نیوز سیتی!
17 بهمن 1401 - 20:35

۱۸ پروژه فعال در دست اجرای شرکت مهندسی آب و خاک کشور

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) گفت: در حال حاضر ۱۸ پروژه فعال همچون آزادراه ها، زهکش ها، سد ها و شبکه آبیاری در دست اجرا داریم ضمن اینکه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد شده که یکی از آن ها خط انتقال آب از دریای عمان تا استان خراسان جنوبی است که ۱۸۰ کیلومتر آن توسط این شرکت انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمدمهدی قاسمی، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس)، امروز در جمع اصحاب رسانه، گفت: طی ۲ سال اخیر ۲۵ پروژه در حوزه مهندسی آب و خاک کشور با کارفرمایان تعیین تکلیف و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه تا پیش از قرارگرفتن مجدد این شرکت در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، این ۲۵ پروژه به دلیل بعضی از مشکلات همچون عدم تامین منابع مالی بلاتکلیف مانده بود، افزود: در این پروژه ها ۲۵۰ نیروی کار مشغول به فعالیت بودند.

قاسمی از جمله این پروژه ها را پروژه معدن مس میدوک در شهر بابک کرمان، بخشی از پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، باقیمانده پروژه عتابیه خوزستان، پروژه راه سرخس- مشهد که ۱۱ سال به طول کشیده بود عنوان کرد و گفت: همچنین پروژه سد شنجور رزن و نعمت آباد اسدآباد همدان و اجرای پروژه تکمیلی بزرگراه یادگار امام (ره) در کنارگذر شرقی مهرشهر کرج از دیگر این پروژه ها بوده است.

شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) در طول بیش از ۳۰ سال از عمر خود منشاء خدمات زیادی بوده و سهم عمده ای در فعالیت های زیربنایی کشور به خصوص در حوزه آب و خاک کشاورزی داشته؛ در این سال ها بیش از سه هزار و ۵۰۰ پروژه توسط این شرکت اجرا شده است.

 

وی ردپای فعالیت های شرکت پارس را در تمام استان های کشور اعم از شمالی و جنوبی و مرزی مشهود دانست و افزود: اجرای طرح هایی در حوزه گرمسیری و آب های مرزی و پروژه 46 هزار هکتاری سیستان را از دیگر این طرح‌ها می‌توان برشمرد.

وی با بیان اینکه این شرکت صلاحیت مشاوره و اجرا از سازمان برنامه و بودجه کشور را دارد و در کنار آن صلاحیت اجرای طرح هم دارد که باعث شد در پروژه های بزرگ اثرگذار باشد، تصریح کرد: شرکت پارس به عنوان بازوی توانمند وزارت جهاد کشاورزی خدمت رسانی زیادی داشته است.

وی گفت: رسالت ما بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور است که سعی می شود روز به روز این موضوع بیشتر جامه عمل پوشانده شود و در کنار استراتژی‌های وزارت جهاد کشاورزی نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) با بیان اینکه این شرکت در طول عمر فعالیت خود فراز و فرودهایی داشته که واگذاری شرکت در پایان سال ۱۳۹۲ به بخش خصوصی یکی از آن ها بوده، افزود: شرکت به دلیل عدم انجام تعهدات خریداران مجدد به دولت برگشت و هیات مدیره ای متشکل از بخش دولتی مدیریت آن را برعهده گرفتند.

وی وضعیت شرکت را در شرایط بخش خصوصی نه چندان خوبی برشمرد و تصریح کرد: با انتقال پارس به بخش دولتی بهبودهایی در حوزه مختلف کاری انجام دادیم و بزرگترین دستاورد این شرکت در سال های فعالیت خود نه تنها انجام پروژه ها در سراسر کشور بوده بلکه تربیت متخصصینی است که در شرکت‌های اجرایی و پیمانکاری و مشاوره ای در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند.

شرکت آب و خاک یک دانشگاه علمی کاربردی بوده که به صورت جوشنده متخصصینی را به آب و خاک کشور تزریق کرده است.

 

قاسمی در ادامه یادآور شد: در شرایط بخش خصوصی رضایت کارفرمایان از روند اجرای پروژه ها به علت عدم تامین نقدینگی و بعضی دیگر از مسایل همچون برنامه ریزی نه چندان خوب به تاخیر افتاد و رضایت کارفرمایان جلب نشد.

وی افزود: در کنار عدم رضایت کارفرمایان عدم رضایت سایر ذی نفعان مثل بازاریان و پیمانکاران و حتی کارکنان به دلیل معوقات پرداخت حقوق و سنوات منجر شد که پرونده هایی در محاکم قضایی نیز تشکیل شود که در این شرایط عدم دلبستگی همکاران طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه این شرکت دارای یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای اجرای پروژه های عمرانی است، ادامه داد: همچنین عدم تعمیر و نگهداری ماشین آلات این شرکت و آماده به کار نبودن آن ها هزینه این شرکت را به دلیل هزینه نگهداری و به کاراندازی بالا برده بود که منجر شد دوباره از سال ۱۳۹۹ به بخش دولتی و وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

قاسمی یکی دیگر از طرح‌های بزرگ که در زمان خصوصی بودن پارس نیمه کاره مانده بود را سد خرم رود تویسرکان همدان دانست که به دلیل عدم برنامه ریزی درست پیشرفت خوبی نداشته و در طول پنج سال فقط ۴۶ درصد پیشرفت داشته که پس از دولتی شدن شرکت این طرح نیز یکی از طرح هایی بود که تعیین تکلیف شد.

وی تصریح کرد: از ۲ سال پیش تصمیم گیری سریع و قاطع و تامین نقدینگی برای اجرای پروژه ها انجام شد و خوشبختانه علاوه بر اینکه تامین نقدینگی ایجاد شد تعیین تکلیف پروژه‌های مختلف از گذشته انجام شد.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ پروژه غیرفعالی در شرکت وجود ندارد و بدهکاری های شرکت به بازار داده شد، گفت: ماهیت این شرکت کار با بازار همچون کار یک شرکت پیمانکاری در شرایط طبیعی است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) با اشاره به اینکه رویکرد مهندسی ارتش در شرکت به کار بسته می‌شود و سعی داریم با بازنگری انجام شده راه های بهینه و بهتری را برای اجرای پروژه‌ها داشته باشیم، افزود: این شرکت علاوه بر اجرای طرح‌های حوزه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو نیز همکاری دارد و پروژه های این بخش‌ها را نیز اجرا می کند.

به گفته این مقام مسؤول سیستم کنترل و ارزیابی پروژه در شرکت نهادینه شده است و برنامه ریزی به طور چابک و مستمر برای تمام پروژه ها انجام می شود و همچنین مدیریت رهبری هزینه ها انجام می شود و صرفه جویی حداکثری در هزینه ها در پروژه ها انجام می شود.

 

قاسمی گفت: بودجه شرکت به تصویب سازمان برنامه وبودجه رسیده و در پیوست قانون بودجه درج شده است ضمن اینکه وظایف حمایت و تامین مالی پروژه ها و بررسی مصوبات و اسناد این پروژه ها نیز انجام شده به طوریکه در این ۲ سال به ذی نفعان مختلف توجه شده است.

وی یادآور شد: در این مدت دعاوی مختلف علیه شرکت کم شده و سعی شده چالش ها با صحبت و مذاکره یا طرح دعوی حل شود ضمن اینکه بحث آموزش را به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت مد نظر قرار داده ایم و برای اولین بار دارای سالنامه آموزشی شده ایم .

وی خاطرنشان کرد: در این دو سال شرکت به یک روال طبیعی برگشته و کارفرمایان که یا وزارت جهاد یا نیرو و یا راه و شهرسازی هستند را معطوف به خود کرده که به همت تمام همکاران در این شرکت بوده که باعث شده نگاه رضایت به سمت شرکت معطوف شود.

رفع چالش های آب و خاک کشور توسط پارس

قاسمی با اشاره به اینکه این شرکت سعی داشته بتواند اقدامات موثر در رفع چالش های آب و خاک کشور داشته باشد، گفت: نگاه ما بعد از بازگشت به دولت همسویی با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و امیدواریم نقش خود را در بخش کشاورزی ایفا کنیم ضمن اینکه و دستور ویژه وزیر به سازمان ها و شرکت های وابسته به این وزارت وجود دارد که از ظرفیت شرکت بزرگی مثل آب و خاک که در بخش کشاورزی بی نظیر است استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور با تاکید بر اینکه در مطالعات و مشاوره طرح ها مشاوران بایستی به دانش روز مجهز باشند، گفت: امسال نیز پس از نامگذاری سال و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع دانش بنیان و اشتغال آفرینی، توجه بیشتری به شرکت های دانش بنیان شده است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این توجه برگزاری نمایشگاه هوشمندسازی کشاورزی در هفته آینده به میزبانی این شرکت می باشد که شرکت‌هایی که در حوزه آب و خاک فعالیت دارند حضور پیدا می‌کنند.

وی همچنین ارتباط با پارک علم و فناوری وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از دستاوردهای این حوزه و مراکز رشد را جزو فعالیت های شرکت پارس دانست و اظهار کرد: رویه استفاده از دانش برای بهبود و بهینه کردن پروژه ها است که این منطق را در شرکت انجام داده ایم و تلاش داریم در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی به خصوص با توجه به شعار سال بتوانیم قدم برداریم و اشتغال آفرینی هم جزو لاینفک پروژه ها است.

وی گفت: با اجرای هر پروژه تعدادی از افراد اشتغال حداقل سه تا چهار ساله پیدا می کنند که سعی داریم این افراد را در پروژه های جدید حفظ کنیم تا ضمن استفاده از تجارب آن ها، این افراد دغدغه اشتغال نیز نداشته باشند.

قاسمی در ادامه به برنامه های پیش روی این شرکت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۸ پروژه فعال همچون آزادراه ها، زهکش ها، سد ها و شبکه آبیاری در دست اجرا داریم ضمن اینکه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد شده که یکی از آن ها خط انتقال آب از دریای عمان تا استان خراسان جنوبی است که ۱۸۰ کیلومتر آن توسط این شرکت انجام می شود.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم نامه های خوبی با شرکت کشت و صنعت مغان انجام شده که عملیات مطالعه و انعقاد قرارداد آن انجام می شود و طرح احیاء و پایداری دشت قزوین به عنوان مجری وارد کار می شویم.

وی ادامه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری به خوزستان، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزارهای شمال استان‌های گیلان و مازندارن را از دیگر این طرح های در دست اقدام برشمرد و گفت: طرح احیاء و پایدارسازی استان قزوین، طرح ۶ هزار هکتاری پرورش میگو در گمیشان استان گلستان از دیگر طرح‌های در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس)، افزود: همچنین با جهاد کشاورزی خراسان رضوی و همدان مذاکره برای بهینه سازی آب داشتیم که حتی نقش آفرینی به جای کل مدیریت آب و خاک این استان ها داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با این مذاکرات و با دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی نقش آفرینی این شرکت به سال های طلایی خود و به شرایطی برگردد که اثرات بیشتری در این حوزه داشته باشیم.


در حوزه آب و خاک چالش های زیادی داریم که حتی چالش خاک بیشتر و مهمتر از آب است بطوریکه فرونشست ها در حوالی البرز و هشتگرد و قزوین و شهریار مشهود است که چالش هایی است که در اثر استفاده بیش از حد از منابع آب اتفاق افتاده است و این شرکت با این ظرفیت و پتانسیلی که دارد می‌تواند در رفع این چالش ها بسیار تاثیرگذار باشد.

 

قاسمی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های ۳۱ ساله شرکت پارس اشاره کرد و گفت: اجرای ۲۶۰ هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی،احداث سامانه های نوین آبیاری در ۶۰ هزار هکتار و مطالعه و طراحی بیش از ۲۵۰ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری و همچنین احداث بیش از ۷۰ مورد سدهای خاکی و ۲۵۰ پروژه کوچک وبزرگ و احداث ۲۰۰ کیلومتر راه های ارتباطی از جمله این اقدامات است.

وی ساخت ۲۰ واحد ایستگاه های پمپاژ آب تامین آب کشاورزی و ۳۰۰ مورد طراحی سیستم های تامین آب را از دیگر فعالیت های این بخش دانست و تصریح کرد: یکی از فعالیت های مهم این شرکت آماده سازی لوله های فلزی مخصوص انتقال آب و به کارگیری آنها در پروژه های انتقال آب می باشد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1023341

مهمترین اخبار ایران و جهان: