نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 21:29

۱۹.۸ درصد اشتغال‌زایی کشاورزی کشور در خراسان رضوی محقق می‌شود/وابستگی ۷۰ درصدی عراق به واردات محصولات لبنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۹.۸ درصد اشتغال‌زایی کشاورزی کشور و هشت درصد تولید گوشت قرمز کشور در خراسان رضوی انجام می‌شود و این استان آمادگی لازم برای همکاری با کشور عراق در این زمینه را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامرضا قنبری در جلسه هم‌اندیشی با هیئت اعزامی از کشور عراق اظهار کرد: رابطه خوب استان خراسان رضوی با اوراسیا و خاورمیانه می‌تواند فرصت خوبی برای کشور عراق به‌منظور صادرات محصولات کشاورزی باشد

وی بابیان اینکه ۱۹.۸ درصد اشتغال‌زایی کشاورزی کشور در خراسان رضوی محقق می‌شود، ادامه داد: هشت درصد تولید گوشت قرمز کشور در این استان انجام می‌شود و خراسان رضوی آمادگی لازم برای همکاری با کشور عراق در این زمینه را دارد.

قنبری گفت: کشور ایران پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: ظرفیت‌های استان به مرحله‌ای رسیده است که توان صادرات را به خارج از مرزهای کشور دارد که می‌تواند منجر به صادرات محصولات با برند مشترک بین ایران و کشور عراق در خاورمیانه و اوراسیا شود.

وی ادامه داد: توقعی که ما از کشور عراق داریم این است که در ترانزیت محصولات به خراسان رضوی کمک کند تا شاهد موفقیت بیش‌ازپیش در کشورمان باشیم.

آمادگی برای صادرات واکسن موردنیاز کشور عراق

رئیس مؤسسه سرم‌سازی رازی نیز در این جلسه بابیان اینکه مؤسسه رازی یکی از مجموعه‌های تولید واکسن در ایران باسابقه خدمت یک قرن است، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ‌بر ۸۰ فرآورده در این مرکز تولید می‌شود که می‌توان به ساخت انواع کیت‌ها اشاره نمود.

حمیدرضا فرزین گفت: در حال حاضر انواعی از فرآورده‌های تولیدشده در این موسسه در حال صادرات به کشورهای دیگر است که از آن جمله می‌توان به واکسن ضد عقرب گزیدگی و مارگزیدگی اشاره کرد که به کشور عراق صادر می‌شود.

وی بیان کرد: آمادگی کامل برای صادرات واکسن‌های موردنیاز به کشور عراق را داریم.

وابستگی ۷۰ درصدی عراق به واردات محصولات لبنی

معاون امور دام کشور عراق نیز در این جلسه ضمن قدردانی از استقبال مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: روابط ایران و عراق می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد.

احمد عباس با اشاره به اینکه کشور عراق در زمینه‌های مختلف ازجمله گوشت طیور اکنون به خودکفایی رسیده است، افزود: ولی در برخی مسائل ازجمله گوشت قرمز و لبنیات دچار نقص هستیم و خواهان کمک مسئولان ایرانی هستیم.

وی گفت: کشور عراق در زمینه محصولات لبنی ۷۰ درصد وابستگی دارد که خواستار کمک ایران در این زمینه هستیم.

معاون امور دام کشور عراق بیان کرد: این کشور به‌شدت نیازمند گاوهای شیری و گوشت قرمز هست، این در حالی است که زیربنای سرمایه‌گذاری در این کشور موجود است و ما هیچ دریغی از سرمایه‌گذاران نداریم.

وی ادامه داد: کشور عراق در حال واردات گوشت قرمز از کشورهای دیگر است و ما از ایران درخواست صادرات دام زنده را داریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 998332

مهمترین اخبار ایران و جهان: