نیوز سیتی!
19 اسفند 1401 - 16:54

مهار آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین کارکرد مسجد است

نایین- امام جمعه نایین گفت: مهم ترین کارکرد مساجد مهار آسیبهای اجتماعی است که به ویژه در جامعه امروز باید مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد مطهرخو در نماز جمعه این هفته شهرستان نائین با بیان اینکه به تصریح قرآن کریم، توفیق دغدغه مندی نسبت به غبار روبی مساجد و مناسبت‌های نورانی در مسجد، مخصوص هدایت یافتگان است، اظهار کرد: با مشاهده جایگاه رفیع مساجد در نگاه اسلامی، این غبار روبی از مساجد در دو ساحت ظاهری و باطنی مطرح می‌شود که در ساحت ظاهری یعنی در نظافت، آباد کردن، زیباسازی و فضاسازی و جلوه‌های بصری مساجد و در ترغیب مؤمنان به اقامه نماز به صورت جماعت باید کوشا باشیم.

وی ادامه داد: در ساحت باطنی نیز این گونه است که مساجد، ابر تشکیلات توحیدی هستند و این بدین معناست که بهترین بستر برای انسان سازی توحیدی و جامعه سازی توحیدی مسجد است و اصلی‌ترین شأن و رسالت مسجد، استقرار حکومت تولیدی و حاکمیت موحدان و صالحان است و این همان دلیلی است که خداوند انسان را خلق کرده است.

امام جمعه شهرستان نائین اضافه کرد: انقلاب اسلامی، نقطه شروع حکومت توحیدی است که ما به دنبال آن هستیم؛ حکومت توحیدی از لحاظ سیاسی، عبودیت گرا و طاغوت ستیز است و از لحاظ اقتصادی، قسط محور، عدالت پایه است و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی، معنویت گرا، عقل نهاد، دانش مبنا، جامعه پرداز، تمدن ساز، جوان باور و مسجد بنیان است.

وی در ادامه گفت: اهمیت مسجد را زمانی بیشتر متوجه می‌شویم که توجه کنیم شروع خشکی بر روی زمین که آغاز خلقت انسان است، از زمین مسجد است و اولین بنای ساختمانی و مأموریت پیامبران، مسجد بوده و معراج پیامبر اکرم (ص) از مسجد است و ایشان حکومت خود را با ساخت مسجد در مدینه در آنجا قرار دادند و ولادت، حکومت و شهادت امیرالمومنین (ع) در مسجد و حکومت آقا امام زمان (عج)، از مسجد است.

مطهرخو با بیان اینکه در میان کارکردهای متعدد مسجد، مهار آسیب‌های اجتماعی از کارکردهای مهم و اصیل مسجد است، بیان کرد: ما بسیار به احیا این مهم نیازمند هستیم. از دو آیه ۲۵۱ بقره و ۴۰ حجر، اهمیت کار را بیشتر متوجه می‌شویم؛ امروز مهم‌ترین کارکرد مساجد، آسیب‌های اجتماعی است و با تأمل بر دو آیه اشاره شده، می‌توان دریافت که جریانی وجود دارد که به دنبال فساد بر روی زمین و به دنبال ایجاد آسیب‌های فردی و اجتماعی هستند که باید با این جریان مقابله کرد.

وی ادامه داد: در مورد دوم درمی یابیم که اصلی‌ترین ترفند این جریان در راستای تولید آسیب‌های فردی و اجتماعی، نابودی مراکز اشاعه نام خداوند یعنی مساجد است چراکه اشاعه و گسترش نام خداوند در جامعه، مهمترین و شاخص‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و دشمن از این مهم اطلاع دارد.

مطهرخو افزود: آیا مساجد وظایف خود را در مهار آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند؟ پیامد اصلی تخریب مساجد، غفلت از یاد خداوند است و این غفلت باعث آسیب‌های گسترده اجتماعی، باورهای غلط اعتقادی و اشاعه فساد و فحشاء شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که «اگر مسجد کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسئولان برداشته خواهد شد»؛ مسجد که به عنوان دومین معجزه پیامبر اکرم (ص) پس از قرآن خوانده می‌شود و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند انسان، اجتماع و وحی است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1084741

مهمترین اخبار ایران و جهان: