نیوز سیتی!
14 بهمن 1401 - 15:49

کسی نمی‌تواند منکر استقلال، ازادی و جمهوریت این کشور شود

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه امروز استقلال و آزادی بر کشور ما حاکم است، گفت: مردم کشور ما در سرنوشت کشورشان دخیل هستند و کسی نمی‌تواند این موضوع را منکر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز با اشاره به معارف انقلاب اسلامی، اظهار داشت: این معارف را ما باید مکرر مرور کنیم تا اگر جایی خواستیم اقدامی انجام دهیم که با این معارف سازگار نیست از آن اقدام پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: اولین بحث که در باب توحید بود را در چند خطبه عرض کردیم و بحث دوم که از هفته قبل آغاز شد در رابطه با دشمن شناسی بود.

امام جمعه شیراز افزود: گفته شد که از پایه‌های اساسی هر حرکت دینی و الهی آن است که ما بدانیم این حرکت‌ها دشمن دارد. در آیه ۱۱۲ سوره انعام خدای متعال می‌فرماید "در طول تاریخ که پیامبران آمدند برای همه آنها دشمن وجود داشته است." این که فرض کنیم ما انقلاب کرده‌ایم و می‌خواهیم حرف حق بزنیم و کسی دشمن ما نخواهد بود اشتباه است، حق، دشمن دارد. بله نباید کسی دشمنی کند اما واقعیت این که در عالم برخی طرفدار باطل هستند و با حق دشمنی می‌کنند، لذا باید روی دشمن شناسی کار کنیم.

دژکام ادامه داد: بعد از شناخت دشمن باید دشمن ستیز باشیم، چنانچه قرآن کریم دشمنان اصلی ما را معرفی کرده است. در همین آیه مبارکه سوره انعام خدا دشمنان را از شیاطین انس و شیاطین جن معرفی کرده است، از انسانها افراد شیطان صفت دشمن انبیا بوده اند و دشمن حق، قرآن کریم چند دسته را به عنوان دشمن حق معرفی کرده که وظیفه هر انسان مسلمانی است که آنها را بشناسد و در مقابل آنان بایستد.

او گفت: بعد از آن قرآن کریم در جاهای مختلف از روش‌های دشمنان در دشمنی کردن سخن گفته است، اینها را باید بخوانیم و بیاموزیم، باید در محفل قرآن شاگردی کنیم، اینکه ما نیز در مقابل دشمن باید چه کار کنیم باز هم در قرآن کریم این کتاب آسمانی که مایه سعادت ما است آمده است.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، به تناسب هفته ای که پیش رو داریم پنج مناسبت را یادآور می‌شوم، اولین مناسبت امشب و فردا که میلاد مسعود حضرت امیر المومنین است که خدمت همه شما براداران و خوهران تبریک عرض می‌کنم و از خدا می‌خواهیم که ما را یک لحظه از ایشان و اولادشان جدا نکند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه فردا اول ایام اعتکاف است که مثل همه سالهای گذشته مراسم اعتکاف در مسجد جامع شهدای شیراز هم مثل سایر نقاط استان و کشور برگزار خواهد شد که ما از همه آنها که می‌‌آیند و در این مراسمات معنوی شرکت می‌کنند التماس دعا دارم و از خدا می‌خواهم که عبادات این افراد را به احسن وجه بپذیرد.

دژکام تاکید کرد: مناسبت دیگر، از جهتی که حضرت امام علی علیه السلام در حکم پدر برای جامعه اسلامی است روز میلاد ایشان روز پدر نامگذاری شده است، پدر بودن یک شاخصه‌هایی دارد، در روایتی از حضرت امام علی است که ویژگی‌های پیامبر را برای فرزندش توضیح می‌دهد، در بخشی از این روایات امام می‌فرماید رفتار پیامبر آنقدر کریمانه بود که برای همه مردم در حکم پدر بود، ما هم اگر می‌خواهیم عنوان پدر بودن را داشته باشیم باید سعی ‌کنیم صفات این بزرگواران در ما وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مناسبت چهارم در روز دوشنبه روز وفات حضرت زینب کبری (س) هست که مجالس و محافل برای این بانوی مقاومت و صبر و بردباری که پیام کربلا را به همه عالم رساند را به صورت ویژه انجام می‌دهید.

وی افزود: اما مناسبت پنجم که می‌خواهم قدری در مورد آن صحبت کنم روز نیروی هوایی است که چهارشنبه ۱۹ بهمن است. نیروی هوایی ارتش در ابتدای انقلاب کاری کردند که دل همه ما را گرم کردند و عظمت و اقتدار خود را به نمایش گذاشتند و همه دنیا را مبهوت خودشان و همه ایرانی ها را مجذوب خود کردند، هرچه زمان بگذرد ما مدیون این عزیزان بوده و هستیم.

دژکام ادامه داد: البته مسیر ارتش و نیروی هوایی از آن روز شروع شد و بعدها افتخارات فراوان آفریدند. یک نمونه از چهره‌‌های تابان نیروی هوایی شهید والا مقام شهید عباس دوران است، کسی که به قلب دشمن در بغداد زد تا عظمت ایران و اسلام را یک بار دیگر اثبات کند. مرد بزرگی که با حرکت قهرمانانه خود به دشمنان اسلام اثبات کرد هدف آنها که نابودی ایران اسلامی است تحقق پیدا نخواهد کرد، این روز را پیشاپیش به همه نیروهای ارتش خصوصا نیروی هوایی ارتش و همه نیروهای مسلح پرافتخار تبریک می‌گویم و از تمام مجاهدت هایی که آنها کرده اند تشکر می‌کنم و از خدا عزت روز افزون و سربلندی آنها را می‌خواهم.

دژکام گفت: بنده می‌خواهم در همین قسمتی که مناسبت را عرض کردم ناظر به یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اشاره‌ای کنم، محوری ترین شعاری ما در سال ۵۷ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، این شعار چهار محور دارد که هیچ کدام از این چهار محور اصلی که برگرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی ما بود قابل رد و انکار نیست. با کدام‌ یک از این محورها می‌توان مخالفت کرد؟ آیا ما می‌خواهیم استقلال نداشته باشیم؟ مستعمره باشیم؟ چه کسی می‌خواهد؟ قطعا هیچ جوانمردی قبول ندارد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: آزادی محور دوم است که در مورد آن صحبت خواهم کرد، چه کسی با آزادی مخالف است؟ جمهوریت را چه کسی می‌تواند منکر شود؟ آیا کسی می‌خواهد بگوید رای و نظر مردم دخیل نباشد؟ در رژیم شاه مردم دخیل نبودند، الان هستند. جمهوریت چیزی است که شعار ما بوده همینطور اسلامی بودن، چه کسی با خداوند دشمنی و مخالفت دارد؟ مردم ما دوستان خداوند هستند، ایران ما اسلامی است. بنابرین این چهار شعار که محور اهداف ما بوده را کسی نمی‌تواند رد بکند.

وی گفت: امام‌ روز اولی که وارد کشور شدند خطاب به فرماندهان نظامی گفتند ما می‌خواهیم شما آقای خودتان باشید، این یعنی استقلال، آمریکایی ها می‌گفتند فرماندهان شما باید نوکر افسران ما باشند. کدام را می پسندیم؟ این را امام ما و مردم انقلابی ما و شهدای ما و نیروهای مسلح ما برای کشور به ارمغان آوردند که گفتند ما آقای خودمان هستیم. امید که بعد از این هم برای تحقق همه آرمان های انقلاب اسلامی محکم خواهیم ایستاد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1016991

مهمترین اخبار ایران و جهان: