نیوز سیتی!
10 بهمن 1401 - 08:22

مشکلی که بعد از 70 سال در کردستان برطرف شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد گفت: با اجرای پروژه رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی مشکل ۷۰ ساله اثبات مالکیت اراضی کشاورزان هورامان و دهستان شالیار سروآباد حل شد.

اسماعیل منوچهری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سروآباد اظهار داشت: در سال جاری و طی ۱۱ ماه گذشته در اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، پروژه رفع تداخلات در ۱۲ روستای این شهرستان اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: انجمنه، کرآباد، نیاباد، بلبر، ناو، کلجی، هورامان، سرپیر، ویسیان، رووری،کماله و احمدآباد از جمله روستاهایی هستند که پروژه رفع تداخلات ارضی در آنها انجام شده است.

منوچهری افزود: نکته بارز و حائز اهمیت این پروژه رفع تداخلات 5 روستای دهستان شالیار و هورامان است که متاسفانه با توجه به عدم اجرای مقررات اصلاحات ارضی در دهه ۳۰ با مشکلات عدیده‌ای در زمینه اثبات مالکیت اراضی خود و تعارض با اراضی ملی در ۷۰ سال گذشته مواجه بودند.

به گفته وی، آنها به دلیل نداشتن مدرک مالکیت معتبر و نسق زارعانه امکان اقامه دعوی در مراجع ذیصلاح دادگستری هم برای آنها میسر نبود که خوشبختانه با اجرای پروژه مذکور این اختلافات ۷۰ ساله مرتفع شده و تمامی اراضی زیرکشت آنها برابر تفسیر عکس‌های هوایی مقارن با زمان اصلاحات ارضی رفع تداخل شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد خاطرنشان کرد: در ۱۲ پلاک مذکور جمعا ۶۸۰ هکتار از اراضی مزروعی به صاحبان اصلی آنها برگردانده شد.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرایی شدن قانون مذکور،  36پلاک از 76 روستای سروآباد با فعالیت و همت کارگروه رفع تداخلات شهرستان و استان کردستان، شامل ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک و امور مالیاتی، رفع تداخل شده است.

منوچهری تصریح کرد: طی برنامه ابلاغی مقام عالی وزارت تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی روستاهای شهرستان سروآباد زیرپوشش طرح رفع تداخلات قرار خواهند گرفت.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: شهرستان سروآباد در زمینه کشاورزی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد که سرمایه‌گذاری در این بخش به رونق و توسعه شهرستان کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/2330/74

منبع: فارس
شناسه خبر: 1006719

مهمترین اخبار ایران و جهان: