نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 13:01

تاریخ ایل شاهسون کتاب می‌شود/ کاش این کتاب ۵۰ سال پیش نوشته می‌شد

کتاب ایل شاهسون جنوب کشور که به بررسی، تاریخ شاهسون و حضور آنها در جنوب می‌پردازد، به قلم ناصر جمالی، نویسنده و پژوهشگر در حال تدوین است و تا آینده نزدیک روانه بازار می‌شود.

ناصر جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، خبر از نگارش کتاب ایل شاهسون جنوب کشور داد و گفت: پس از نگارش کتاب انارستان عشق (گذری بر تاریخ شهر ایج) مصمم شدم با توجه به اینکه آنگونه که شایسته است به ایل بزرگ شاهسون در جنوب کشور پرداخته نشده بود، کتابی را به این ایل اختصاص دهم.

وی افزود: در این راستا نیاز بود به مستندات تاریخی این ایل در جنوب می‌پرداختم، زیرا آن طور که در خور و شان ایل برزگ شاهسون بود، کتابی نیافتم که این خود، انگیزه مضاعفی در من به وجود آورد تا بتوانم تحقیقات بیشتری به صورت میدانی در بین ترک زبان‌های شاهسون انجام دهم که با توجه به کوچ‌رو بودن آنها قبل از تخته قاپو شدن، در اقصا نقاط جنوب پراکنده شده اند.

نویسنده کتاب ایل شاهسون تصریح کرد: برای نگارش این کتاب تحقیقات میدانی و مصاحبه‌هایی با ریش سفیدان، مطلعان و فرهیختگان ایل شاهسون و ترک زبان‌ها در سطح گسترده‌ای انجام دادم و تاکنون کتابی در حدود 700 صفحه در 12 فصل تدوین شده است.

جمالی بیان کرد: این کتاب شامل فصل‌هایی از تاریخ شاهسون‌ها می‌شود که شامل تاریخ شاهسون‌های بغدادی، مطالعه جامع در خصوص روستای محمدآباد استهبان (به عنوان بزرگترین روستای شاهسون‌نشین جنوب) تبارشناسی شاهسون‌های روستاهای مناطق خیر استهبان، روستاهای هرگان، حاجی‌آباد، شهرستان نی ریز، شهرستان فسا و روستاهای ششده و قره بلاغ، مرودشت، استهبان، شیراز، زرین دشت، بافت کرمان، مهاجرینی که از نی‌ریز و استهبان به خراسان و برخی شهرهای شمالی کشور مهاجرت کرده‌اند، می‌شود.

وی با بیان اینکه در کتاب ایل شاهسون یک فصل به فرهیختگان شاهسون اختصاص یافته است، گفت: نوشتن کتاب ایل شاهسون سبب شد، تعداد زیادی از شاهسون‌هایی که حدود یک قرن از روستاهای نی‌ریز و استهبان مهاجرت کرده بودند، از اجداد و نیاکان خود مطلع شوند و به دیدار همدیگر بروند.

نویسنده کتاب ایل شاهسون گفت: امیدوارم پس از چاپ و رونمایی کتاب، شاهد اثر بخشی آن در ایل بزرگ شاهسون در نقاط مختلف کشور و انتقال آن به نسل‌های آینده باشیم.

جمالی در پاسخ به این سوال که با توجه به کوچ‌رو بودن شاهسون‌ها و پراکندگی آنها که در نقاط مختلف ایران، آیا اطلاعات همه گروه‌های این ایل در کتاب آمده است، اظهار داشت: ممکن است در این کتاب نامی از عده‌ای از آنها برده نشده باشد که امیدوارم عزیزان ایل بزرگ شاهسون مرا ببخشند واین پژوهش را بپذیرند. ای کاهش 50 سال پیش این پژوهش در مناطق جنوب انجام می‌شد که به مراتب پژوهشی ارزنده‌تر داشتیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 970147

مهمترین اخبار ایران و جهان: