نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 10:34

درمان ۵۸ کودک ناشنوا در سیستان و بلوچستان

زاهدان- رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان از درمان ۵۸ کودک ناشنوا در سیستان و بلوچستان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، علیرضا مالکی در تشریح این خبر، گفت: پنجاه و هشتمین عمل کاشت حلزون شنوایی در استان سیستان و بلوچستان بر روی یک کودک پنج ساله انجام و از این پس، جلسات تربیت شنیداری و گفتار درمانی این کودک به مدت یکسال به صورت کاملاً رایگان در این بیمارستان برگزار خواهد شد.

مالکی ادامه داد: کودک پس از کاشت حلزون به تدریج با آواها و صداها آشنا شده و سخن گفتن را می‌آموزد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۸ تاکنون که این بخش راه اندازی و بیش از ۸۰۰ کودک و بزرگسال کم شنوا و ناشنوا غربالگری انجام و برای ۴۰۰ بیمار پرونده تکمیل شده و پرونده این افراد پس از انجام ارزیابی‌های مختلف و بررسی امکان بهبود شنوایی از طریق تمرینات گفتار درمانی و تربیت شنوایی، در کمیسیون کاشت حلزون بررسی می‌شود.

مالکی گفت: از آنجا که هزینه تأمین این پروتز بالاست، بخش زیادی از هزینه توسط هیئت امنای ارزی و مبلغ باقیمانده توسط خانواده بیمار پرداخت می‌شود و به همین دلیل، پروسه تأمین پروتز مقداری به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه برای نه بیمار دیگر نیز پروتز شنوایی تأمین شده که به زودی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: هم اکنون تعدادی پرونده نیز به تأیید کمیسیون زاهدان رسیده و در انتظار دریافت پروتز کاشت حلزون هستند.

وی همچنین در خصوص شرایط افرادی که کاندید دریافت کاشت حلزون می‌شوند گفت: کودکانی که کم شنوایی حسی-عصبی شدید تا عمیق دو طرفه دارند، در زمان کاشت سن بسیار کمی دارند مثلاً چند ماهه تا حداکثر چهار سال، بزرگسالانی که دارای کم شنوایی حسی-عصبی عمیق هستند، افرادی که از ابزارهای کمک شنوایی نظیر سمعک بهره نمی‌برند، کودکانی که حداقل سه ماه کلاس توانبخشی شرکت کرده و نتیجه مطلوبی را کسب نکرده باشند و افرادی که به برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دسترسی دارند می‌توانند از این امکان بهره مند شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1238847

مهمترین اخبار ایران و جهان: