نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 17:15

تصویب معاهده انتقال محکومان بین قزاقستان و ازبکستان

نمایندگان پارلمان قزاقستان لایحه معاهده انتقال محکومان بین این کشور و ازبکستان را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مجلس قزاقستان معاهده بین این کشور و ازبکستان در مورد انتقال زندانیان را به تصویب رساند.

بر اساس مقررات این سند، شهروندان قزاقستان که در ازبکستان محکوم به زندان شده‌اند در صورت ابراز تمایل می‌توانند دوره مجازات را در میهن خود بگذرانند.

بنابر سخنان «اسیت چیندالی‌اف»، معاون دادستان کل قزاقستان، مذاکرات برای امضا این سند چندین سال بود که ادامه داشت و قبل از انعقاد آن، فرآیند مهاجرتی، اعمال بزهکارانه اتباع دو کشور در قلمرو یکدیگر و تاثیر بر وضعیت جرم و جنایت مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دادستانی کل در میان 225 شهروند ازبکستانی که در قزاقستان دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، نظرسنجی انجام داد و همه آنها تمایل برای گذراندن دوران محکومیت در کشور خود ابراز کردند.

چیندالی اف در ادامه ابراز اطمینان کرد: 20 شهروند قزاقستان که دوران محکومیت خود را در ازبکستان می‌گذارنند نیز با بازگشت به کشور خود برای ادای دوره مابقی مجازات مخالفت نخواهند کرد.

ضمنا طبق این تعهد، برای انتقال شخص زندانی به میهن درخواست و رضایت خود فرد لازم است. فرد محکوم شده برای استرداد به کشور دیگر باید تابعیت این کشور را داشته باشد. همچنین مدت زمان باقیمانده از اجرای حکم باید حداقل یک سال باشد. همچنین هر دو کشور باید با انتقال وی موافقت کنند.

گفتنی است که در صورتی که فرد محکوم شده استقلال و امنیت کشور را تهدید می‌کند، انتقال وی با قوانین ملی کشور مغایرت داشته باشد یا فرد زندانی بدهی مالی داشته باشند یا محاکمه پرونده‌اش تکمیل نشده باشد، وی مسترد نمی‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 984947

مهمترین اخبار ایران و جهان: