهد تا آن را به مقصد موردنظر ارسال کند.

نکته: بسیاری از مراحل فریت بار مسافری به وسیله هواپیما در سایر روش‌های دریایی و زمینی نیز یکسان است؛ از بسته بندی و صدور بارنامه گرفته تا تشریفات گمرکی و انتقال بار به وسیله شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی.

فریت بار مسافری با هواپیما

قیمت و هزینه‌های فریت بار مسافری

در فریت بار مسافری علاوه‌بر آنکه باید براساس میزان وزن بار مبلغی را پرداخت کنید، باید هزینه‌های جانبی دیگری را در دستورکار خود داشته باشید. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • صدور بارنامه
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • برای بارهای ویژه مانند کالاهای خطرناک، حیوانات زنده و جنازه
  • شیوه بسته‌بندی برای هر کالا
  • اندازه و وزن بسته
  • ارزش مرسوله
  • فاصله میان کشور مبدا و مقصد
  • ارسال بار از مقصد به شهری دیگر
  • حمل بار از مبدا تا فرودگاه امام خمینی یا بنادر جنوبی ایران مثل بندرعباس
  • درصورت لزوم انبارداری کالا
  • تحویل گرفتن و انجام تشریفات گمرکی در مقصد توسط شرکت باربری

باتوجه به شرایط موجود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر وسایل‌تان حساس و شکستنی نیست، خودتان در خانه آن را بسته‌بندی کنید تا هزینه‌هایتان کاهش پیدا کند. فقط یادتان نرود اگر خواستید خودتان وسایل حساس و گران‌بهایتان (از قبیل: آینه، شیشه، بوفه) را بسته‌بندی کنید، از جعبه‌های چوبی کمک بگیرید.

از سوی دیگر، کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا قوانینی خاص مربوط به جعبه‌های چوبی دارند و مسافران را ملزم می‌کنند تا تمامی جعبه‌ها را سم‌پاشی کنند تا در مقصد مشکلی قانونی برایشان به وجود نیاید. مدارک سم‌پاشی نیز به بارنامه الصاق می‌‌شود.

درنهایت آنکه باتوجه به آنکه وسایل برقی داخل و خارج ایران از نظر ولتاژ برقی باهم تفاوت دارند، بهتر است آن‌ها را فریت نکنید و تنها به وسایلی کوچک و ضروری همچون لپ تاپ و موبایل بسنده کنید.

فریت بار مسافری با هوایپما

مزایای فریت بار مسافری

قطعا کسی دلش نمی‌خواهد که بابت اضافه بار پول کلانی را پرداخت کند و قطعا به دنبال راه جایگزین می‌گردد. پس بدون آنکه بحث را به درازا بکشیم، به سراغ مزایای اصلی فریت بار مسافری می‌رویم تا با کارکردهای بیشتر آن آشنا شوید:

هزینه پایین فریت بار

قیمت اضافه بار به ازای هر کیلو زیاد است و اگر وسایل زیادی برای ارسال داشته باشید، حتما باید آن را فریت کنید. در این روش مبلغ کمتری به ازای هر کیلو از شما خواسته می‌شود و قاعدتا تصمیمی عاقلانه‌تر است.

ایمن بودن فریت بار

به خاطر بسته‌بندی مناسب، لیبل زنی دقیق و بارگیری درست معمولا هیچ مشکلی هنگام فریت بار به وجود نمی‌آید و مرسوله در امنیت و سلامت کامل به مقصد می‌رسد.

انتخاب آزاد خطوط هوایی

لزومی ندارد که بار خود از همان خط هوایی ارسال کنید که خودتان به عنوان مسافر از خدماتش بهره می‌برید. درواقع می‌توان خط هوایی فریت بار را انتخاب کرد و هزینه کمتری را نیز متحمل شد.

سرعت تحویل بالا

اگر بخواهید بار را خود در کمترین زمان ممکن دریافت کنید، فریت بار نسبت به حمل‌ونقل اختصاصی گزینه بهتری است.

کالاهای ممنوعه در فریت بار مسافری

برای آنکه به درستی محموله خود را ارسال کنید، بهتر است با قوانین فریت بار آشنا باشید. معمولا در بحث حمل‌ونقل بین‌المللی هر کشوری قانون مخصوص به خودش را دارد و بعضی از ممنوعیت‌ها نیز جهانی و موردپذیرش همگان است.

در بحث فریت بار مسافری نیز کالاهایی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را در سطوح بین‌المللی جابه‌جا کرد و غیرقانونی و خطرناک به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی این کالاهای ممنوعه می‌پردازیم:

  1. لوازم آرایشی و بهداشتی مانند: ادکلن، عطر، اسپری، نرم‌کننده‌ها، شامپو، الکل
  2. تجهیزات نظامی مانند: انواع اسلحه
  3. ترشی‌جات و انواع سرکه
  4. انواع فیلم و CD و DVD
  5. کالاهای باارزش مانند طلا و نقره، سنگ‌های قیمتی، عتیقه جات، نسخ خطی، آثار هنری و تاریخی، قالی و قالیچه دستباف و هر چیزی که بخشی از آثار فرهنگی تاریخی ایران باشد.

فریت بار مسافری با هواپیما

مدارک مورد نیاز فریت بار مسافری

برای تکمیل فرآیند فریت بار باید اسناد و مدارک هویتی خود را به همراه باشید. این موارد عبارتند از:

  • کارت ملی و کپی آن برای گیرنده و فرستنده
  • گذرنامه
  • کپی پاسپورت گیرنده و فرستنده بار
  • کپی بلیت سفر
  • آدرس و مشخصات کامل گیرنده و فرستنده
  • لیست کامل لوازم به همراه ابعاد
  • تکمیل فرم ارسال بار
  • تکمیل لیست محتویات بار (عدل بندی)
  • کپی کارت ملی اعضای خانواده یا وکیل قانونی (درصورت نبود مسافر و صاحب بار)

* حضور خود مسافر هنگام فریت بار ضروری است. ولی اگر مسافر از قبل کشور مقصد رفته باشد، باید اعضای خانواده و یا وکیل قانونی حضور داشته باشد.

بارنامه فریت بار

برای حمل بار هوایی، دریایی و یا زمینی از یک کشور به کشوری دیگر باید حتما بارنامه مخصوص به هر یک صادر شود. بارنامه حاوی تمامی اطلاعات اصلی محموله و مسافر است. همچنین بارنامه یک کد یازده رقمی دارد و سه رقم سمت چپ آن نشان‌دهنده کد آن شرکت هواپیمایی است و بر روی برچسب چسبانده می‌شود.

این برچسب باعث می‌شود تا نوع بار، مبدا و مقصد، حجم و تعداد بسته‌ها مشخص شود و هنگام باربری و بارگیری و پرواز هیچ مشکلی به وجود نیاید.

حتما مطالعه کنید: بارنامه چیست

نکات تکمیلی درباره فریت بار مسافری

  • عدم الزام به یکسان بودن شرکت هواپیمایی مسافر و شرکت فریت بار
  • انتخاب یک شرکت حمل‌ونقل مجاز و بااعتبار برای صدور بارنامه
  • عدم دریافت هزینه از سوی گمرک ایران برای انجام تشریفات گمرکی
  • شرکت مسئول فریت بار باید مکانی مشخص در فرودگاه داشته باشد.
  • هزینه صدور بارنامه به شرکت حمل بار داده می‌شود.
  • به خاطر رقابت میان شرکت‌های حمل، قیمت‌ها در مسیرهای یکسان با هم فرق دارند. به همین خاطر قبل از فریت بار از آژانس‌های گوناگون استعلام قیمت بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا با ابعاد گوناگون فریت بار مسافری آشنا شویم و قوانین و هزینه‌ها و باید و نبایدهای این روش حمل بار را توضیح دهیم. اگر شما هم تاکنون تجربه‌ای در این حوزه داشته‌اید، حتما با پی اس پی اکسپرس در میان بگذارید. درصورت هرگونه پرسشی در خصوص حمل‌ونقل بین‌المللی می‌توانید با شماره 02142281 تماس بگیرید.

سوالات متداول

فریت بار مسافری چیست؟

اگر مسافری قصد داشته باشد بار غیرتجاری و به نسبت سنگین خود را به خارج از کشور بفرستد، می‌تواند با ندادن هزینه‌ای برای اضافه‌بار از روش فریت بار استفاده کند.

آیا برای فریت بار هوایی نیاز به بارنامه است؟

بله برای فریت کردن کالا باید بارنامه از سوی شرکت حمل‌ونقل صادر شود و هزینه‌ای نیز بابت آن پرداخت گردد.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LinkedIn_logo_initials.png
لینکدین

ما را دنبال کنید

تلگرام

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

ما را دنبال کنید

درباره ما

پی اس پی اکسپرس، یکی از بهترین شرکت های پست بین المللی در ایران است که با داشتن نمایندگی‌های فعال در چین، ترکیه، امارات و سوریه آماده خدمت رسانی به کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان در زمینه حمل سریع بین المللی هوایی، ترخیص، واردات، صادرات و غیره است. 

تماس با ما

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پی اس پی اکسپرس ممنوع است