نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 10:47

تحولات اوکراین| کی‌یف برای تغییر وضعیت جبهه نبرد به چند تانک نیاز دارد؟

سفر معاون وزیر دفاع و خارجه آمریکا به کی‌یف، وضعیت بحرانی در پایتخت اوکراین، انتقاد پاپ از تحویل خودروهای زرهی سنگین به کی‌یف به جای نشستن پای میز مذاکره و تاکید بر نقش تعیین کننده‌ ترکیه در حل بحران اوکراین، از جمله رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی "گاردین" به نقل از کارشناسان موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن گزارش داده است که کی‌یف باید حداقل 100 دستگاه تانک پیشرفته غربی دریافت کند تا بتواند یک عملیات ضدحمله موثر انجام دهد.

این نشریه اشاره کرده که تحویل اعلام شده 14 تانک چلنجر- 2 انگلیس و تمایل لهستان برای انتقال تانک لئوپارد به اوکراین را می توان آغازی برای افزایش کمک نظامی غرب به کی‌یف دانست. اما این تعداد برای تامین نیازهای ارتش اوکراین که در پایان سال 2022 از نیاز به دریافت 300 تانک خبر داده بود، کافی نیست.

این روزنامه تصریح کرده که در عین حال، انگلیس نمی تواند تحویل خود را افزایش دهد، زیرا تنها 227 دستگاه تانک چلنجر- 2 در نیروهای مسلح انگلیس وجود دارد.

گزارش ها حاکی از آن است که 13 کشور عضو ناتو بیش از 2.3 هزار تانک لئوپارد -2 دارند که حداقل 300 دستگاه از آنها در انبارها نگهداری می شود و وضعیت بسیاری دیگر اسفناک ارزیابی شده است. علاوه بر این، کارشناسان یادآور شدند که آموزش اولیه نیروهای نظامی اوکراین برای کار با این نوع تانک‌های غربی نیز  حداقل از سه الی شش هفته طول خواهد کشید.

در عین حال، بن والاس، رئیس وزیردفاع انگلیس، از دولت آلمان خواسته تا به کشورهای اروپایی اجازه دهد تا تانک های لئوپارد خود را به اوکراین منتقل کنند. به گفته وی، لهستان و فنلاند در حال حاضر آماده ارسال چندین دستگاه به کی‌یف هستند، اما سرنوشت بیشتر این موضوع به برلین بستگی دارد که باید مجوز رسمی این کار را بدهد.

بر اساس ارزیابی برخی کارشناسان، "اوکراین به یک آزمایشگاه تسلیحاتی برای غرب تبدیل شده است" زیرا هیچ یک از تسلیحات ارسالی به این کشور تا کنون در درگیری نظامی جدی مورد استفاده قرار نگرفته است.

این در حالی است که پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان نیز معتقد است که تحویل خودروهای زرهی سنگین از سوی غرب به کی‌یف "راهی به ناکجاآباد" است و برای حل و فصل اوضاع در اوکراین، باید همه پای میز مذاکره بنشینند و با هم تصمیم بگیرند که چگونه مکانیزمی را پیدا کنند که خواسته های همه طرفین را برآورده سازد.

پاپ واتیکان را به عنوان یک سکوی مذاکره پیشنهاد و تاکید کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز باید "بیشتر به صدای واقع گرایی و عقلانیت گوش داده و سعی کند از خواسته های خود پشت میز مذاکره دفاع کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلومبرگ: کی‌یف از آغاز جنگ 4 هزار سلاح و تجهیزات نظامی از غرب دریافت کرده است

آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد ه است که بر اساس محاسبات انجام شده، از زمانی که روسیه جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد، ایالات متحده و متحدانش بیش از 4 هزار سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار کی‌یف قرار دادند. 

در این گزارش آمده است که متحدان اوکراین تاکنون بیش از 4000 انواع خودروی زرهی، سامانه توپخانه، هواپیما و سایر سیستم‌های تسلیحاتی را برای کمک به کی یف در جنگ با روسیه در اختیار اوکراین قرار داده است. در حال حاضر برخی اعضای ناتو ارسال سلاح های تهاجمی‌تری را آغاز کرده‌اند و در این رابطه طی هفته‌های آینده انگلیس 14 دستگاه  تانک چلنجر- 2 را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

مقامات وزارت خارجه و پنتاگون برای دیدار با زلنسکی وارد کی‌یف شدند

وزارت امور خارجه ایالات متحده گزارش داده است که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و کالین کهل، معاون وزیر دفاع آمریکا در راس هیئتی، برای دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به کی‌یف سفر کردند. 

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا آمده است: «شرمن- معاون وزیر، جان فاینر- معاون مشاور امنیت ملی و کهل- معاون وزیر دفاع برای دیدار با رئیس‌جمهور زلنسکی، اعضای دفتر وی و مقامات ارشد اوکراینی به منظور تأیید مجدد حمایت دولت ایالات متحده به کی‌یف سفر کردند».

یادآوری شده که اعضای هیئت آمریکایی با نخست وزیر اوکراین و وزیر دفاع گفتگو کردند و موضوعاتی همچون انرژی، کمک به بازسازی کشور و تداوم حمایت های دفاعی مورد بررسی قرار گرفت.

پنتاگون:  آموزش نظامیان اوکراینی در آلمان باید قبل از بهار پایان یابد

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، تکید کرد که به پایان رسیدن دوره آموزشی و بازگشت نظامیان اوکراینی که در آلمان در حال آموزش هستند، به کشورشان تا قبل از بهار سال جاری بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، میلی گفت هدف این است که تسلیحات و تجهیزات ارائه شده به کی‌یف تحویل داده شود تا نظامیان آموزش دیده اوکراینی بتواند فوراً از آنها استفاده کند و آغاز این کار قبل از شروع باران های بهاری ایده آل خواهد بود.

میلی به همراه خبرنگاران روز دوشنبه از یک منطقه آموزشی در ایالت فدرال بایرن بازدید کرد و شخصاً با برنامه آموزشی حدود 500 نیروی نظامی اوکراینی که چند روز پیش وارد آلمان شده بودند، آشنا شد.

فرمانده نیروهای مسلح انگلیس: ارسال تانک به اوکراین باعث تضعیف ارتش ما خواهد شد

ژنرال پاتریک سندرز، فرمانده نیروهای مسلح انگلیس تاکید کرد که ارتش انگلیس با عرضه تانک های انگلیسی به اوکراین ممکن است تضعیف شود و ضرورت "حیاتی" به احیای توان نظامی و رزمی ارتش پس از این تحویل ها وجود دارد.

 این ژنرال انگلیسی گفت: تردیدی نیست که این انتخاب ما بر توانایی کشور برای بسیج ارتش (...) و انجام تعهداتمان در قبال ناتو تأثیر می گذارد.

ژنرال سندرز افزود: «برای تقویت اعتبار نظامی و حفظ موقعیت خود به عنوان متحد اروپایی در ناتو، بسیار حیاتی است که توانایی‌های نظامی و رزمی ارتش را با سرعت بازسازی و تقویت کنیم.»

شهردار کی‌یف وضعیت این شهر را بحرانی ارزیابی کرد 

 ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت اوکراین بامداد امروز، در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس به خبرگزاری رویترز گفت که کی‌یف با کمبود جدی منابع انرژی مواجه است. 

وی با بیان اینکه ما در مورد سقوط صحبت نمی کنیم، اما هر لحظه ممکن است این حادثه اتفاق بیفتد، گفت: کمبود سوخت در پایتخت به 30 درصد رسیده است.

به گفته کلیچکو، وضعیت بحرانی است - مقابله با سرما بدون برق و گرمایش مرکزی برای مردم ساکن کی‌یف بسیار دشوار است. این سیاستمدار این بحران را با از کار انداختن بیشتر زیرساخت های انرژی مرتبط دانست.

پیش از این، نخست وزیر اوکراین، دنیس اشمیگال، از شهروندان این کشور خواسته بود تا خود را برای از سرگیری قطعی برق اضطراری در شرایط نزدیک شدن به فصل سرما، که کمبود سیستم انرژی کشور را افزایش می دهد، آماده کنند.

اعلام هشدار حملات هوایی در مناطق شرقی اوکراین 

داده‌های منبع رسمی اطلاع رسانی به شهروندان اوکراین در روز سه شنبه، 17 ژانویه نشان داده است که آژیرهای خطر  حمله هوایی در مناطق خارکوف، دنپروپتروفسک، سومی، پولتاوفسک، کیروواگراد و بخش تحت کنترل کی‌یف در منطقه زاپروژیا به صدا درآمدند.

به گزارش برخی رسانه های اوکراینی، صدای چند انفجار در منطقه کراماتورسک شنیده شد.

در طول روز دوشنبه ، سیستم هشدار حمله هوایی در بسیاری از مناطق شرقی و مرکزی اوکراین چند بار به کار افتاد.

سیستم دفاع هوایی در شرق روسیه فعال شد

شب گذشته سیستم دفاع هوایی (دفاع هوایی) بر فراز شهر بلگوراد و کل منطقه بلگوراد فعال شد. این موضوع را صبح امروز سه شنبه، ویچسلاو گلادکوف، فرماندار این منطقه اعلام کرد.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «سیستم دفاع هوایی ما شب گذشته بر فراز بلگوراد و منطقه بلگوراد کار کرد. سرویس های خدمات عملیاتی در حال بررسی عواقب احتمالی در منطقه هستند. بر اساس اطلاعات اولیه، هنوز هیچ خسارت و تلفات جانی گزارش نشده است.»

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کار خود را در نیروگاه هسته‌ای جنوبی اوکراین آغاز کردند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته اعلام کرد که ماموریت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای جنوبی اوکراین آغاز شده و آنها در این تاسیسات مستقر شدند.

گروسی گفت: "پرچم آژانس انرژی اتمی اکنون بر فراز نیروگاه هسته‌ای جنوبی اوکراین در اهتزاز است. ما اینجا هستیم تا به تضمین ایمنی هسته‌ای در منطقه کمک کنیم."

وی افزود: به زودی ماموریت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمامی نیروگاه های هسته‌ای اوکراین حضور دائمی خواهند داشت.

رئیس جمهوری صربستان: آمریکا تمام توان خود را روی مبارزه با روسیه متمرکز کرده است

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، شب گذشته، دوشنبه، در یک برنامه تلویزیونی ابراز عقیده کرد که ایالات متحده حداکثر توان و منابع خود را برای رویارویی با روسیه به کار گرفته است. 

وی گفت: «بیایید ساده لوح نباشیم: آنها (ایالات متحده) در کنار صربستان نیستند. آنها سعی می کنند منطقی و جدی رفتار کنند تا انرژی خود را برای دیگران هدر ندهند، برای اینکه واشنگتن اکنون تمام توان و منابع خود را علیه روسیه متمرکز کرده است.

یک روز قبل نیز زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی، ایالات متحده و ائتلاف آتلانتیک شمالی را به راه انداختن یک جنگ نیابتی با روسیه از طریق اوکراین متهم کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا خود را برده آمریکا نکنند. 

صربستان هنوز مجبور به اعمال تحریم علیه روسیه نشده است

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان درباره وضعیت مبهم رویکرد بلگراد در قبال تحریم های ضد روسیه توضیحاتی داد. 

وی شب گذشته، دوشنبه، در یک برنامه تلویزیونی مواضع خود در این باره را اعلام و به مردم کشورش گفت: این موضوع همچنان در هاله ای از ابهام قرار داد، زیرا وظیفه اصلی مسئولان تصمیم گیری بر اساس منافع و نیازهای هموطنان است. وضعیت ناپایدار جهان به هیچکس اجازه نمی‌دهد تا بطور قاطع بی طرف باقی بماند.

وی افزود: وقتی کشوری را اداره می‌کنید، نمی‌توانید چیزی را کنار بگذارید. نمیدانید فردا چی اتفاقی خواهد افتاد <…> شما نمی توانید مردم خود و نیازهای آنها را فراموش کنید.  ووچیچ همچنین یادآور شد که زمانی صربستان نیز با فشار تحریم های گسترده خارجی مواجه بود و این آزمون سختی بود. در نهایت، تحریم ها نه تنها امکانات کشورهایی را که هدف آنها قرار گرفته اند، بلکه برای کسانی که به چنین سیاستی متوسل می شوند نیز محدودیت درست خواهد کرد و بطور کلی اقدامی مخرب است. 

وزیر خارجه ایتالیا: ترکیه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در حل و فصل اوکراین ایفا کند

  آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر در مسائل همکاری های بین المللی ایتالیا شب گذشته، دوشنبه، در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد، ترکیه به همراه سازمان ملل، واتیکان، چین و ایالات متحده می توانند نقش تعیین کننده ای در فشار دادن بر طرفین مناقشه اوکراین و آغاز مذاکرات درباره حل و فصل اوضاع ایفا کنند که به نوبه خود منجر به آتش بس و در نهایت صلح احتمالی خواهد شد.

وی یادآور شد که ترکیه به درستی قادر به این میانجی گری هست و کارهای زیادی نیز تاکنون انجام داده است. 

وزیر امور خارجه در اظهار نظر در مورد عرضه احتمالی سامانه های پدافند هوایی به کی‌یف، نیز مجدداً تاکید کرد که "مشکلات فنی در این باره وجود دارد" وی افزود: البته ما قصد داریم از اوکراین حمایت کنیم و از استقلال این کشور دفاع کنیم.

در ماه مارس سال 2022، پارلمان ایتالیا قطعنامه‌ای را در مورد ارائه کمک به اوکراین، از جمله کمک نظامی، تصویب کرد که به دولت این کشور اجازه داده تا در این خصوص اقدام کند.

قدیروف: وضعیت جنگ جهانی سوم به عملیات نظامی ویژه ارتباطی ندارد

 رمضان قدیروف، رئیس چچن، تحمیل این نظریه که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بر وضعیت  بروز یک درگیری جهانی مرتبط است را نادرست نامید.

قدیروف صبح امروز، سه شنبه، در کانال تلگرامی خود نوشت: کل جهان شامل پیمان آتلانتیک شمالی  ناتو و تعداد انگشت شماری از کشورهای عضو آن نیست. بسیاری از کشورهای بزرگ، از جمله چین، هند، پاکستان و ده ها کشور دیگر با میلیاردها جمعیت، در برخورد با اوضاع اوکراین بی طرف باقی مانده اند.  بنابراین ما هنوز با بروز یک جنگ جهانی سوم فاصله داریم.

پیش از این، در اوایل ماه ژانویه، خوانندگان بلومبرگ، واشنگتن را به آغاز جنگ جهانی سوم متهم کرده و برخورد آمریکا در قبال مناقشه اوکراین را اشتباه ارزیابی کردند. برخی کارشناس نظامی نیز ابراز عقیده کردند که احتمال شروع جنگ جهانی سوم در سال 2023 در حال افزایش است که یکی از دلیل شروع آن ممکن است درگیری نظامی کنونی در اوکراین باشد.

روسیه عرضه دریایی نفت به غرب را به میزان قابل توجهی کاهش داده است

بر اساس داده‌های آژانس تحلیلی مستقل بخش نفت و گاز که روزنامه ایزوستیا به آن دسترسی پیدا کرده، روسیه محموله های نفتی خود را به سمت بزرگترین بنادر این کشور در مناطق شرقی هدایت کرده است.

بدین ترتیب که اگر در دسامبر سال 2021، تمام نفت روسی از بنادر غربی به کشورهای اروپایی ارسال می شد که سهم بندر نوواروسیسک از این حجم 92 درصد بود، در ماه دسامبر سال 2022، این نوع محموله ها به کشورهای غیردوست اتحادیه اروپا بطور کلی به حدود 15 درصد کاهش یافت و سهم بندر نوواروسیسک نیز به 48 درصد رسید.

این در حالی است که حجم تحویل نفت روسیه به کشورهای ترکیه، مصر، هند و چین رشد قابل توجهی داشته است.

در اواسط ماه ژانویه، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه  اعلام کرد که صادرات نفت این کمشور در سال 2022 حدود 7 درصد درصد افزایش یافته است. در حالیکه در پایان سال 2021 به 231 میلیون تن رسیده بود.

به عقیده پاپ، ارسال تانک از غرب به اوکراین "راهی به ناکجاآباد" است

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان معتقد است که تحویل خودروهای زرهی سنگین از سوی غرب به کی‌یف "راهی است به ناکجاآباد" و برای حل و فصل اوضاع در اوکراین، باید پای میز مذاکره نشست.

پاپ فرانسیس روز دوشنبه در دیدار با لئونید سواستیانوف، رئیس اتحادیه جهانی مومنان قدیمی یادآور شد:  این اقدام (تحویل سلاح های سنگین) راه به جایی ندارد و برای حل بحران، همه باید پشت میز مذاکره بنشینند. 

 پاپ واتیکان را به عنوان یک سکوی مذاکره پیشنهاد کرده  و درخواست خود را تکرار کرد که اوکراین، روسیه و غرب باید پشت میز مذاکره بنشینند. همه باید دیدگاه خود را بیان کنند و با هم تصمیم بگیرند که چگونه مکانیزمی را پیدا کنند که خواسته های همه طرفین را برآورده سازد.

پاپ فرانسیس همچنین تاکید کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین باید "بیشتر به صدای واقع گرایی و عقلانیت گوش دهد" و باید «سعی کند از خواسته های خود پشت میز مذاکره دفاع کند».

ابراز تعجب وزیر خارجه بلغارستان از خبر انتقال یک محموله جنگنده سوخو-25 به کی‌یف

نیکلای میلکوف، وزیر امور خارجه دولت بلغارستان شب گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار است که از تحویل یک محموله هواپیمای جنگنده سوخو-25 به اوکراین می شنود که طبق گزارش رسانه ها، ناتو از این کشور برای انتقال آنها به کی‌یف خریداری کرده است.

میلکوف در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفته است: «من چنین اطلاعاتی ندارم، از شنیدن این خبر متعجب هستم، برای اینکه اولین بار است که این را از شما می شنوم.»

در همان روز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که دور جدید تامین تجهیزات نظامی پیشرفته تر به اوکراین "تنها می تواند کل ماجرا را طولانی کند و دردسر بیشتری را برای کی‌یف به همراه داشته باشد."

مسکو بارها عرضه تسلیحات را محکوم کرده است. چند روز قبل، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه  گفت که تامین تانک های غربی به اوکراین به حل و فصل مناقشه هیچ کمکی نخواهد کرد. وی تاکید کرد: این همه تسلیحات در هر صورت به زودی تبدیل به ضایعات آهنی زنگ زده خواهند شد و نمی توانند این کشور مصنوعی را از هم پاشیده شدن نجات دهند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 982076

مهمترین اخبار ایران و جهان: