نیوز سیتی!
16 بهمن 1401 - 15:01

حکایتی شیرین از خدمت‌رسانی یک طلبه جهادی در خوی/ پدری که زمان تولد هر دو فرزندش نبود

حجت‌الاسلام درایش در اکثر بحران‌های کشور برای خدمت‌رسانی به مردم حضور یافته است. فرزند اولش در غیاب او و در هنگام خدمت‌رسانی پدر به سیل‌زدگان آق‌قلا متولد شد و حالا زمان تولد دومین فرزندش نیز در خوی مشغول خدمت‌رسانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حامد درایش امام مسجد قائمیه حیدرآباد استان البرز است. طلبه‌ای که این روزها در شهرستان خوی برای انجام فعالیت و کمک به زلزله‌زدگان حضور یافته و در بسیاری از بحران‌های پیش آمده در کشور نیز نقش‌آفرینی داشته است؛ حالا با کوله‌باری از تجربه آن هم در روزهای ابتدایی تولد فرزند دومش، برای کمک‌رسانی راهی این منطقه زلزله زده شده است.


حجت‌الاسلام حامد درایش

فرماندهی گروه‌های جهادی را به دست گرفتیم

او بلافاصله پس از وقوع زلزله در منطقه خوی، به همراه پنج نفر از اعضای گروه جهادی مرهم هیأت احلی من العسل که زیرنظر مسجد قائمیه محله فعال است، داوطلبانه در منطقه حاضر شده‌اند تا به بهبود شرایط اهالی ساکن در مناطق زلزله‌زده کمک کنند. او می‌گوید: «به دلیل حضور در دیگر بحران‌های کشور از جمله سیل آق قلا، زلزله پلدختر، سی‌سخت و سرپل ذهاب، تجربه خوبی برای مدیریت شرایط بحرانی داریم و اکنون با تکیه بر همین تجربه، هریک از ما با استقرار در ۵ نقطه مختلف خوی، فرماندهی و مدیریت گروه‌های جهادی را عهده‌دار شده‌ایم تا کارها و کمک‌رسانی‌ها را سازماندهی کنیم. پس از گذشت چند روز، با شبکه‌سازی، توانسته‌ایم تعداد خود را به ۱۵۰ نفر افزایش دهیم. ضمن اینکه طی چند روز حضور خود در خوی با نیروهای پُرتلاش هلال احمر و سپاه نیز همکاری لازم را داشته‌ایم.»

راه‌اندازی چندین کمپ و شکل‌گیری اتاق وضعیت

این طلبه تلاشگر و دیگر دوستانش در ابتدای حضورشان در منطقه، به شناسایی اولیه منطقه پرداختند و سپس با ارتباطاتی که داشتند کمک‌هایی دریافت کردند و به جانمایی کمپ‌ها و راه‌اندازی چندین کمپ هزار نفره اقدام کردند. راه اندازی اتاق وضعیت و پیگیری نیازهای کمپ‌های سطح شهر و روستاها از دیگر اقدامات آن‌ها بوده است. به گفته حجت‌الاسلام درایش اکثریت اهالی این منطقه پس از وقوع زلزله به حدی دچار رعب و وحشت شده‌ بودند که حتی حاضر نمی‌شدند، وارد منازل خود شوند تا اقلام گرمایشی از جمله پتو و ... را برای در امان ماندن از سرمای جانسوز منطقه خارج کنند که آنان به اتفاق اعضای گروه‌های جهادی پذیرفتند، وارد منازل خود شوند و برخی از اقلام ضروری را از منازل خود خارج سازند.»

کمک‌رسانی دردکشیده‌ها به دردمندان امروز

یکی از ایده‌ها و اقدامات قابل توجه حاج آقا درایش، کمک گرفتن از مردمان مناطقی است که بحران را لمس کرده‌اند و از درک خوبی نسبت به این شرایط برخوردارند. او در این راستا با ارتباطاتی که با مناطق بحران زده قبلی داشت، درخواست اعلام فراخوانی برای کمک به زلزله‌زدگان خوی را داد تا از مردمانی که این درد را چشیده‌اند، کمک‌هایی برای اهالی خوی دریافت شود که این فراخوان با استقبال خوب مردمان چنین مناطقی روبه رو شد. او در این باره می‌گوید: «در واقع هدف ما این است که با این‌کار از مردمان مناطقی همچون سی‌سخت، پلدختر و... که قبلاً دچار بحران شده بودند و محبت مردم را چشیده بودند درخواست کنیم که اکنون به هموطنان‌شان در خوی که دچار بحران شده‌اند، محبت کنند و به نوعی لطف گذشته مردم به منطقه خودشان را بدین شیوه جبران کنند که مردم مشارکت خوبی داشتند و از این طریق کمک‌های بسیاری جمع آوری شد.»

موکب‌هایی که به عشق امیرالمؤمنین برپا شدند

این طلبه فعال در واقع حلقه واسط برای جمع‌آوری این کمک‌ها شد و اکنون نیز در حال برقراری ارتباطاتی با منطقه بحران‌زده کنونی است تا در حوادث غیرمترقبه بعدی به‌واسطه این ارتباطات بتواند از اهالی این مناطق کمک‌هایی را دریافت کند. حجت‌الاسلام درایش می‌گوید: «در این شرایط بحرانی نیز مناسبت‌های روز و حفظ نشاط مردم را از یاد نبردیم و با برقراری جلساتی با سازمان تبلیغات اسلامی، در تلاش برای تدارک مراسمی در این فضا برای ایام دهه فجر، ولادت امیرالمؤمنین (ع) و... هستیم و تاکنون در این راستا چندین موکب صلواتی را نیز برپا کرده‌‌ایم. برپایی دو موکب در شهر و سه موکب در روستاها و توزیع چای میان مردم از اقدامات او در این منطقه است.»

خودمان باید مقید به گفته‌هایمان باشیم

او که همواره در عمده بحران‌های کشور سعی کرده حضور داشته باشد و به سهم خود خدمت رسانی کند، معتقد است این محبت و عشق به مردم را از امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) آموخته که در این شرایط باید مصداق عینی آن را برای مردم به نمایش بگذارد. این طلبه دغدغه‌مند حضور در کنار مردم برای انجام کارهای جهادی را به نوعی کار تبلیغی می‌داند و می‌گوید: «باید خودمان به هر آن چیزی که به مردم می‌گوییم و برای آن‌ها تجویز می‌کنیم، مقید باشیم به طور مثال اگر مردم را به سمت جهاد فرا می‌خوانیم لازمه آن این است که خودمان هم کف میدان باشیم و وقتی مردم شاهد حضور ما در صحنه باشند، آن‌ها نیز پای کار خواهند آمد.»

کمک‌رسانی به مردم فرضتی برای جهاد تبیین

او با همین دیدگاه خود در صف اول انجام کارهای جهادی قرار گرفته و حتی این شرایط بحرانی را نیز فرصتی مناسب برای آگاه‌سازی مردم یافته و علاوه بر کمک به مردم، زمان بسیاری را صرف گفت‌وگو با آن‌ها درباره مسائل اخیر و اغتشاشات کشور کرده و توانسته در این زمینه روی افکار مردم و تغییر دیدگاه آنان بسیار اثرگذار باشد. این طلبه سخت کوش، علت قرار گرفتن در شرایط دشوار این منطقه برای خدمت‌رسانی به مردم را به دلیل پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) و مکتب حاج قاسم عنوان می‌کند و می‌گوید: «در هر زمانی که هر مشکلی باشد ما به کمک مردم می‌شتابیم و برایمان فرقی نمی‌کند که کجا و تحت چه شرایطی باید فعالیت کنیم؛ چرا که تنها هدف ما خدمت‌رسانی است و امیدوارم پاداش امور ما با ختم شدن عاقبت‌مان به شهادت دریافت شود.

طلبه‌ای که موقع تولد فرزندش در حال خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بود

حجت‌الاسلام درایش در راه خدمت‌رسانی به مردم در بحران‌های مختلف کشور، بارها رنج دوری از خانواده را به جان خریده و هیچ اتفاقی حتی پدر شدن نتوانسته او را از این مسیر ارزشمند منحرف کند و خانواده نیز پس از مشاهده میزان عشق او برای خدمت به مردم هیچ وقت با انجام کارهای جهادی‌اش حتی در بدترین شرایط ممکن مخالفتی نکرده‌اند. او می‌گوید: «دختر اولم فاطمه حسنی در زمان وقوع سیل در آق‌قلا به دنیا آمد که در زمان تولد او به دلیل کمک به سیل‌زدگان این منطقه حضور نداشتم و دختر دومم فاطمه سلما نیز چند روز قبل متولد شده است و فقط در یک فرصت کوتاه توانستم او را ببینم و سپس داوطلبانه به خوی اعزام شدم که امسال روز پدر کنارشان نبودم و به شدت دلتنگ‌شان هستم.»

به کمک آشپزخانه‌های هیأت‌ها و مساجد در خوی بیایید

این روحانی به اقلام مورد نیاز این منطقه نیز اشاره کرد و بر ارسال وسایل گرمایشی به عنوان نیاز مبرم منطقه تأکید دارد و می‌گوید: «علاوه بر اقلام گرمایشی نیاز شدیدی به چادرهایی مناسب فصل زمستان وجود دارد، تاکنون چادرهای زیادی ارسال شده که تابستانه بودند و به دلیل سرمای زیاد منطقه این چادرها قابل استفاده نیستند. هیأت‌ها و مساجد کشور چندین آشپزخانه مردمی برپا کردند. از مردم درخواست داریم که از این آشپزخانه‌ها حمایت کنند؛ چراکه به دلیل چند روز فعالیت و طبخ غذا، اکنون اقلام مورد نیاز آنان روبه اتمام است و برای سرپا ماندن، نیازمند کمک‌های مردمی هستند.»

علاقه‌مندان به کمک به زلزله‌زدگان خوی می‌توانند کمک‌های نقدی خود را جهت تهیه لوازم مورد نیاز منطقه، به شماره ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۲۰۵۶۷۸۴‏ به نام «گروه جهادی مرهم استان البرز» واریز کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1020191

مهمترین اخبار ایران و جهان: