نیوز سیتی!
12 بهمن 1401 - 12:35

۷۲ درصد مسکن روستایی کرمانشاه مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه با اشاره به رتبه نخست استان در امر مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، گفت: کار مقاوم‌سازی ۸۵ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی در استان انجام شده که ۷۲ درصد واحدهای روستایی استان را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شمس‌الله خدادادی مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۱۱۸ هزار و ۷۸۱ واحد روستایی در استان، اظهار کرد: ۴۷۰ هزار نفر از جمعیت استان در این واحدها سکونت دارند. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، افزود: با احتساب مقاوم‌سازی‌های پس از زلزله و سیل، کار مقاوم‌سازی ۸۵ هزار و ۵۰۰  واحد روستایی در استان انجام شده که ۷۲ درصد واحدهای روستایی استان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه میانگین مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در کشور را ۵۱ درصد عنوان کرد و گفت: استان کرمانشاه در حال حاضر در امر مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در کشور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد. 

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد واحدهای غیرمقاوم روستایی استان متعلق به شهرستان کرمانشاه است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴۱۰ تمام واحدهای روستایی استان مقاوم‌سازی خواهند شد و استان کرمانشاه از این نظر استان سبز اعلام خواهد شد.

*امسال ۳ هزار واحد مسکونی روستایی در کرمانشاه مقاوم‌سازی می‌شود 

خدادادی سپس به تسهیلات دولت در زمینه مقاوم‌سازی پرداخت و ضمن بیان اینکه مبلغ وام مقاوم‌سازی امسال از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون افزایش یافته، سهمیه امسال مقاوم‌سازی استان را ۳ هزار واحد اعلام کرد و گفت: برای تمامی این واحدها پرونده تشکیل شده و ۲هزار و  ۹۱ مورد از آن‌ها  به بانک معرفی شده و هزار پرونده نیز منعقد شده است. 

وی تسهیلات بانکی مقاوم‌سازی را قرض‌الحسنه و با کارمزد ۵ درصد و مهلت بازپرداخت   ۲۰ ساله اعلام کرد و گفت: سه سال برای ساخت واحد در نظر گرفته شده و بازپرداخت  تسهیلات در طی ۱۷ سال قسط‌بندی می‌شود. 

خدادادی بر ایجاد محیط شاداب و حفظ هویت و معماری روستاها در جریان مقاوم‌سازی تأکید کرد و از رعایت نکات مؤثر در بهینه‌سازی مصرف انرژی و نظارت ناظران فنی  روستایی در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و ناایمن در روستاها سخن گفت  که نتیجه آن ساخت واحدهای بسیار مقاوم در روستاها است.

*جهش ۱۰ برابری اجرای طرح هادی در سطح روستا‌های استان

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه در ادامه به  طرح هادی روستایی پرداخت و گفت: اجرای طرح هادی در روستاهای استان در حوزه آسفالت نسبت به سال قبل ۱۰برابر افزایش یافته به طوری که از ۱۸ روستا به ۱۸۱ روستا رسیده و ۲۲۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده و حدود ۸۱۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شده است که برابر است با ۱۱۶ کیلومتر جاده آسفالت با عرض ۶ متر. 

وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده نیز این روند ادامه یابد و شاهد اجرای طرح هادی در ۲۰۰ روستای دیگر استان باشیم و اعلام کرد: در استان کرمانشاه از مجموع ۲ هزار و ۵۳۲ روستا، یک‌هزار و ۷۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که مشمول اجرای طرح هادی می‌شوند.

خدادادی ادامه داد: طرح هادی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه شده و طرح هادی ۹۸۰ روستا نیز اجرا شده که معادل ۵۷ درصد از روستاهای دارای قابلیت اجرای طرح هادی است که برابر با میانگین کشوری در این زمینه است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه هر ۱۰ سال یک‌بار باید مجددا طرح‌های هادی روستایی بازنگری شود، گفت: تاکنون طرح هادی ۵۵۹ روستا مورد بازنگری قرار گرفته که ۱۹۱ مورد آن در سال‌جاری و با اعتبار۱۳ میلیارد تومان انجام گرفته است؛ همچنین ۷۹۵ روستای دیگر نیز مشمول بازنگری طرح هستند که برنامه‌ریزی کرده‌ایم سالانه طرح هادی ۲۰۰ روستا را مورد بازنگری قرار دهیم. 

*۷۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی کرمانشاه سنددار شد

موضوع صدور سندهای مالکیت در شهرهای دارای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاها دیگر موضوعی بود که وی  به آن پرداخت و گفت: در حال حاضر برای ۸۴ هزار ۴۸۱ واحد روستایی سند صادر شده و این یعنی ۷۱ درصد کل واحدهای روستایی استان؛ همچنین  برای  ۲هزار و ۳۱۳ واحد مسکونی شهری سند صادر کرده ایم. 

خدادادی با اشاره به مزایای سندهای صادر شده من جمله سهولت در دریافت تسهیلات بانکی و جلوگیری از اختلاف و نزاع، گفت: امسال نیز برای  ۱۰۰۰ واحد سند صادر کرده‌ایم که ۳۰۰ مورد بیشتر از  سهمیه‌ای است که برای استان در نظر گرفته شده بود.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1012532

مهمترین اخبار ایران و جهان: