نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 16:10

موانع برداشته شود، مردم مشتاق تولید هستند/ تورم در کشورمان برای عده ای منافع دارد

دبیر ‌هیات اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت حوزه علمیه خراسان با بیان این که شرایط تورمی باعث شده تا فعالیت های تولیدی سود کمتری نسبت به فعالیت های سفته بازی داشته باشد، گفت: اگر مسئولین موانع را بردارند، مردم مشتاق تولید هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تورم یکی از مهم‌ترین عارضه‌های آزاردهنده‌ای است که از ابتدای دهه ۵۰ دامن نظام اقتصادی کشورمان را گرفته و تاکنون نیز یک دلیل مشخص برای چرایی آن مورد اتفاق غالب اقتصاددانان قرار نگرفته است.

این در حالی است که مهم‌ترین راهکار درمان آن، بهبود تولید عنوان شده است، چراکه تولید، قائمه اقتصاد است و در صورت پاگرفتن، منجر به بهبود وضعیت اقتصادی از جمله شاخص تورم خواهد شد؛ موضوعی که رهبر انقلاب بارها به آن تاکید و امسال هم در شعار سال ۱۴۰۲ به صورت مستقیم به اهمیت رشد تولید و کاهش تورم اشاره کرده اند. ایشان چندروز پیش نیز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند. حال سوال این جاست که راه کاهش تورم، رشد تولید و همچنین نقش مردم در این زمینه چیست؟

بهبود شاخص های اقتصادی مانند تورم و تولید بر عهده مسئولان است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نعمتی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در شرایط فعلی، همه زمینه های بهبود وضعیت اقتصادی در دست دولت و حاکمیت است و باید از مسئولان مطالبه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش مردم در افزایش تولید و کاهش تورم افزود: ترجیح می دهم بیشتر از نقش مردم در افزایش تولید و کاهش تورم، درباره مطالبه گری از حاکمیت صحبت کنم. چون در شرایط فعلی، همه زمینه های بهبود وضعیت اقتصادی مانند تورم، تولید و رفع موانع آن در دست دولت و حاکمیت است. 

تورم در کشورمان برای عده ای منفعت دارد

حجت‌الاسلام نعمتی ادامه داد: همچنان که تورم برای بسیاری از سفته بازارن و دلالان سود دارد، عده ای از مسئولان، دستگاه ها و افراد نشسته بر مسندهای مهم کشور از این شرایط منفعت می برند و به خاطر همین منافع، عده ای حاضر نیستند از روند موجود فاصله بگیرند. چون به سختی می توانند این منافع را واگذار کنند.

قانون تسهیل در صدور مجوزها، منافع عده ای را از بین برد

وی درباره اهمیت افزایش منافع تولید گفت: در دوره جدید، وزارت اقتصاد به این سمت حرکت کرد که ظرف سه روز برای کسب و کارها مجوز صادر کند و چنانچه این اتفاق نیفتد فعالان اقتصادی پس از یک ماه به صورت خودجوش بتوانند کار و فعالیت اقتصادی شان را آغاز کنند. این موضوع یک بخشی از موانع تولید بود که رفع شد. اجرای قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار به معنای این است که شما قدرت تعدادی از دستگاه ها، کارمندان و مسئولان را از آن ها سلب کرده اید. طبیعتاً هیچ مسئولی به راحتی حاضر نیست از این قدرتی که در اختیارش گذاشته شده صرف نظر کند. این ها نشان می دهد که می توان منافع عده ای از شرایط تورمی را از بین برد.

نقش رسانه ها در اگاهی بخشی برای بهبود شرایط اقتصادی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نعمتی با بیان این که تورم یک مالیات غیرمنصفانه و ظالمانه و بیشتر بار آن بر دوش دهک های پایین جامعه است، گفت: مردم با روشنگری و آگاهی بخشی رسانه ها می توانند حقوق خود را استیفا و مطالبه کنند. مردم باید نظام پولی و بانکی را مجبور کنند تا از تصرف در اموال و دست بردن در جیب آن ها خودداری کنند.

مردم، مشتاق تولید هستند، به شرط این که...

دبیر ‌هیات اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت مطالبه گری درباره بهبود شاخص های اقتصادی گفت: اگر منافع عده ای از تورم از بین برود، شرایط ایجاد و راه اندازی کسب و کارها آسان شود و منفعت تولید بیشتر از سفته بازی و دلالی باشد همه مردم مشتاق تولید و افزایش ثروت و امکانات مادی خود هستند. بنابراین موانع تولید باید برطرف شود و این موضوع، بیشتر به دست مسئولان و حاکمیت است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138376

مهمترین اخبار ایران و جهان: