۲۹ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۹

مهر گزارش می‌دهد؛

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

کرمانشاه- طرح نهضت ملی مسکن با وجود دغدغه دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور بر تسریع اجرای آن، همچنان به کندی پیش می‌رود و مردم هنوز هم در چشم انتظاری بسر می‌برند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: یکی از مهمترین خواسته‌ها و نیازهای اولیه هر انسان داشتن سرپناه است که امروزه با توجه به مسائل اقتصادی و بحران‌های معیشتی شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تهیه و رفع این نیاز برای مردم سخت و تا حد زیادی غیر ممکن شده است.

در پی بروز معضل تهیه مسکن، در انتخابات ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برنامه تأمین مسکن جوانان با وعده ساخت یک میلیون مسکن در هر سال را مطرح کرد و این وعده پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور با عنوان طرح نهضت مسکن ملی همچنان ادامه داشته و اقدامات و تأکیدات بر تحقق آن ادامه دارد.

در پی سفر اخیر رئیس جمهور به استان یزد طی مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن رئیس جمهور تهیه و تأمین مسکن را دغدغه جدی مردم دانست و برای رفع این دغدغه عزم جدی دولت خود را اعلام کرد و همراه با وزیر راه و شهرسازی خود برای ساخت تعداد بالایی مسکن در سال آینده و تحویل آنها به مردم ابزار امیدواری کرد.

با وجود اینکه طرح ساخت مسکن، چراغی از امید را در دل مردم روشن کرده و به طور جدی توسط رئیس جمهور دنبال می‌شود اما با گذشت حدود یک سال در برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه هنوز پیشرفت مناسبی نداشته و مردم با وجود بروز تورم و افزایش نرخ هر روزه مسکن، همچنان چشم انتظار اجرای جدی‌تر این طرح هستند.

خبرگزاری مهر کرمانشاه پیش از این به دلیل کندی روند طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه و افزایش قیمت مسکن، گزارش‌هایی با عنوان «افزایش نامتعارف اجاره بها در کرمانشاه / اجاره‌ها نیازمند نظارت جدی» و «مردم کرمانشاه چشم انتظار نهضت ملی مسکن / زمین‌های دولتی اختصاص یابد» را منتشر کرده و هم اکنون نیز به دنبال بررسی علت کندی ساخت و سازها و روند پیشرفت این طرح در استان کرمانشاه است.

بر اساس آنچه که در جلسات شورای مسکن استان کرمانشاه مطرح شده، تأمین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن یکی از موضوعات مهمی بود که برای رفع این نیاز مقرر شد تمامی دستگاه‌هایی که زمین مازاد در اختیار دارند، بخشی از آن را مشخص کنند و در خدمت اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان کرمانشاه قرار دهند.

در این جلسات با تاکید بر ساماندهی بافت‌های فرسوده و تأمین زمین دستور تشکیل ۲ کمیته در این زمینه با قید فوریت داده شد اما تاکنون هیچ خبری از تشکیل این ۲ کمیته و اقدامات انجام شده برای تسریع روند ساخت و سازها نیست و اجرای این طرح کماکان با مشکل زمین و کندی بیش از اندازه در استان کرمانشاه مواجه است.

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

خانه‌های «بساز در رو» در طرح مسکن ملی نخواهیم داشت

استاندار کرمانشاه در تازه‌ترین نشست خود به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم برگزاری منظم و کارآمد جلسات شورای مسکن در استان کرمانشاه، اظهار کرد: موضوعاتی که در این جلسه مطرح می‌شود باید کارشناسی شده باشد و نباید مسائل غیرکارشناسی و سرسری در این جلسه مطرح شود.

محمد طیب صحرایی افزود: اگر موضوعی کارشناسی شده نباشد نمی‌توانیم در چند ساعت جلسه شورای مسکن تصمیم درستی درباره آن بگیریم زیرا نتیجه آن تصمیمات خلق‌الساعه‌ای می‌شود که دود آن فقط به چشم مردم می‌رود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین موضوعات بدون کارشناسی از دستور کار جلسه خارج می‌شود و تا زمانی که کارشناسی روی آن صورت نگیرد در جلسه مطرح نخواهد شد.

صحرایی با بیان اینکه سه شاخص کیفیت، سرعت و قیمت باید در ساخت واحدهای طرح جهش تولید مسکن لحاظ شود، بیان کرد: هرکسی بتواند این سه شاخص را در ساخت واحدها رعایت کند، چه بخش خصوصی باشد و چه دولتی، ما آماده همکاری همه جانبه هستیم و او را حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم کیفیت فدای سرعت و قیمت شود، عنوان کرد: به طور قطع در این پروژه کیفیت حرف اول را می‌زند و ما در این پروژه دیگر «بساز و دررو» نداریم و هر کسی چنین پروژه‌هایی بسازد، باید جوابگو باشد و خودش آسیب پروژه را جبران کند.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های استان در این زمینه، عنوان کرد: این انتظار وجود دارد که از توان پیمانکاران و توان کارخانجات تولید مصالح خود استان استفاده شود و بخش خصوصی اگر در این زمینه تخفیف اعمال کند، به طور قطع سازندگان واحدها هم تشویق می‌شوند که مصالح خود را از خود استان تهیه کنند.

صحرایی اضافه کرد: همچنین در اجرای این طرح باید از توان قرارگاه‌های کشوری مانند قرارگاه امام حسن (ع) که در امر ساخت مسکن فعال است، استفاده شود تا از این طریق بتوانیم قیمت ساخت و ساز را بیش از پیش پایین بیاوریم و می‌توانیم طرح نهضت ملی مسکن را به‌صورت یک‌طبقه در این شهرستان‌ها احداث کنیم.

وی، بر پیش‌بینی تقویم زمانی برای اجرای پروژه‌های طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد و گفت: یک جوان باید بداند که تا چه مدت منتظر بماند که صاحب خانه شود و باید برای شروع هر پروژه در این طرح یک تقویم زمانی داشته باشیم و بر اساس آن کارها پیش رود.

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

استاندار کرمانشاه در ادامه نکات ضروری در طرح جهش تولید مسکن را تأمین زمین، نیروی انسانی و منابع مالی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ضرب الاجل داده شده کارهای خوبی در بحث شناسایی زمین صورت گرفته و در جلسات بعدی باید این امر پیگیری شود.

پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در کرمانشاه قابل دفاع نیست

صحرایی اظهار کرد: در بحث نیروی انسانی هم ما به نیروی ماهر نیاز داریم و در این زمینه فنی و حرفه‌ای باید پای کار بیاید و کارگری که در این ساختمان‌ها فعالیت می‌کند باید گواهی لازم برای انجام این کار را داشته باشد.

لزوم توجه جدی به «معماری اسلامی» در ساخت واحدهای مسکن ملی

وی به برخی شاخص‌های ضروری در ساخت مسکن اشاره کرد و با تاکید بر لزوم بکارگیری معماری اسلامی در ساخت واحدهای مسکونی گفت: شهرسازی و خانه سازی ما باید از معماری اسلامی برخوردار باشد و این‌طور نباشد که کسی در خانه خود آرامش نداشته باشد.

صحرایی بر مسئله تراکم هم تاکید کرد و افزود: متأسفانه کرمانشاه در حال حاضر متراکم‌ترین شهر کشور است و همین شلوغی و تراکم موجب شده خیلی‌ها آرامش و آسایش نداشته باشند.

استاندار کرمانشاه گفت: تراکم طرح مسکن ملی در کرمانشاه نباید به گونه‌ای باشد که تراکم را در شهر بالا ببرد و باید به این مسئله توجه جدی شود.

وقتی عملکرد مدیری «صفر» است، صندلی او خالی بماند بهتر است

صحرایی در راستای پیگیری بیشتر و دریافت علت کندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز با تاکید و انتقاد از کندی روند ساخت و سازها در استان کرمانشاه، اظهار کرد: پیشرفت استان کرمانشاه در این زمینه ناچیز و غیر قابل قبول است و در برخی از آمارها توان هیچ‌گونه دفاعی نخواهیم داشت.

وی افزود: در برخی شهرستان‌ها پیشرفت ساخت و ساز مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در حد صفر بوده و این سوال مطرح می‌شود که آیا مدیری در آن شهرستان وجود دارد با خیر و اگر حضور دارد، علت آمار و پیشرفت صفر چیست و مسئولان مربوطه در آنجا تاکنون چه کاری انجام داده‌اند؟

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه همه ما در جایگاه خود اول خادم مردم هستیم و سپس حافظ آبروی نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد: اگر عملکرد یک مدیر در حد صفر است پس صندلی وی خالی بماند بهتر است چرا که همه ما متعهد هستیم و با هیچکس تعارف نداریم‌.

صحرایی با اشاره به رصد جایگاه مدیریتی مسئولان و نحوه عملکرد آنها، تاکید کرد: مسئولی که در جایگاه مدیریتی خود عملکرد خوب و قابل قبول نداشته باشد، شایسته مدیریت نبوده و نبود وی بهتر است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شروع به کار این دولت در راستای تحقق وعده این دولت برای ساخت هر سال یک میلیون مصوبات هریک از استان‌ها در مسکن مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت طرح نهضت ملی، اظهار کرد: ۲۴ هزار هکتار زمین متعلق به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار این طرح قرار گرفته و در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در خصوص انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی نیز سند حدود ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی مازاد دولتی به نام وزارت راه ثبت شده است.

وی افزود: مرحله بعد از تأمین زمین، آماده سازی اراضی بوده که البته با تأمین منابع عملیات آن در برخی از شهرها آغاز شده است چرا که زمین خام قابل استفاده نبوده و در صورت واگذاری به مردم و یا ساخت واحدهای مسکونی باید آماده سازی شده و بستر خدمات زیربنایی مانند آب و فاضلاب و گاز فراهم شود.

بذرپاش با بیان اینکه برای اجرای عملیات آماده سازی تعداد زیادی از اراضی تأمین اعتبار صورت گرفته است، عنوان کرد: اجرای عملیات آماده سازی اراضی طبق قراردادی به بنیاد مسکن تحویل داده شده و عملیات اجرای آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت خانه‌های طرح مسکن مهر مطرح کرد: تحویل مسکن مهر از ماه آینده آغاز خواهد شد و تکمیل و تحویل پروژه‌ها با پیشرفت بالای ۹۰ درصد در اولویت هستند و سپس پروژه‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در اولویت قرار خواهند گرفت.

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

بذرپاش گفت: فرآیند تکمیل واحدها و تحویل اراضی آماده شده به مردم برای ساخت واحد مسکونی از ماه آینده سرعت خواهد گرفت و مردم شیرینی آن را خواهند چشید.

وی در مورد تأمین زمین و اراضی مورد نیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین‌ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن، سند بخش دیگر باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آنها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

احتمال افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان

وی در ادامه با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است.

از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه شود و زمان بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش به توافق با دستگاه‌هایی که در زمینه ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.

بلاتکلیفی متقاضیان کرمانشاهی در طرح نهضت ملی مسکن

سهراب کریمی، یک از شهروندان کرمانشاهی است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند امید دوباره در دل مردم ایجاد کند، اظهار کرد: با وجود اینکه این طرح بسیار کمک کننده به مردم در تهیه مسکن خواهد بود اما تاکنون در استان کرمانشاه نتیجه‌ای خاصی نداشته و از زمان اعلام شروع این طرح با وجود انجام ثبت نام‌های اولیه هنوز شرکت کنندگان اقدام خاصی مشاهده نکرده‌اند.

وی افزود: بر اساس آنچه که تاکنون شنیده شده، متقاضیان مسکن ملی در استان کرمانشاه پس از گذشت حدود یک سال هنوز مبلغی برای آن واریز نکرده و در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بریم.

این شهروند کرمانشاهی با تاکید بر اینکه نرخ مسکن روز به روز در حال افزایش است، عنوان کرد: باوجود نرخ بالای تورم و افزایش هر روزه مسکن مردم از این طرح استقبال خوبی داشته و بسیاری از مردم متقاضی دریافت مسکن در این طرح هستند اما ظاهراً در استان کرمانشاه با روند بسیار کندی در بخش پذیرش و ساخت و سازها پیش می‌رود.

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

کریمی با اشاره به اینکه کمتر از پنج ماه دیگر فصل جابه‌جایی منازل آغاز می‌شود، گفت: با آغاز فصل جابه‌جایی‌ها احتمال اینکه باز هم شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم زیاد است و تقاضا برای مسکن نیز بالا می‌رود و این امر باعث بروز مشکل در تهیه مسکن خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده ۱۲۰ هزار واحد سهم استان در طرح نهضت ملی مسکن است، بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیئت دولت مبنی بر اینکه واحدهای مسکونی متقاضی محور باشد، راه و شهرسازی استان کرمانشاه موظف است در صورت افزایش تعداد واجدین شرایط بیش از سهمیه استان، سهمیه بیشتر را نیز تأمین کند.‌

مهرداد آهکی از تأمین ۴۴۱ هکتار از اراضی استان کرمانشاه برای طرح نهضت ملی خبر داد و افزود: در ابتدا ۲۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان کرمانشاه ثبت نام کردند و طی بررسی‌های انجام شده ۵۷ هزار نفر متقاضی واجد شرایط شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: خوشبختانه زمین به میزان کافی شناسایی شده ولی حدود ۱۳ درصد از زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و به‌زودی نیز با همکاری نهادهای دولتی، بقیه زمین مورد نیاز معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل تأمین زمین در شهرهای کرمانشاه و سرپل‌ذهاب است، تصریح کرد: زمین در شهرستان‌های کنگاور و صحنه به اندازه‌ای تأمین شده است که می‌توانیم طرح نهضت ملی مسکن را به‌صورت یک‌طبقه در این شهرستان‌ها احداث کنیم.

آهکی بیان کرد: ۱۳۰ هکتار از اراضی دانشگاه رازی کرمانشاه شناسایی شده و این زمین‌ها آماده انتقال سند به‌نام وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به لزوم تشکیل کمیته بافت ارزشمند و تدوین طرح جامع بازآفرینی و مشارکت بافت ارزشمند شهر کرمانشاه در طرح نهضت ملی مسکن، عنوان کرد: باید ساکنان این مناطق را به مشارکت در ساخت ترغیب و حتی آنها را به مشارکت چند نفره تشویق کنیم تا بتوانیم زمین‌ها و منازل کوچک این مناطق را به‌وسیله ادغام آنها به زمین‌های بزرگ تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ما خود را ملزم به پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرایی در پروژه‌ها می‌دانیم زیرا با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و مشخصات فنی و جانمایی مناسب، مردم برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مشتاق می‌شوند.

آهکی با اعلام اینکه ثبت نام در طرح نهضت ملی در زمان‌های مختلف اعلام می‌شود، افزود: سامانه به مناسبت‌های مختلف برای ثبت نام باز می‌شود و اگر هم تعدادی واجد شرایط باشند از معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم، سامانه برای ثبت نام متقاضیان باز شود.

واریز آورده ۴۰ میلیونی توسط ۸۵۰۰ نفر در استان کرمانشاه

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در مورد اقدامات انجام شده در استان بیان کرد: کمتر از ۲ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن در استان فعال بود که با توجه تسهیلات ۴۰۰ میلیونی در کلان شهرها و ۳۰۰ میلیونی در شهرهای کوچک‌تر، تعداد زیادی ثبت نام کردند و هم اکنون ۳۳ هزار واحد فعال که عملیات عمرانی روی آن در حال انجام است در استان وجود دارد و در حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر آورده ۴۰ میلیونی خود را واریز کرده‌اند.

سرعت کند «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه/مردم چشم انتظار تحقق وعده‌ها

وی پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی را ۱۹ درصد عنوان کرد و افزود: در استان ۳۹۰ هکتار زمین در جای بسیار مناسب دارای فضای ورزشی، سبز و نمایشگاهی و اراضی محدوده ویلایی و آپارتمانی در حال طراحی است و علاوه بر آن تأمین زمین یکصد هکتاری مورد نیاز در حال انجام است و پیشرفت مناسبی حاصل شده است.

آهکی با اشاره به مشکل کمبود زمین در استان کرمانشاه گفت: در سرپل ذهاب اراضی مرغوبی وجود دارد و با توجه به محدودیت‌های تأمین اراضی در سطح استان و لزوم توجه به این نکته که اراضی، کشاورزی نباشند و امکان خدمات رسانی و تأمین آب و برق و گاز فراهم باشد، علیرغم محدودیت‌ها در سطح استان تأمین زمین در حال انجام است.

وی تاکید کرد: به فکر تأمین زمین هستیم و تاکنون نیز تأمین زمین برای ۳۳ هزار نفر ثبت نامی انجام شده و ما خود را ملزم می‌دانیم برای سنوات آتی تأمین زمین را انجام دهیم تا وزارت راه و شهرسازی از این نظر مشکلی نداشته باشد.

آهکی یادآور شد: شناسایی و تأمین حدود ۵۰۰ هکتار زمین دیگر در استان در حال انجام است و تاکنون مانع عملیاتی و اجرایی نداشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های ویژه بافت فرسوده عنوان کرد: بافت فرسوده کرمانشاه ریز دانه است و ما در حال تشویق و ترغیب مرم هستیم تا از امکاناتی که دولت در نظر گرفته استفاده کنند و بافت‌های فرسوده استان با تجمیع ملک‌های کوچک، بهسازی و نوسازی شود که در این راستا بنرهایی نیز در سطح شهر نصب شده است.

کد خبر 5686172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      3 0
      کجای کاری پالاوان تو همدان اصلا ماشینش نیست که حرکت کنه ‌.حالا تو کرمانشاه کند ناراضی هستی .خبر داری کجا تند حرکت می کنه به رییسی بگیم نزاره اونجا تند بره تا همه جا یک نواخت و اهسته پیش برند تا دوره رییسی هم‌به سر بیاد
    • سعید دهقان IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 0
      من ساکن یزد هستم و طی سفر رئیس جمهور به بخشی که مسکن و شهرسازی برای مشکلات مسکن ایجاد کرده بود مراجعه کردم و خب هیچ کس من و مردمی که اونجا بودن بابت طرح مسکن ملی رو یاری نکرد و همه فقط گفتن به دلیل شرایط اقتصادی فعلا منوال همینه ، مسکن های 400 ملیونی الان شده 1 ملیارد و 200 و پولش و تا تهش باید داد
    • یحیی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      3 0
      بعد از 2 سال فقط اسم مسکن ملی میشنویم
    • قاسم IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      تا فص جابخ جایی چیزی نمانده و مسکن ملی بعد از 2 سال فقط زمینه
    • الهه IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 0
      اقایا رئیسی معیشت و مسکن مردم دریاب
    • سید IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 0
      دولت اینقدر معطل کرد که خونه ای که میتونست با ۶۰۰تومن تحویل بده حالا باید ۹۰۰و یک میلیارد تحویل بده. مشکل وینه هنوز هم دولت کاری نمیکنه و بست نشسته. رای به رییسی اشتباه بزرگی بود
    • حنانه IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      4 1
      مسئولان فقط حرف می زننند کدام مسکن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • یونش IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 0
      مسئولان با مشکلات مردم بازی می کنند و براشون اهمیتی نداره
    • مریم IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      باسلام ما برای مسکن ملی فقط ثبت نام کردیم منتظر یم پبامک بیاد پول واریز کنیم ولی هنوز خبری نیست ما که پامون لب گوره حداقل‌ سر پناهی باشه برای فرزندم
    • AE ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      3 1
      ما سه مرحله پرداخت کردیم،تو کرمانشاه
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 0
      زمین رایگان به مردم نمیدهند . زبان فارسی نمیفهمند