نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 16:40

کاهش ۲۵ درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان قزوین

معاون آموزش و پرورش استان قزوین گفت: قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ۱۱۴۰ نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل‌کرده داشتیم که با اقدامات انجام‌شده این آمار ۲۵.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدیدالله حسینی امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران آموزش ابتدایی استان قزوین که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در سالن جلسات شهیدچگینی برگزار شد، اظهار داشت:‌ قبل از آغاز سال تحصیلی جدید 1140 نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل‌کرده داشتیم که با اقدامات انجام‌شده این آمار 25.5 درصد کاهش یافته است.

وی از جذب 290 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان قزوین خبر داد و گفت: در حال حاضر جمعیت کل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان قزوین 850 نفر است و پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به اقدامات مشاوره‌ای و حمایت خیران بتوانیم این تعداد را در ابتدای سال تحصیلی آینده حداقل به 500 نفر کاهش دهیم.

حسینی با اشاره به وجود یکهزار باب دبستان و مدرسه ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در استان قزوین اضافه کرد: بیش از 85 درصد مدارس ابتدایی استان قزوین به شیوه دولتی اداره شده و مابقی هم غیرانتفاعی محسوب می‌شوند و از این نظر استان قزوین نسبت به شاخص کشوری حدود 10 درصد مدارس ابتدایی دولتی بیشتری دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همچنین از اجرای هفت طرح فرهنگی و آموزشی در مدارس ابتدایی استان قزوین خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره علمی جابرابن‌ حیان، طرح کتاب‌خوانی یار همیشه مهربان، طرح ارتقای سواد دیجیتال و رسانه‌ای، طرح زبان‌آموزی و یادگیری زبان، اجرای طرح توانمندسازی شهیدهمت و طرح عهدنامه دبستانی‌ها با حاج قاسم طرح‌هایی هستند که از ابتدای سال تحصیلی جاری در مدارس استان اجرا شدند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه اجرای طرح‌های فرهنگی استقبال اندک دانش‌آموزان و محصلان در مدارس دولتی از چنین طرح‌هایی است که باید تلاش کنیم میزان مشارکت دانش‌آموزان مدارس دولتی را به سطح مدارس غیرانتفاعی و حتی فراتر از آنها برسانیم و در همین راستا به دنبال راه‌اندازی کارگروه هماهنگی برای ارتقای مدیریت برنامه‌های فرهنگی مدارس دولتی هستیم.

تشکیل اتاق فکر اولیا و مربیان در مدارس استان قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جلسه انتخاب توانمند، جوان و انقلابی در مدارس به ویژه دبستان‌ها را یکی از مهمترین مسائل حوز آموزش استان دانست و گفت: با توجه به آخرین دستورالعمل‌های وزارت‌خانه دستورالعمل انتخاب مدیران آسان شده و دست مدیریت آموزش و پرورش استان قزوین در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس باز شده است.

نقی سیاهکالی مرادی با تأکید بر لزوم تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه شوراهای دانش‌آموزی تأکید کرد و افزود: با توجه به رویکرد مردمی‌سازی مدیریت مدارس که به تازگی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده، باید در حوزه برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس هم از نظر تشکل‌ها و شوراهای دانش‌آموزی استفاده شود.

وی ادامه داد: در ضمن تقویت ارتباط با انجمن‌‌های اولیا و مربیان باید در دستور کار اصلی مدیران مدارس قرار بگیرد و از مدیران مدارس ابتدایی می‌خواهیم که اتاق فکر اولیا و مربیان را در همه مدارس استان قزوین فعال کنند و از ظرفیت خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان برای آموزش موضوعات اخلاقی، اعتقادی و مبانی دینی استفاده کنند.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی شهیدهمت در مدارس استان قزوین گفت: پایه اصلی تعلیم و تربیت آموزش ابتدایی است و به همین خاطر باید 100 درصد معلمان ابتدایی ما در طرح توانمندسازی شهیدهمت شرکت کنند و سطح سواد و مهارت‌های آموزشی خود را ارتقا داده و به‌روزرسانی کنند.

سیاهکالی مرادی همچنین از سخت‌گیری بی‌جای برخی مدیران و معلمان در مدارس ابتدایی انتقاد کرد و افزود: دوره ابتدایی جای سخت‌گیری نیست و در این دوره وظیفه ما این است که دانش‌آموزان را به زیست در فضای مدرسه و افزودن دانش و علم علاقه‌مند کنیم. در ضمن باید محصلان بیش از محصلان قوی مورد توجه و حمایت معلمان باشند.

وی ادامه داد: انتظار ما از مدیران مدارس ابتدایی این است که نظارت جدی بر کار معلمان داشته باشند و البته نظارت را با دخالت خراب نکنند و مرز بین آنها را رعایت کنند. در ضمن مدیران باید در آموزش‌های فوق برنامه خود از افراد دارای صلاحیت اخلاقی و تربیتی بالا بهره ببرند.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 965732

مهمترین اخبار ایران و جهان: