نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 15:10

پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۰۰ تن گندم در مازندران/ تعیین ۳۰ مرکز خرید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به تعیین ۳۰ مرکز خرید گندم گفت: بیش از ۱۷۵ هزار تن گندم در استان تولید شود که از این میزان بیش از ۱۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران در نخستین جلسه کارگروه استانی خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان مازندران با اعلام اینکه اطلاع‌رسانی لازم به کشاورزان در خصوص زمان آغاز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان از طریق رسانه‌ها اعم از جراید و صدا و سیما صورت گیرد، افزود: مراکز خرید دانه روغنی کلزا از نیمه دوم اردیبهشت ماه و گندم از نیمه دوم خرداد تجهیز شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با اشاره به وجود آمادگی لازم جهت خرید تضمینی، اضافه کرد: با اعلام جهاد کشاورزی در هر شهرستان مراکز خرید تضمینی آن فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

خیریانپور  با تاکید بر ایجاد بسترهای مناسب در مراکز خرید به منظور تسهیل در تحویل محصول کشاورزان به مراکز تعاونی روستایی، از سازمان جهاد کشاورزی خواست پیگیری لازم را به منظور تجهیز امکانات مراکز خرید تضمینی در مناطق بالادست به عمل بیاورد.

وی یادآور شد: به منظور پیشگیری از بروز مشکلات در پرداخت وجه محصول تحویلی از کشاورزان خواست قبل از مراجعه به مرکز خرید و تحویل محصول علاوه بر ثبت اطلاعات خود در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی، یک حساب بانکی فعال در بانک کشاورزی نیز داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران درباره خروج گندم تولیدی کشاورزان مازندران از استان، بیان کرد: مجموعه نیروی انتظامی با همکاری دستگاه های ذیربط کنترل و نظارت لازم به منظور مراقبت و پیشگیری از خروج گندم را از استان را اعمال کنند.

عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن کلزا از طریق ۱۰ مرکز خرید در مازندران خریداری شد که با توجه به ۸ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا در سال جاری و پیش بینی تولید بیش از ۱۴ هزار تن انتظار می‌رود با تدابیر دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۱۷ مرکز، آمادگی لازم برای شروع عملیات خرید تضمینی کلزا در استان را دارند، اضافه کرد: برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم جهت راه‌اندازی و فعال‌سازی این مراکز با تمامی امکانات لازم در شهرستان‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن کلزا از طریق ۲۷ مرکز خرید در مازندران خریداری شد که با توجه به رشد سطح زیرکشت گندم در استان از ۵۴ هزار هکتار در سال گذشته به بیش از ۵۸ هزار هکتار در سال جاری و پیش‌بینی تولید بیش از ۱۷۵ هزار تن انتظار می رود شاهد رشد خرید تضمینی این محصول در استان به رقمی بیش از ۱۰۰ هزار تن باشیم.

وفایی‌نژاد درباره تعداد مراکز خرید گندم در استان، اظهار کرد: با توجه به سطح زیرکشت و تولید گندم در هر شهرستان، ۳۰ مرکز خرید به منظور تحویل گندم کشاورزان استان در نظر گرفته شده که این تعداد در صورت اعلام نیاز سازمان جهاد کشاورزی افزایش خواهد یافت.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172347

مهمترین اخبار ایران و جهان: