نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 03:02

واکنش دارنده مدال برنز جهان به حضور مربی قرن در تهران/ اخلاقی: ما و کشتی به گردن هم حق داریم

دارنده مدال برنز جهان و مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: اینکه محمد بنا، اکبر فلاح، علیرضا رضایی و دیگر بزرگان آمده‌اند تا در دل استان تهران فعالیت کنند اتفاق بسیار بزرگی است.

حبیب الله اخلاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص حضورش در مناطق محروم خراسان جنوبی و آموزش کشتی به نوجوانان اظهار داشت: بردن نام مناطق محروم شایسته مردمان سرزمین من نیست و با توجه به مردمان با استعدادی که در روستاها حضور دارند واژه کم برخوردار مناسب‌تر از هر کلمه‌ای است. زمانی که من در فدراسیون حضور داشتم ارتباطات خوبی را با هیأت‌های کشتی استان‌ها برقرار کردم که در این میان عباس سروری یکی از پرکارترین را اعضای هیأت استانی است.

وی افزود: در سال ۹۵ با اعتمادی که رسول خادم به من کرد به عنوان رئیس انیسیتو فدراسیون کشتی انتخاب شدم و در آنجا تجارب بسیار زیادی را به دست آوردم و از بزرگان درس‌های زیادی گرفتم. از همان زمان یادم است عباس سروری در خراسان جنوبی که مردم ارتباط زیادی با کشتی نداشتند دست به برگزاری مسابقات مختلف زد. بعد از آن هم کلاس‌های مربیگری و داوری برگزار کرد، که در نوع خود قابل توجه بود. فعالیت عباس سروری باعث شد تا ما هم به بحث مربیان و داوران توجه بیشتری را داشته باشیم.

دارنده مدال برنز جهان در خصوص وضعیت کشتی استان خراسان جنوبی گفت: این استان از سال ۹۵ به بعد که برنامه‌های مختلفی برای گسترش کشتی داشته است. پیشرفت‌های بسیار زیادی را کرده است و وقتی در این استان حضور پیدا کردم این پیشرفت‌ها را به چشم دیدم. در اسفند ماه مسابقات نوجوانان کشوری را در پیش رو داریم که انتظار زیادی هم از این نوجوانان نمی‌رود، اما پیشرفت بسیار خوبی را داشتند. در صدد این هستیم که قبل از شروع مسابقات نوجوانان کشور میزبان کشتی‌گیران نوجوان خراسان جنوبی در سالن میهن اسلامشهر باشیم.

* بعد از بازگشت از خراسان جنوبی دلتنگ‌شان بودم

اخلاقی در خصوص حس و حال خود درباره حضور در این استان و کار با این نوجوانان آن منطقه گفت: من 2 روز صبح و بعد از ظهر با این نوجوانان تمرین و با آنها زندگی کردم. تمام این کشتی‌گیران را در سن خردسالی دیده بودم و بعد از چند سال دوباره آنها را دیدم. بعد از بازگشت از خراسان جنوبی دلتنگ این بچه‌ها بودم حتی روز گذشته مربی آنها با من تماس گرفت و گفت بچه‌ها هوای شما را دارند. این اتفاق بسیار خوبی است؛ سوای هر موضوعی ارتباط خوبی است که برای کشتی‌گیران می‌تواند به وجود بیاورد. چه بهتر که تمام کشتی‌گیران ما این ارتباط را با استان‌های خودشان و مناطقی که کم برخوردار هستند داشته باشد تا بتوانند بچه‌های این مناطق را خوشحال کنند.

* حضور بزرگانی مانند بنا، فلاح، رضایی در کشتی تهران اتفاق بزرگی است

وی در خصوص حضور محمد بنا و بزرگان کشتی در استان تهران عنوان کرد: اینکه محمد بنا، اکبر فلاح، علیرضا رضایی و دیگر بزرگان آمده‌اند تا در دل استان تهران فعالیت کنند اتفاق بسیار بزرگی است. این موضوع باید الگوی تمامی استان‌های کشور باشد. کسانی که به هر نحوی ارتباطشان با تیم‌های ملی قطع شده است و همکاری ندارند نباید از کشتی کنار بروند و باید در استان‌های خود این انگیزه و علاقه‌مندی به کشتی را ببینند.

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی افزود: به عنوان مثال محمدعلی گرایی که امیدوارم سالیان سال برای تیم ملی افتخار آفرینی کند اگر روزی از تیم ملی کنار رفت، کشتی را کنار نگذارد و در همان استان خود، کشتی‌گیران با استعداد را پرورش دهد. خیلی از کشتی‌گیران استان فارس شاید امروز الگویشان محمدعلی گرایی است که او باید بعد از کنار رفتن از تیم ملی به آنها توجه کند تا آنها هم خودی نشان دهند.

اخلاقی تصریح کرد: ما در خیلی از مواقع دیدیم که چه کسانی که مربی بودند و چه کسانی که کشتی‌گیر بودند از تیم ملی که کنار رفتند کشتی را هم کنار گذاشتند و حتی در استان‌های خود هم کار نکردند.

* بنا الگوی سایر مربیان کشتی در کشور است

دارنده مدال برنز جهان در پاسخ به این سوال که محمد بنا می‌تواند الگوی سایر مربیان باشد تا بتوانند در استان‌های خود به فعالیت در کشتی ادامه دهند، گفت: امیدوارم این توجه در استان‌ها هم صورت بگیرد هرچند زحمت کشتی‌گیران بر دوش مربیان سازنده است، اما وجود این بزرگان می‌تواند انگیزه‌ای برای سایر مربیان و کشتی‌گیران باشد. محمد بنا با توجه به اینکه مربی قرن و بهترین مربی جهان بوده و آمده است تا کشتی را در استان تهران ادامه دهد. مربیان دیگر نباید به دنبال این باشند که من در تیم ملی بوده اکنون در استان کار کنم خودشان را از کشتی استان محروم نکنند. این اتفاق دو طرفه است که هم کشتی بر گردن ما حق دارد و ما هم و هم ما بر گردن کشتی حق داریم و باید این دین را ادا کنیم. امیدوارم دیگر بزرگان کشتی هم بیایند کمک کنند.

* باید از ظرفیت مدارس استفاده کنیم

رئیس انجمن کشتی دانش آموزی کشور با تأکید بر این موضوع که مسئولان دانش آموزی استان‌ها باید در مناطق کم برخوردار ورود کنند، گفت: مسئولان دانش آموزی استان‌ها هم باید در مناطق کم برخوردار ورود کنند. من اگر بخواهم نمونه‌ای از استعدادیابی در این مناطق را به شما بگویم این است که آن ها وقتی می خواستند که نفرات با استعداد و انتخاب کنند در وسط حیاط یک مدرسه کشتی پهن کردند و همه دانش آموزان با بهترین کردن دوبنده کشتی گرفتند تا نفرات با استعداد شناسایی شوند. حتی در بعضی از مواقع هم به دلیل استقبال دانش آموزان در همان و سطح حیاط مدرسه مسابقاتی را برای دانش آموزان برگزار کردند. ببینید قهرمان پروری باید از همین سن شروع شود نه سن های بالاتر.

وی افزود: مدارس بهترین فرصت هستند که می‌توان از آن استفاده کرد به همه همکاران در انجمن‌های دانش آموزی استان‌ها اعلام کرده‌ام که با مدارس در ارتباط باشند تا بتواند از فضاهای مختلف مدارس استفاده کنند. در واقع باید از مدارس استفاده شود نه اینکه بعد از تمام شدن ساعت تدریس درب مدرسه ها را ببندند و کاری انجام ندهند. حتی در یک جلسه هم که بودیم، نوری وزیر آموزش و پرورش حضور داشت به این موضوع اشاره کرد و گفت مدارس نباید بعد از ساعت تدریس بسته شوند و باید از تمام امکانات و ظرفیت های مدارس استفاده شود.

اخلاقی در ادامه عنوان کرد: از فضاهایی که در مدارس وجود دارد می‌توان برای ورزش‌های مختلف استفاده کرد اگر در یک مدرسه تشک کشتی پهن شود آن تشک کشتی می‌تواند برای سایر رشته های ورزشی هم مورد استفاده قرار بگیرد. اگر فعالیت های خود در این زمینه را داشته باشند می‌توانیم شاهد گسترش ورزش در کشور باشیم.

* برای بررسی وضعیت کشتی در ورزش دانش‌آموزی به برزیل خواهم رفت

دارنده مدال برنز جهان در پایان خاطر نشان کرد: ۱۵ اسفند ماه به عنوان رئیس کمیته کشتی فدراسیون جهانی دانش آموزی به برزیل خواهم رفت تا مسابقات زیر ۱۵ سال دانش آموزی که در این کشور برگزار می‌شود را زیر نظر داشته باشم. این مسابقات المپیک دانش آموزی محسوب می‌شود. چرا که دانش آموزان کشورهای مختلف در بیست رشته ورزشی با هم رقابت می کنند. بازدید های من هم برای این است که شرایط را بسنجیم تا مسابقات جهانی را در مرداد ماه سال آینده در ریو برگزار کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1049632

مهمترین اخبار ایران و جهان: