نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 16:21

«عقیله»؛ روایت زندگی بانویی که معجزه آفرینش است

نثر کتاب «عقیله» مخاطب را به یاد نثرهای ادبی در داستان‌ها یا آثار ادبی دینی که پیش از این نوشته شده است، می‌اندازد؛ آثاری از دکتر شریعتی و سیدمهدی شجاعی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «عقیله»، نوشته الهام امین، از جمله نامزدهای نهایی بخش مستندنگاری پانزدهمین جایزه جلال اعلام شده است. کتابی که در آن نویسنده تلاش دارد فرازهای مهمی از زندگی بانوی کربلا، حضرت زینب(س)، را برای مخاطبان امروز خود به رشته تحریر درآورد. 

«عقیله» از سوی انتشارات به‌نشر به چاپ رسیده و تاکنون چهاربار تجدید چاپ شده است. از سوی دیگر، اعلام این اثر به عنوان «کتاب سال خراسان رضوی در سال 1401» نیز از جمله موفقیت‌های امین پس از نگارش این کتاب به شمار می‌آید. 

«عقیله» تلفیقی است از نثر ادبی و مستندنگاری. نویسنده کوشیده با بهره بردن از منابع متعدد، زندگی حضرت زینب(س) را به تصویر بکشد. داستان زندگی حضرت در این کتاب، از روز میلاد ایشان آغاز می‌شود. نویسنده پس از آن با توجه به جزئیات زندگی بانوی صبر، به دلیل نامگذاری، مهر رسول خدا(ص) بر حضرت زینب، جایگاه ایشان در خانواده و ... پرداخته است. در هر بخش نیز امین به خوبی به ارائه منابعی که از آنها بهره برده، پرداخته است. 

کتاب امین از چند منظر با آثاری که پیش از این در قالب یک اثر تاریخی و مستند درباره حضرت زینب(س) نوشته شده، متفاوت است. نخستین تفاوت در نثر کتاب است. نثر کتاب که خطاب به حضرت زینب(س) نوشته شده، مخاطب را به یاد نثرهای ادبی در داستان‌ها یا آثار ادبی دینی که پیش از این نوشته شده است، می‌اندازد؛ آثاری از دکتر شریعتی و سیدمهدی شجاعی. با همان استفاده از ظرافت‌های ادبی که گاه بیانی عاشقانه و ارادتمندانه از سوی نویسنده به خود می‌گیرد. از این منظر، «عقیله» فاصله خود را با آثار مستند خشک تاریخی به خوبی حفظ می‌کند و می‌تواند در جذب مخاطب امروز که عموماً از آثار این‌چنینی گریزان است، موفق‌تر عمل کند. 

کتاب , جایزه جلال ,

با این حال، نویسنده توانسته به خوبی مرز میان نثر و نگاه ادبی با استناد به منابع تاریخی و بهره بردن از واقعیت‌های تاریخی را حفظ کند. به عبارت دیگر، لفظ‌پردازی‌های ادبی یا پرداختن به زندگی عقیله بنی‌هاشم از این منظر، نویسنده را از نگاه تاریخی دور نگاه نداشته است. 

مقدمه کتاب به قلم محمدحسین رجبی دوانی نوشته شده است. دوانی که بیشتر با تاریخ اسلام و به ویژه واقعه کربلا شناخته می‌شود، در این مقدمه با پرداختن به نقش حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س)، حضور حضرت زینب(س) در حماسه کربلا را در ادامه حضور این بانوان بزرگوار در یاری حق می‌داند. او حضرت زینب(س) را «معجزه آفرینش» توصیف می‌کند که امین در کتاب خود توانسته به خوبی به ابعاد مختلف زندگی ایشان بپردازد؛ از این منظر مطالعه آن را به همه بانوان توصیه می‌کند. 

انتشار «عقیله» نیز بازخوردهای متعددی در میان مخاطبان داشته است. برخی از آنها معتقدند هرچند نام حضرت زینب(س) را زیاد شنیده‌اند، اما اطلاعات زیادی درباره زندگی ایشان ندارند. به اعتقاد برخی از مخاطبان، کتاب «عقیله» فشرده و خلاصه‌ای خوب از زندگی این بانو و تاریخ اسلام است.

انتشارات به‌نشر کتاب حاضر را به قیمت 75 هزار تومان منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 976676

مهمترین اخبار ایران و جهان: