نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 00:50

هجوم هواداران بولسونارو به کنگره برزیل

صدها تن از هواداران بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل به کنگره این کشور حمله کردند و همزمان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل الجزیره، حامیان «ژایر بولسونارو»، رئیس جمهور سابق راست افراطی برزیل، به ساختمان کنگره این کشور در برازیلیا یورش بردند.

در این ارتباط گفته شده که صدها تن از هواداران بولسونارو روز یکشنبه در مقابل کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی تجمع کردند، اگرچه هنوز مشخص نیست که آنها موفق به نفوذ به ساختمان‌ها شده‌اند یا خیر؟

برخی ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، حامیان بولسونارو را در حال شکستن شیشه‌های ساختمان کنگره ملی و بالا رفتن از سقف آن نشان می‌دهد.

این ساختمان جایی است که مجلس سنا و مجلس نمایندگان برزیل در آن مستقر هستند.

همچنین گفته شده که نیروهای امنیتی برزیل برای عقب راندن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.

این حوادث که یادآور تهاجم ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است، تنها یک هفته پس از آن رخ داد که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور چپگرای برزیل پس از شکست بولسونارو، سوگند یاد کرد.

هواداران بولسونارو هفته‌ها است که علیه پیروزی لولا تظاهرات برگزار می‌کنند، آنها راه‌ها را مسدود کرده‌، خودروها را آتش زده و بیرون ساختمان‌های نظامی تجمع کرده‌اند و از نیروهای مسلح خواسته‌اند تا مداخله کنند.

بولسونارو در پایان سال میلادی گذشته برزیل را ترک کرد و به فلوریدا در آمریکا که اکنون ترامپ در آن اقامت دارد رفت.

کمتر از ده روز پیش، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل سوگند یاد کرد.

او با حضور در مراسمی که از تلویزیون دولتی پخش شد، قدرت سیاسی را در بزرگترین کشور آمریکای لاتین برای یک دوره از اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۴ ژانویه ۲۰۲۷ بدست گرفت.

لولا داسیلوا گفت: «در سال ۱۹۸۹، در یک سفر انتخاباتی در ایالت پیائوی، یک خودکار هدیه به من داده شد و از من خواستند تا در صورت پیروزی در انتخابات، از آن برای امضای سوگند ریاست جمهوری استفاده کنم. سپس شکست خوردم.»

داسیلوا که در مراسمی در ساختمان کنگره ملی (مجلس دو مجلسی) حضور داشت، همچنین افزود که در سال ۲۰۰۳ قصد داشت با این خودکار سوگندنامه را امضا کند، اما آن را در خانه رها کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ او فراموش کرد که خودکار کادو را هم به مراسم ببرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 964141

مهمترین اخبار ایران و جهان: