نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 12:30

عدم فقدان سوژه در حوزه چاپ کتاب

کرمانشاه- رئیس حوزه هنری کرمانشاه با بیان اینکه فرهنگ یک سرمایه ملی محسوب می شود، گفت: برای تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی، نویسندگان نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند.

افشین آزادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت چاپ و نشر کتاب اظهار کرد: در حالیکه در ایران و استان کرمانشاه موضوع و سوژه‌های بسیاری برای نوشتن کتاب وجود دارد اما تعداد نویسندگان و وضعیت حوزه نشر زیاد مناسب نیست که می‌توان از سوژه‌های ناب در دسترس به جنگ جهانی، تجربه حضور آمریکایی‌ها، دوران مشروطه، دفاع مقدس، ملی شدن صنعت نفت و وقایع اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: در ۱۰۰ سال اخیر نویسندگان بزرگی مانند ابوالقاسم لاهوتی، علی محمد افغانی و علی محمد اشرفیان در حوزه تهیه کتب اشاره کرد و حوزه هنری در یک پژوهش وضعیت حوزه کتاب و نویسندگان را بررسی کرده است.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه با بیان اینکه تاریخ شفاهی و دفاع مقدس از موضوعات مورد توجه این مجموعه است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که حوزه نشر را مورد تهدید قرار داده آن است که نویسندگی در جامعه امروز شغل محسوب نمی‌شود و درآمد قابل توجهی را نصیب فرد نمی‌کند و کسی که به این کار علاقمند است باید با هزینه شخصی وارد میدان شود و در اکثر مواقع هزینه‌ها باز نمی‌گردد.

آزادی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی زنگ خطر حذف کتاب را از سبد معیشت خانواده به صدا درآورده است، گفت: تلاطم قیمت کاغذ و سایر مشکلات قیمت تمام شده کتاب را افزایش داده و خرید کتاب توسط آحاد مردم به شدت محدود شده و تنها براساس نیاز و برای انجام فعالیت‌های درسی و پژوهش‌ها اقدام به خرید می‌کنند.

عدم رشد بودجه نهادهای فرهنگی برای حمایت از نویسندگان

وی ادامه داد: آمار و اطلاعات دقیقی از سرانه مطالعه افراد در دسترس نیست و دستگاه‌های مختلفی سرانه مطالعه را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند و فضای مجازی، ادعیه و… جز سرانه مطالعاتی محسوب می‌کنند که دقیق نیست اما در مجموع این آمار زیاد دلگرم کننده نیست و استان کرمانشاه همواره جز استان‌های خوب در حوزه خرید و مطالعه کتاب بوده است.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه با بیان اینکه چاپ کتاب نیازمند حمایت دولت است، عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی استان‌ها سهم اندکی در حمایت از حوزه نشر دارند با وجود آنکه بودجه نهادهای فرهنگی رشدی نداشته و توزیع کتاب کاغذ نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از سوی دیگر قیمت‌ها چند برابر شده است.

عدم فقدان سوژه در حوزه چاپ کتاب

آزادی اضافه کرد: در کشورمان در حوزه نشر کتاب شبکه پخش مناسبی حتی برای کتب مؤثر و تأثیرگذار و مورد استقبال مخاطبان نداریم و یک حالت دلالی در این حوزه فعالیت دارد.

وی با اشاره به اعلام کرده‌ایم از تولیدات در حوزه انقلاب اسلامی حمایت خواهیم کرد، اضافه کرد: با این کار افراد زیادی که حوزه کتاب را رها کرده‌اند مجدد به نویسندگی روی آورده‌اند.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر توسط این مجموعه در استان، گفت: شناسایی، ساماندهی و استعدادیابی، منتوریگ راهبردی، دوره‌های آموزش داستان نویسی در حال انجام است و تا پایان سال از سه کتاب شاخص در حوزه دفاع مقدس مانند کتاب میاندار خاطرات حاج محمد طالبی رزمنده دفاع مقدس رونمایی خواهیم کرد.

عدم ارتباط گیری عمده مخاطبان با کتاب دیجیتال

آزادی خاطر نشان کرد: باید برای ساماندهی حوزه نشر برنامه‌ای اقتصاد محور را تدوین کنیم تا نویسندگان و ناشران از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شوند و در این راستا شرکت‌های فعال در این حوزه باید وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی کتاب‌های دیجیتال وارد بازار شده‌اند، گفت: عمده مخاطبان کتاب هنوز نتوانسته‌اند با کتاب دیجیتال ارتباط برقرار کنند و کتاب‌های مجازی و صوتی سهم اندکی در حوزه کتاب دارند و بیشتر افراد دوست دارند ارتباط نزدیک و فیزیکی با کتاب و کاغذ برای مطالعه داشته باشند.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه در پایان تاکید کرد: نباید حوزه فرهنگ را اقتصادی ببینیم و باید نویسندگان و ناشران را که سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند مورد حمایت قرار دهیم اگرچه بسیاری از کتاب فروشی‌های قدیمی در شهرهای مختلف در حال تعطیلی هستند و اصلاً تغییر کاربری داده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 992519

مهمترین اخبار ایران و جهان: