نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 11:13

گیشه ۶۰ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۲/ سالی که نکوست؟

برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها درباره افت مخاطبان اکران نوروزی به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، سینمای ایران نوروزی امیدوارکننده را پشت سر گذاشت.

خبرگزاری مهر- گروه هنر- زهرا منصوری: در آستانه سال ۱۴۰۲ اکران نوروزی سینمای ایران به سنت هر سال از ۲۵ اسفندماه با ورود چهار فیلم به چرخه اکران کلید خورد که به نسبت اکران نوروزی سال‌های قبل، کمترین آمار فیلم جدید به حساب می‌آمد و دلیل اصلی این ترکیب حداقلی هم برخی پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده همزمان با ماه مبارک رمضان بود که سبب شد صاحبان آثار رغبت چندانی به اکران فیلم خود در این مقطع نداشته باشند.

در کنار چهار فیلم «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ راهی پرده سینماها شدند، فیلم «خط استوا» هم دیگر فیلم اکران نوروز امسال بود که دو هفته زودتر و از چهارم اسفندماه اکران خود را آغاز کرده بود.

فیلم‌های موفقی همچون «بخارست»، «ملاقات خصوصی»، «چپ، راست» و انیمیشن «لوپتو» هم از واپسین فیلم‌های اکران سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آیند که مطابق آمار ادامه اکران آن‌ها در نوروز ۱۴۰۲ با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

چند نفر در نوروز ۱۴۰۲ به سینما رفتند؟

براساس آمار ثبت شده در سامانه سمفا، اگر بازه زمانی اکران نوروز ۱۴۰۲ را از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، مجموع مخاطبان سینمای ایران بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است که این آمار در قیاس با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروز ۱۴۰۱ نشان‌دهنده یک جهش قابل توجه است.

به تعبیر دیگر آمار مخاطبان سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۲ به رقم همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان، نسبت به اکران نوروز سال گذشته افزایشی در حدود ۳۵۰ هزار نفری داشته است که آماری امیدوارکننده به حساب می‌آید.

در میان فیلم‌های اکران نوروز هم بیشترین مخاطب را فیلم «فسیل» به نام خود ثبت کرده است. این فیلم تا به اینجا و در کمتر از یک ماه از آغاز اکران عمومی قریب به ۷۲۰ هزار نفر را به سالن‌های سینما کشانده است. اهمیت این آمار زمانی مشخص می‌شود که به یاد بیاوریم فیلم «سگ‌بند» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱، در بازه زمانی مشابه توانسته بود ۳۵۰ هزار نفر را به سینماها بکشاند که کمتر از نصف مخاطبان نوروزی فیلم «فسیل» محسوب می‌شود!

گیشه ۶۰ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۲/ سالی که نکوست؟
«ملاقات خصوصی» با فروش ۹۴ هزار قطعه بلیت، پرمخاطب‌ترین فیلم غیرکمدی اکران نوروز ۱۴۰۲ بود

بعد از «فسیل»، فیلم «بخارست» با ۱۲۲ هزار مخاطب (تنها در بازه زمانی اکران نوروز)، جایگاه دوم را دارد و می‌توان فیلم غیر کمدی «ملاقات خصوصی» را هم مورد ویژه اکران نوروز ۱۴۰۲ دانست که با ۹۴ هزار مخاطب (تنها در بازه زمانی اکران نوروز) جایگاه سوم جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های اکران‌شده در این بازه زمانی را از آن خود کرده است.

فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ چقدر فروختند؟

با احتساب همان بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ و برمبنای آمار رسمی ثبت شده در سامانه سمفا مجموع فروش فیلم‌های روی پرده در بازه اکران نوروزی امسال بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در قیاس با گیشه ۳۳ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۱ افزایشی نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد!

البته این درست است که بخشی از این جهش فروش مربوط به افزایش سالانه قیمت بلیت سینماها است که در هر سال هم تکرار می‌شود اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم از نظر تعداد مخاطبان هم اکران نوروز ۱۴۰۲ با افزایش استقبال مواجه بوده و این افزایش طبیعتاً به افزایش فروش ثبت‌شده در گیشه سینماها هم ضریب داده است.

گیشه ۶۰ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۲/ سالی که نکوست؟
«فسیل» در کمتر از یک ماه فروش خود را از مرز ۳۶ میلیارد تومان گذراند تا اولین مدعی اکران ۱۴۰۲ باشد

پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز ۱۴۰۲ فیلم «فسیل» است که در کمتر از یک ماه مجموع فروش خود را از مرز ۳۶ میلیارد تومان فراتر برده است.

کم‌فروش‌ترین فیلم در ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی اما «بچه‌های طوفان» است که تنها ۴۴۰ مخاطب داشته و مجموع فروشش تازه از مرز ۲۰ میلیون تومان عبور کرده است! هرچند همین فیلم هم در کمتر از یک ماه عملکرد بهتری نسبت به کم‌فروش‌ترین فیلم سال گذشته یعنی «پسران دریا» داشته که پس از چند ماه اکران عمومی تنها ۱۸ میلیون تومان فروش داشت!

بعد از «فسیل» اما «بخارست» با فروش ۶ میلیارد تومانی (تنها در بازه زمانی اکران نوروز)، «ملاقات خصوصی» با فروش نزدیک به ۵ میلیارد تومانی (تنها در بازه زمانی اکران نوروز) و «غریب» با فروش بیش از ۴ میلیارد تومانی فیلم‌های بعدی در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ به‌حساب می‌آیند.

این آمار و ارقام در حالی در گیشه نوروزی سینمای ایران به ثبت رسیده است که تا دو هفته دیگر و با کلید خوردن فصل اکران عید فطر، دور از انتظار نیست که با موج تازه‌ای از استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران در سینماها مواجه شویم و این نویددهنده بهاری امیدوارکننده برای سینمای ایران است؛ آیا این بهار می‌تواند سالی نکو را برای سینمای ایران تضمین کند؟

منبع: مهر
شناسه خبر: 1124532

مهمترین اخبار ایران و جهان: