نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 16:36

ساماندهی ۱۱۰ هزار دام در واحدهای دامپروری بنیاد مستضعفان

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر تعداد دام‌های واحدهای دامپروری زیر نظر بنیاد مستضعفان به ۱۱۰ هزار دام در کل کشور رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدپرویز فتاح امروز در حاشیه افتتاح مجتمع دامپروری 6 هزار رأسی شهرستان آبیک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: 3 سال قبل که به زمین 50 هکتاری این گاوداری پا گذاشتیم، اینجا بیابان بود و امروز به یک گاوداری مدرن با آخرین فناوری که در دنیا وجود دارد، تبدیل شده است. شیردوشی این واحد بر مبنای آخرین فناوری روز اروپا است.

وی عمده کارکنان این واحد اهالی آبیک و بومی هستند، اضافه کرد: به نرخ امروز حدود 700 میلیارد تومان بنیاد مستضعفان برای ساخت این گاوداری و دامپروری 6 هزار رأسی سرمایه‌گذاری کرده است و سال آینده ظرفیت این دامپروری 2 برابر خواهد شد و 6 هزار رأس گاو مولد خواهد داشت.

فتاح با اشاره به راه‌اندازی کارخانه خوراک دام در این مجتمع ادامه داد: در اطراف همین گاوداری مزرعه داریم که برای تولید خوراک دام و علوفه استفاده می‌شود. بخشی از خوراک این دام‌های سنگین از مزارع اطراف و سایر نقاط تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دام‌های واحدهای دامپروری زیر نظر بنیاد مستضعفان به 110 هزار دام در کل کشور رسیده است. در نوسان‌هایی که در نیمه نخست امسال به خاطر آزادسازی قیمت ارز مشکل خاصی پیدا نکردیم و با دولت همراهی کار کردیم. از نظر تهیه خوراک دام هم ضمن تولید خوراک دام از منابع خارج از مجموعه بنیاد هم استفاده شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: آن برداشتی که در اذهان وجود دارد که صنعت دامداری و دامپروری غیراقتصادی است، نادرست و غلط است. اقتصادی‌ترین صنعت باید همین صنعت باشد، چرا که بحث امنیت غذایی مردم مطرح است و به همین خاطر برای توسعه این صنعت اهتمام داریم و اعتقاد داریم که در این صنعت سود مناسبی مطابق با شرایط فعلی کشور وجود دارد.

فتاح یادآور شد: بنیاد مستضعفان در صنایع مختلف کشور بسته به نیاز کشور سرمایه‌گذاری کرده، ولی اولویت نخست ما امنیت غذایی، توسعه امور کشاورزی و دامپروری است. تلاطم در 4 ماه سال به خاطر ارز ترجیحی پیش آمد، ولی در حال حاضر وضعیت آرام‌تر شده و به دنبال توسعه صنعت دامداری و دامپروری هستیم.

به گزارش تسنیم، امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دامپروری 6 هزار رأسی با سرمایه‌گذاری 370 میلیارد تومانی در شهرستان آبیک افتتاح شد. تولید سالانه بیش از 500 رأس تلیسه آبستن و 120 تن گوساله نر پرواری از ویژگی‌های این پروژه است که در 465 هزار متر مربع احداث شده است.

با افتتاح این واحد دامپروری برای 500 نفر به صورت اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شده است. در این دامپروری سالانه بیش از 40 هزار تن شیر و 75 هزار تن خوراک دام و 500 تن گوشت در سال تولید می‌شود. ظرفیت اسمی تولید این واحد 3 هزار رأس دام مولد است که با احتساب تلیسه، گوساله و گاو شیری 6 هزار رأس دام را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 986185

مهمترین اخبار ایران و جهان: