نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 18:57

غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در توانمندسازی آنها موثر است

با نزدیک شدن فصل گرما و تعطیلی مدارس، دانش آموزان فراغت بیشتری پیدا می کنند و لزوم برنامه ریزی در خصوص استفاده بهینه از فرصت در اختیار، بیش از گذشته رخ می نمایاند؛ چرا که غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در توانمندسازی آنها موثر است.

خبرگزاری فارس - گلستان: در گذشته به دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امکان و ضرورت برنامه ریزی در خصوص غنی سازی و حتی پیگیری اوقات فراغت دانش آموزان کمتر احساس می شد. چرا که زمین های خاکی متعدد در گوشه و کنار شهر و تیرک های چوبی از یک طرف و دروازه های گل کوچک در کوچه پس کوچه های شهر ها و روستاها از سوی دیگر قبل از پایان سال تحصیلی نو نوار می شدند و هیاهوی دانش آموزان و غریو شادی آنها را انتظار می کشیدند. البته این تنها یک طرف داستان بود و شرکت دانش آموزان در فعالیت های اقتصادی و کمک به اقتصاد خانواده، وقت چندانی برای دانش آموزان باقی نمی گذاشت که بتوان برای آن برنامه ریزی کرد.

اما در سال های اخیر با افزایش تعداد کلاس های آموزشی و کمک آموزشی، کاهش زمین های خالی در سطح شهر ها و حتی روستاها به دلیل ساخت و ساز های گسترده که امکان بازی های دسته جمعی را از کودکان و نوجوانان گرفته، ساخت و  سازهای صنعتی که امکان بازی های فیزیکی و حرکتی را در منزل را از کودکان سلب کرده و  از طرفی نفوذ فضای مجازی به حوزه سرزمینی اوقات فراغت و تغییر ذائقه خانواده ها و کودکان در نحوه پر کردن این اوقات باعث شده تا متولیان امر به فکر برنامه ریزی در جهت غنی سازی و استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در تابستان بیفتند.

سید عبداله سید کتولی مدیر آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول در این باره معتقد است: اوقات فراغت، تعریف و گستره بسیاری دارد و تنها مخصوص ایام خاصی نیست اما در تابستان برای قشر دانش‌آموز و دانشجو به دلیل تعطیلی سیستم آموزشی و فرهنگی کشور، اهمیت خاصی پیدا می کند. چرا که چگونگی گذران این اوقات، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه است.

وی افزود: استفاده مطلوب و هدفمند از این اوقات می‌تواند تأثیر مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد و توانمند سازی آنان در حیطه های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی داشته باشد. در حقیقت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود که با هدف‌ رشد همه‌جانبه شخصیت دانش‌آموزان، استمرار فعالیت‌های پرورشی، تربیتی، ورزشی و آموزشی، ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های فنی، حرفه‌ای و هنری دانش آموزان، تقویت روحیه خودباوری، همیاری و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان، فراهم‌سازی زمینه‌های مشارکت دانش آموزان و اولیا آنان در جهت شرکت عملی در سازندگی کشور و به تبع آن رشد مهارت‌های آنها و کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول با بیان اینکه برنامه‌ریزی اوقات فراغت برای دانش‌آموزان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: تعامل مدیران با خانواده ها در توسعه بهبود فضای آموزشی و غیر آموزشی موثر است و مدیران مدارس نیز در این امر باید شریک باشند و در مسیر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان گام بردارند و از امکانات و فضای موجود در مدارس برای این امر استفاده کنند. هماهنگی مدرسه با خانواده در طول باعث می شود شناخت کلی از دانش آموزان و روحیات آنها حاصل شود و برنامه ریزی در جهت غنی سازی اوقات فراغت با شناخت و بینش حاصل شده آسان تر است.

وی همچنین به جنگ ترکیبی دشمن و نفوذ از طریق فضای مجازی به داخل خانه ها اشاره کرد و بیان داشت: تغییر ذائقه نسل جوان به واسطه ظهور فضای مجازی کلید خورده است و باید برای مقابله با افسردگی و خمودگی دانش آموزان و بازگرداندن فضای نشاط به جامعه به ویژه در اوقات فراغت تلاش کرد و در این بین نهادهایی مثل هلال احمر، بسیج دانش آموزان، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، کانون ها و پایگاه های فرهنگی مساجد و اداره ورزش و جوانان نیز می توانند همگام با آموزش و پرورش برای ایجاد روحیه نشاط و فضا سازی یاریگر آموزش و پرورش باشند.

سید کتولی در خصوص استفاده از فرصت پیش رو در خصوص توانمند سازی دانش آموزان گفت: تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست و می توان از این فرصت در کنار پرداختن به امور سرگرم کننده و تفریحی به آموزش برخی مهارت ها نظیر آموزش های فنی و حرفه ای و باز آموزی و جبران برخی دروس نیز پرداخت.

وی اظهار کرد: شرکت در کلاس های مهارتی و آموزشی و کسب یک مهارت می تواند در کنار تحصیل و کسب مهارت های آکادمیک در آینده شغلی دانش آموزان نیز موثر باشد و آنها را برای دستیابی به زندگی آسان تر یاریگر باشد. هر چند غنی سازی اوقات فراغت نیز اگر با هدف و برنامه ریزی شده باشد، خود نیز به عنوان عاملی که در افزایش اعتماد نفس و برخی مهارت های اجتماعی، بسیار قابل اعتنا است و در تربیت شهروندانی مسئولتی پذیر و آینده محور موثر است. در حقیقت نگاه به اوقات فراغت نباید تک بعدی باشد و از این ظرفیت و موقعیت باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

خواسته اصلی مردم گلستان از مسئولین این است که با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلی مدارس، فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان احیا شود و به صورت مداوم فعالیت کند. متاسفانه مدتی است، این کانون فرهنگی در استان گلستان از مهرماه 1401 بدون سرپرست باقی مانده و مشخص نیست که آیا برنامه ای برای اوقات فراغت دانش آموزان درنظر گرفته شده است یا خیر؛ دغدغه خانواده ها در گلستان باعث شد تا پویش «کانون پرورش فکری گلستان، 9 ماه بدون مدیرکل و سرپرست»  راه اندازی شود و عده ای از این بابت نگرانند.

باتوجه به وضعیت فرهنگی فعلی در جامعه و هجوم نوجوانان به فضای مجازی، اوقات فراغت آنها را باید مدیریت کرد تا در مسیر درستی حرکت کنند و علی رغم تعطیلی مدارس در ایام تابستان، نیاز است تا با یک برنامه ریزی دقیق توسط خانواده ها و فعالیت مداوم مراکز فرهنگی و همچنین همیاری ادارات در این خصوص به رشد صعودی نوجوانان و جوانان و توانمندسازی آنها در ایام تابستان کمک کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271591

مهمترین اخبار ایران و جهان: