نیوز سیتی!
07 دی 1401 - 16:04

جلالی: انتخاب سرمربی تیم ملی بدون برنامه، سرگرم کردن مردم است/ مرجعی به مربیان ما ایده نمی‌دهد

مربی فوتبال کشورمان معتقد است که فدراسیون فوتبال ابتدا باید برنامه خود را برای تیم ملی کشورمان مشخص کند، سپس سرمربی این تیم را برگزیند.

مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره کیفیت پایین دیدارهای لیگ برتر فوتبال پس از بازی‌های مهیج جام جهانی 2022 اظهار داشت: جذابیت پایین بازی‌ها چند دلیل عمده دارد. تیم‌ها در جام جهانی نکات جدید و سبک‌های دفاعی مدرن‌تری نسبت به گذشته داشتند، اما در خط حمله همه چیز به ستاره‌ها واگذار شده بود و کارهای تیمی زیادی در خط حمله ندیدیم. با این حال وقتی به جایگاهی می‌رسید که نتیجه خیلی اهمیت پیدا می‌کند، گرایش به احتیاط اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

در بخش دفاعی می‌توان ظرف 3 هفته پیشرفت کرد
وی در مورد چگونگی بهبود شرایط هجومی تیم‌ها بیان کرد: لازمه پیشرفت در خط حمله این است که بازیکنان بزرگی در این بخش تربیت و ماه‌ها تمرین کنید. این کار به سازماندهی نیاز دارد و فوتبال کشور باید آن را از یک جایی آغاز کند تا ظرف یکی دو سال، به جایگاه خوبی برسد. در بخش دفاعی می‌توانید ظرف سه هفته به پیشرفت برسید. برای این مهم باید بازیکنان خوبی داشته باشید و بتوانید زوج‌سازی کنید. در گلزنی هم می‌توان از طریق ضربات ایستگاهی خیلی زود پیشرفت کرد.

به مربیان زمان نمی‌دهیم و مرجعی به آنها ایده نمی‌دهد
مربی فوتبال ایران با بیان اینکه پیشرفت در خط حمله از ساختارسازی زمان زیادی صرف می‌کند و نیازمند علم تمرین است، به تسنیم گفت: ما به مربیان زمان نمی‌دهیم و علم تمرین به‌صورت محدود به مربیان ما می‌رسد. هر مربی هرچقدر تلاش کند، دانش بیشتری به دست می‌آورد. وگرنه مرجعی وجود ندارد که به مربیان ما ایده بدهد. مربیان در سایر کشورها دور هم جمع می‌شوند و یک مربی بالادستی، آنها را با متدهای جدید تمرین آشنا می‌کند که چنین چیزی در ایران نداریم.

مجید جلالی , لیگ برتر فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

وقتی مربیان اقبال به سبک تدافعی را می‌بینند، همین روش را دنبال می‌کنند
جلالی با اشاره به سبک بازی تیم ملی ایران در جام‌های جهانی 2014، 2018 و 2022 خاطرنشان کرد: در سه جام جهانی اخیر که 12 سال فوتبال ایران را نشان می‌دهد (پس از جام جهانی 2010 تا سال 2022)، با چه روشی بازی کردیم؟ این سبک (روش تدافعی) به الگوی فوتبال ما تبدیل شده که صرف‌نظر از جام جهانی 2022، مورد استقبال مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و تبدیل به یک مدل شد. وقتی مربیان این اقبال عمومی را می‌بینند، از این سبک تبعیت می‌کنند.

انتظار مردم بالا برود،‌ مربیان مجبور می‌شوند خودشان را با این انتظار تطبیق بدهند
وی با بیان اینکه گاهی دیدگاه‌ها بر فوتبال یک کشور حاکم می‌شود، عنوان کرد: مربیان در این شرایط می‌بینند کسب نتیجه مناسب با ارائه بازی بسته هم مورد قبول هواداران واقع می‌شوند. باید ببینیم ما در فوتبال‌مان چه چیزی را می‌پذیریم. اگر مردم و رسانه‌ها سطح انتظارات خودشان را از فوتبال، لیگ برتر و تیم ملی بالا ببرند، مربیان هم مجبورند خودشان را با این انتظار تطبیق بدهند. باشگاه‌ها و متولیان فوتبال خیلی تأثیرگذار هستند.

لیگ برتر عظمتی توخالی دارد
مربی فوتبال کشورمان درخصوص کیفیت لیگ برتر فوتبال ظرف دو هفته اخیر تصریح کرد: با بودجه‌ای که صرف کرده‌ایم، لیگ ما یک عظمت توخالی دارد و محتوای آن بسیار ناچیز و نگران‌کننده است. فکر می‌کردیم پس از جام جهانی می‌توانیم لیگ بهتری ببینیم، اما کیفیت مسابقات ظرف دو هفته اخیر بسیار پایین بوده است. اُفت کیفیت شاید به این دلیل است که تیم‌های بزرگ، بازیکنان بزرگ خود را در اختیار نداشتند یا رقابت تنگاتنگ بالای جدول سبب کاهش کیفیت بازی‌ها شده است.

مجید جلالی , لیگ برتر فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

صنعت نفت برتر از استقلال بود
جلالی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان قهرمان لیگ بیست‌ودوم را پیش‌بینی کرد یا خیر، اظهار داشت: برای پیش‌بینی قهرمان لیگ باید داده‌ها را بررسی کنیم. دیدار صنعت نفت - استقلال بین یک تیم صدر جدولی و یک تیم انتهای جدولی بود که تیم پایین جدول عملکرد بهتری داشت، اما سرنوشت بازی با یک غفلت یا تصمیم داور تعیین شد. وقتی این داده‌ها را بررسی می‌کنیم، نمی‌توانیم تحلیلی برای آینده داشته باشیم.

سال‌هاست تصمیمات مقطعی گرفته‌ایم
وی درباره وضعیت نیمکت تیم ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا 2023 به تسنیم گفت: تصمیم بر این مبنا که بگوییم سال آینده مسابقات جام ملت‌های آسیا را داریم و تصمیمی مقطعی بگیریم، موثر نمی‌دانم. سال‌هاست که مطابق همین تفکر رفتار کرده‌ایم. ما باید برای سه یا چهار سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و حتی تیم امید را باید در همین راستا بیاوریم.

انتخاب سرمربی تیم ملی بدون برنامه، سرگرم کردن مردم است
مربی فوتبال کشورمان با اشاره به اهمیت برنامه‌محوری فوتبال ایران خاطرنشان کرد: پس از تعیین برنامه، باید بهترین مجری را برای برنامه‌های خودمان انتخاب کنیم. اینکه بدون داشتن برنامه به دنبال مجری برگردیم، سرگرم کردن مردم است. باید ببینیم چه کسی می‌تواند برنامه ما را اجرا کند؛ حالا این مربی داخلی باشد یا خارجی.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 940819

مهمترین اخبار ایران و جهان: